Kursplan - Organisation: Form och funktion
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
IEO105
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2019-01-31
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nya perspektiv på organisation och ledarskap
Sjätte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 520 sidor
ISBN: 9789144124124 LIBRIS-ID: hr2dn8qpfbrkfc02
Reframing organizations : artistry, choice, and leadership
6. ed. : Hoboken, NJ : Jossey-Bass, cop. 2017 - xviii, 492 s.
ISBN: 978-1-119-28182-5 LIBRIS-ID: 20663373
Artiklar
Additional articles. Available online via MDH-library Further information in Canvas.
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
-
Nya perspektiv på organisation och ledarskap
Sjätte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 520 sidor
ISBN: 9789144124124 LIBRIS-ID: hr2dn8qpfbrkfc02
SOU 2014:30. Jämställt arbete? Organisatoriska ramar och villkor i arbetslivet. Kapitel 5, s. 109-126.
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
SOU 2003:16 Mansdominans i förändring. Om ledningsgrupper och styrelser. Kapitel 4, s. 105-124.
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Kursens syfte är att fördjupa studenternas kunskaper om hur man designar och optimerar hållbara organisationer genom att anlägga olika systemiska perspektiv och genom att modellera organisationer som sociotekniska system. Stor vikt läggs vid att träna analys, modellering och värdering av organisationer. Kursen syftar också till att fördjupa studenternas egen reflektion kring vilken kompetens de som ingenjörer behöver utveckla för att vara förändringsagenter. Kursen syftar även till att fördjupa studenternas grupparbetsfärdigheter.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
1) Identifiera begrepp och modeller som används för att förstå och modellera organisationer ur olika systemiska perspektiv
2) modellera och värdera organisationer som sociotekniska system, särskilt med avseende på hållbarhet och jämlikhet, genom att tillämpa begrepp och modeller från olika vetenskapliga traditioner
3) Använda digitala arbetssätt/verktyg för att utveckla en digital prototyp av en hållbar organisation genom att identifiera problem i det befintliga organisatoriska systemet, samt - med stöd i vetenskaplig litteratur - designa och motivera lämpliga förändringsförslag
4) Utvärdera och motivera när en verksamhet kan, respektive inte kan, optimeras genom organisatorisk förändring, samt vilken kunskap och kompetens som krävs av en ingenjör som förändringsagent
5) Stödja en annan studentgrupps arbetsprocess
Innehåll
Kursen kräver studenternas aktiva deltagande genom att kombinera seminarier och worshops kring olika systemiska perspektiv med grupparbete där studenterna arbetar med att utveckla och färdigställa en digital prototyp som visar på en mer hållbar organisation utifrån ett givet case. Kursen innehåller också föreläsningar som introducerar analysmetoder och arbetssätt för utvecklandet av prototype. De problematiserar även optimeringsidén och idén om planerad förändring. Kursen innehåller också aktiviteter för att utveckla studenternas förmåga att stödja andra gruppers arbetsprocesser.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, workshop, grupparbete, arbete med digitala verktyg.
Särskild behörighet
15 hp inom ämnet industriell ekonomi och organisation och 7,5 hp inom övriga tekniska ämne eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 hp, betyg Godkänd (G), (avser lärandemål 1)
Gruppuppgift (GRU1) 2,5 hp, betyg Godkänd (G), (avser lärandemål 2, 3)
Gruppuppgift (GRU2) 1 hp, betyg 3, 4, 5, (avser lärandemål 3, 4)
Inlämningsuppgift (INL2) 1 hp, betyg 3, 4, 5, (avser lärandemål 4)
Gruppuppgift (GRU3) 0,5 hp, betyg Godkänd (G), (avser lärandemål 5)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Mycket väl godkänd, väl godkänd, godkänd, underkänd