Kursplan - Tjänsteinnovation som metod för utveckling
Omfattning
4.5 hp
Kurskod
INO100
Giltig från
Vårtermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2019-01-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Tjänsteinnovation
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 158 s.
ISBN: 9789144095127 LIBRIS-ID: 16507758
Tjänstelogik för offentlig förvaltning : en bok för förnyelsebyråkrater / Johan Quist & Martin Fransson ; [illustrationer: Alexandra Ranelid, Josefine Aspenstrand och författarna]
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 245 s.
ISBN: 9789147116843 LIBRIS-ID: 16600614
Syfte
Kursen syfte är att ge dig kunskaper om skillnaden mellan produkt- och tjänstelogiken när det gäller skapande av värde, både utifrån vetenskap och praktik. Vidare får du kunskaper om tillämpliga idéutvecklingsmetoder där perspektivet samskapande av värde är centralt.
Lärandemål
Efter genomgången utbildning ska deltagaren kunna:
1. utifrån etiska och samhälleliga aspekter identifiera, problematisera och diskutera värdeskapande i olika kontexter,
2. tillämpa grundläggande kunskaper om systematiskt informationssökningsarbete i en tjänsteutvecklingsprocess,
3. ta fram värdeskapande problemlösningskoncept i dialog med potentiell användare, samt
4. tillämpa grundläggande undersökningsmetoder, undersökningsetik och redovisa resultaten som ett koncept.
Innehåll
Den här kursen är framtagen för att du skall kunna tillägna dig grundläggande förmågor i att använda tjänsteutvecklingsmetoder i ditt utvecklingsarbete. Under kursen kommer du tillämpa de metoder och tankesätt som vi diskuterar under träffarna i ett utvecklingsarbete du bedriver inom ramen för ditt dagliga arbete. Din insats blir att prova de användarcentrerade arbetssätten på riktigt och läsning av en kursbok.
Kursen består av 6 tillfällen. De första sex tillfällena ger dig verktyg att genomföra utvecklingsarbetet och stöder dig i processen att ta till dig ett tjänstelogiskt tanke- och arbetssätt.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Projekt (PRO1), En uppgift som redovisas med rapport och demonstration av projektet, 4,5 hp, examinererar lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd