Kursplan - Digital verksamhetsutveckling med IT
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
FOA152
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2019-01-24
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Digitalisering och styrning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2018 - 424 sidor
ISBN: 9789144117447 LIBRIS-ID: cmj151zf9b7cfs6l
Syfte
Kursen ger studenten en överblick av hur digitalisering påverkar olika typer av verksamheter ur ett företagsekonomiskt perspektiv samt vilka olika former av informationsteknik (IT) som används för detta. Vidare får studenten kunskap om vilken påverkan IT har på både operativ och strategisk nivå. Kursen erbjuder därmed teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter som en ekonom behöver för att förstå hur dagens IT-baserade system är designade samt hur de kan hanteras, hur systemen påverkar organisationer och marknader, samt vilka utmaningar organisationer möter vid digitalisering.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
1. Förklara grundläggande systemteoretiska principer och koppla dessa till företagsekonomiska beslutsprocesser
2. Identifiera praktisk och teoretisk relevanta frågeställningar/problem relaterade till digitalisering av organisationers verksamhet
3. Förklara moderna IT-lösningar och deras inverkan på organisationers verksamhet
4. Sammanfatta centrala informations- och kommunikationsflöden i och mellan moderna organisationer
5. Försvara betydelsen av att hantera data och information på ett strukturerat, effektivt och säkert sätt samt förklara grundläggande principer för att åstadkomma detta
6. Beskriva sentida former av IT och digitaliserade tjänster samt ge exempel på deras inverkan på organisationers verksamhet
7. Kunna ge exempel på systemteoretiska modeller samt utveckla egna enkla IT-baserade applikationer som löser en organisations behov av information
8. Kunna söka och kritiskt värdera, tolka och använda information från olika källor
9. Kunna kommunicera skriftligt och muntligt, individuellt och i grupper, för både professionella och lekmän
10. Visa god förmåga att som student ta ansvar och styra aktiviteter i kursen.
11. Visa god förmåga att kritiskt reflektera och diskutera kring sitt eget lärande.
Innehåll
Kursens innehåll är dels teorier om hur organisationer (dvs. myndigheter och andra offentliga organisationer samt företag) påverkas av digitalisering samt generella beskrivningar av de mest förekommande formerna av IT i verksamheter, dels praktiska moment där studenter får erfarenhet i att planera, designa, och skapa enkla system. Kursen innehåller även moment där studenten själv och i grupp får söka och strukturera information om IT som ännu ej kan ses som mogen eller som ännu ej implementerats i någon omfattande skala.
Den inledande delen av kursen innebär att kursens grundläggande innehåll gås igenom i föreläsningar och studentledda seminarier. Dessa moment har två spår; (a) ett som redogör för hur IT väljs, implementeras och styrs samt (b) ett som går ut på hur IT-baserade system är uppbyggda samt designas för att kunna användas eller transformera verksamheters processer.
Del två är till stor del praktiskt inriktad där studenten genom seminarier och laboratorier får handledning och genom besök på organisationer får insikt i hur digitalisering påverkat deras verksamhet. Genomgående teman är huruvida de olika formerna av IT påverkar organisationens inre effektivitet (efficiency), yttre effektivitet (effectiveness) eller dess utvecklingspotential (innovativeness). Genom att förstå den effekt olika former av digitalisering ger erbjuds även studenten kunskaper om hur vissa former av digitalisering har transformativa effekter på såväl organisationen samt dess verksamhet (där privata företag ofta relaterar detta till en förändrad affärsmodell).
I den tredje och avslutande delen av kursen kommer studenten genom seminarier, studentledda föreläsningar och handledning summera sina kunskaper samt göra rimliga och utifrån befintlig forskning och praktik rekommendationer för hur en verksamhet kan vidareutvecklas för att få en ökad inre eller yttre effektivitet alternativt utvecklingspotential (eller en kombination av de tre) och presentera dessa i plenum. Vid denna tidpunkt skall studenten få tillfälle att uppvisa sina kunskaper som nu skall medger att denne kan kommunicera och resonera med såväl professionella managers som systemutvecklare och IT-konsulter. Kursen avslutas sedan med ett projekt som knyter samman det som lärts på kursen.
Undervisning
Undervisningen omfattar föreläsningar, laborationer, diskussioner, seminarier och handledningar. Kursen har även inslag av problembaserad kunskapsinhämtning och interaktion med organisationer. Studenternas examinationer består av individuella uppgifter samt gruppuppgifter. Närvaro vid seminarier, handledning och laborationer måste övergå 80% för att bli godkänt
Särskild behörighet
Företagsekonomi 30 hp, varav 22,5 hp skall vara avklarade vid kursstart.
Examination
Seminarium (SEM1), seminarieserie där kursstoff behandlas under föreläsningar och i seminarier 3hp, betyg Godkänd (G) (Avser lärandemål 1-4, 6, 8-11)
Tentamen (TEN1), 2hp, digital tentamen, betyg Godkänd (G) (Avser lärandemål 1-4, 6)
Projekt (PRO1), 4 hp, en uppgift som redovisas med rapport, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) (Avser lärandemål 7-10)
Projekt (PRO2), 4 hp, en uppgift som redovisas med rapport, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) (Avser lärandemål 7-10)
Projekt (PRO3), en uppgift som redovisas med rapport och presentation, 2 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) (Avser lärandemål 3-10)
Seminarium (SEM2), seminarieserie 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) (Avser lärandemål 1-4, 8-11)
Gruppuppgift (GRU1), utredningsuppgift som rapporteras i skrift och muntligt i plenum, 4 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) (Avser lärandemål 1-6, 8-10)
Närvaro (OBN1), uppföljning av deltagandegrad, 0,5hp betyg Godkänd (G) (Avser lärandemål 9-11)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd