Kursplan - Förskoledidaktisk forskning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU236
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Research Methods for Early Childhood Education
2020
Translanguaging : flerspråkighet som resurs i lärandet
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2018] - 215 sidor
ISBN: 9789127818729 LIBRIS-ID: 19873461
Förskolans historia : förskolepolitik, barn och barndom
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 206 sidor
ISBN: 9789140697219 LIBRIS-ID: 2bcjsl3601lwmwcg
Play-responsive teaching in early childhood education
Springer, 2019 - 183
ISBN: 9783030159580 LIBRIS-ID: bmg6348c8lbrl47s
URL: Länk
Young children playing and learning in a digital age : a cultural and critical perspective
London : Routledge, 2018 - 160 pages
ISBN: 9781138654686 LIBRIS-ID: 22147937
Vad säger forskningen om svensk förskola?
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 203 sidor
ISBN: 9789147133482 LIBRIS-ID: t5hnv430rrvcqd8x
Artiklar
I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan. Forskning om undervisning och lärande, 7(1), 64-85
2019
A Fine Balance: Understanding the Roles Educators and Children Play as Intentional Teachers and Intentional Learners within the Early Years Learning Framework. Australasian Journal of Early Childhood. 2013;38(4):42-50.
"That´s how much I can do!" Children´s Agency in digital tablet activities in a Swedish preschool Environment. Nordic Journal of Digital Literacy, 10(3), 145-169
2015
Undervisning i förskolan: om möjligheter att integrera förskolans bildningsideal med nya uppdrag. Barn(3-4), 95-108
2018
-
Böcker
Research Methods for Early Childhood Education
2020
Translanguaging : flerspråkighet som resurs i lärandet
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2018] - 215 sidor
ISBN: 9789127818729 LIBRIS-ID: 19873461
Play-responsive teaching in early childhood education
Springer, 2019 - 183
ISBN: 9783030159580 LIBRIS-ID: bmg6348c8lbrl47s
URL: Länk
Young children playing and learning in a digital age : a cultural and critical perspective
London : Routledge, 2018 - 160 pages
ISBN: 9781138654686 LIBRIS-ID: 22147937
De yngre barnens läroplanshistoria : från 1800-talets mitt till idag
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 200 s.
ISBN: 9789144055541 LIBRIS-ID: 11775226
Artiklar
Under Threes Mathematical Learning. European Early Childhood Educational Research Journal. 23(1), 43-54
Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare
Stockholm : Lärarstiftelsen, 2017
URL: Länk
5:1, 90-109
Limes and lemons: Teaching and learning in preschool as the coordination of perspectives and sensory modalities. International Journal of Early Childhood, 47(1), 105-117
2015
Undervisning i förskolan : Holistisk förskoledidaktik byggd på lek och utforskande
Örebro universitet, 2018
URL: Länk
27:1, 9-32
En studie om hur förskollärare och lärare resonerar om undervisningens innehåll i relation till barns språk-, läs- och skrivutveckling i förskola och förskoleklass. Tidskrift för Nordisk Barnehage forskning, 18(4), 1-16
2019
"That´s how much I can do!" Children´s Agency in digital tablet activities in a Swedish preschool Environment. Nordic Journal of Digital Literacy, 10(3), 145-169
2015
Teaching in a play-based curriculum: Theory, practice and evidence of developmental education for young children. Journal of Curriculum Studies, 45(4), 511-534
2013
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla fördjupade kunskaper om förskoledidaktisk forskning samt utvecklar förmåga att kritiskt granska förskolans utbildning-och undervisningspraktik ur historiska och nutida perspektiv om barn, barndom och professionalisering.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. visa kunskap och förståelse om förskoledidaktisk forskning,
2. kunna diskutera och kritiskt reflektera kring hur historiska, politiska, sociala och ekonomiska aspekter skapat och skapar specifika förståelser av förskola som utbildnings- och undervisningspraktik,
3. visa förmåga att skriftligt redogöra för historiska och nutida perspektiv av barn, barndom och professionalisering med dess utmaningar och dilemman,
4. visa kunskap om och förmåga att använda vetenskapligt skrivande och förhållningssätt med syfte att kritiskt analysera och problematisera förskolans utbildnings- och undervisningspraktik.
Innehåll
- förskoledidaktisk forskning
- förskola som utbildning- och undervisningspraktik - historiska, politiska, sociala och ekonomiska perspektiv
- vetenskapligt förhållningssätt
- vetenskapligt skrivande och referenshantering
Särskild behörighet
9 hp från masterprogrammet i didaktik vari ingår
- 9 hp Didaktik - en introduktion. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport 1,5hp, skriftlig fältstudierapport avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs betyget VG på både INL1 och FSR1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd