Kursplan - Vad är rättvist? Internationella jämlikhetsperspektiv på arbetsliv och hälsa
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA209
Giltig från
Vårtermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2019-01-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Kurslitteraturen baseras på ett urval av vetenskapliga artiklar rekommenderade av kursledningen. Artiklarna kommer att göras tillgängliga för studenterna vid kursstart.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
The course literature is based on a selection of scientific articles recommended by the course instructors. The articles will be made available to the students at the start of the course.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupad kunskap om hälsa i arbetslivet i relation till jämlikhet och rättvisa utifrån ett internationellt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för arbetsvillkor och arbetsmiljöfaktorer i relation till hälsa
2. beskriva och bedöma hur begreppen sociala determinanter för hälsa, intersektionalitet och rättvisa relaterar till hälsa i arbetslivet
3. förklara och reflektera över likheter och skillnader mellan välfärdssystem och sjukförsäkringssystem som tillämpas i olika länder
4. beskriva och bedöma olika sjukförsäkringssystem i relation till intressenter, rättvisa och jämlikhet i hälsa och arbetsliv
5. beskriva och reflektera över skillnader i funktion och implementering av arbetsmiljösystem i olika länder
6. beskriva och bedöma arbetsmiljösystem i olika länder i relation till intressenter, rättvisa och jämlikhet i hälsa och arbetsliv
7. jämföra och reflektera över olika konceptualiseringar och tillämpningar av konceptet hälsofrämjande arbetsplatser i olika organisatoriska sammanhang och länder
8.beskriva och bedöma konceptet hälsofrämjande arbetsplatser i relation till intressenter, rättvisa, jämlikhet i hälsa och etiska problem på arbetsplatsen
Innehåll
Kursen är uppdelad i fem moduler som tar upp följande områden:
Begrepp och teorier relaterade till rättvisa och jämlikhet i hälsa och arbetslivet
Begrepp, modeller, teorier, lagstiftning och forskning relaterad till sjukfrånvaro och rehabilitering
Begrepp, modeller, lagstiftning och forskning relaterad till förebyggande arbetsmiljöarbete
Begrepp, modeller, teorier och forskning relaterad till hälsofrämjande arbetsplatser
Kunskapssyntes
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om 180 hp varav 90 hp med successiv fördjupning i ett huvudområde varav 15 hp självständigt arbete. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 2 hp, skriftlig och muntlig gruppuppgift avseende lärandemål 1-8. Betyg Godkänd (G) eller Underkänd (U).
INL1, Inlämningsuppgift, 5.5 hp, skriftlig uppsats avseende lärandemål 1-8. Betyg Godkänd (G) eller Underkänd (U).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd