Kursplan - Ämnesdidaktisk fördjupning mot förskolan
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU235
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Research Handbook on Childhoodnature: Assemblages of Childhood and Nature Research
Springer International Publishing, 2020
Barns samspel bortom förskolans väggar : Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2021 - 110 sidor
ISBN: 9789151312088 LIBRIS-ID: zc03wwq0w4hrg7xr
URL: Länk
Den interkulturella förskolan : mål och arbetssätt
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 141 sidor
ISBN: 9789147127696 LIBRIS-ID: pxkhx79dm8s89twz
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 158 sidor
ISBN: 9789147131778 LIBRIS-ID: 6h3shfj84rslfcps
Metodologi : för studier i, om och med förskolan
Första upplagan : Malmö : Gleerups Utbildning AB, [2020] - 301 sidor
ISBN: 9789151103167 LIBRIS-ID: 1cm4926zz9hzsgw9
Researching early childhood education for sustainability : challenging assumptions and orthodoxies
New York : Routledge, 2020 - xxix, 230 sidor
ISBN: 9781138332263 LIBRIS-ID: mz7lc3mgkqzxn9pj
Rum för skolans utemiljö : fördjupad analys kring yta för förskolegård och skolgård
Alnarp : Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, Sveriges lantbruksuniversitet, 2021 - 1 onlineresurs (53 sidor)
ISBN: 9789157689979 LIBRIS-ID: m1ngcclnkbs8mlm7
URL: Fulltext
Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 135 sidor
ISBN: 9789151101224 LIBRIS-ID: p0vnq0b1mjj4jv0l
Förskolans teknikundervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 132 sidor
ISBN: 9789147138234 LIBRIS-ID: s5w6qr03q4rbk35s
En bild säger mer än tusen ord : Barns perspektiv, positioner och påverkansmöjligheter i förskolans dokumentationspraktik
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2023 - 153 sidor
ISBN: 9789151317137 LIBRIS-ID: l28wrb53jqx315pl
URL: Länk
Artiklar
Supporting Preschool Childrens STEM Learning with Parent-Involved Early Engineering Education. Early Childhood Education Journal 49, 607-621
2021
Preschool teachers skills in teaching music: two steps forward one step back. Early Child Development and Care, 184( 12), 1800-1811.
2014
Referenslitteratur
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Research methods for early childhood education
London : Bloomsbury Academic, 2020 - xxi, 257 pages
ISBN: 9781350015401 LIBRIS-ID: p1628xbmmz8td3tm
-
Böcker
Den interkulturella förskolan : mål och arbetssätt
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 141 sidor
ISBN: 9789147127696 LIBRIS-ID: pxkhx79dm8s89twz
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 158 sidor
ISBN: 9789147131778 LIBRIS-ID: 6h3shfj84rslfcps
Förskolebibliotek - väcker läslust? : En studie av Eskilstuna kommuns lässatsnings projekt Förskolebibliotek
Västerås : 2020 - 93
URL: Länk
Med uppdrag att dokumentera de yngsta barnens lärande : en verksamhetsteoretisk analys av förskolors dokumentation
Malmö : Malmö universitet, Institutionen Barn-Unga-Samhälle, 2020 - 188 sidor
URL: online
Förskolans yngsta barn : perspektiv på omsorg, lärande och lek
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 280 sidor
ISBN: 9789147122752 LIBRIS-ID: 20859735
Researching early childhood education for sustainability : challenging assumptions and orthodoxies
New York : Routledge, 2020 - xxix, 230 sidor
ISBN: 9781138332263 LIBRIS-ID: mz7lc3mgkqzxn9pj
Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 135 sidor
ISBN: 9789151101224 LIBRIS-ID: p0vnq0b1mjj4jv0l
Förskolans teknikundervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 132 sidor
ISBN: 9789147138234 LIBRIS-ID: s5w6qr03q4rbk35s
Tyngd, sväng och empatisk timing : förskollärares kroppsliga kunskaper
Huddinge : Södertörns högskola, 2020 - 259 sidor
ISBN: 9789188663955 LIBRIS-ID: 3fjbqbbk1rg17q1w
URL: Länk
Meningsskapande samtal : en studie om barns meningsskapande med fokus på processer och innehåll relaterat till förskolans praxis
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2021 - 245, [10] sidor
ISBN: 9789179630560 LIBRIS-ID: gt7fvqh5d72qwck5
URL: Länk
Metodologi : för studier i, om och med förskolan
Första upplagan : Malmö : Gleerups Utbildning AB, [2020] - 301 sidor
ISBN: 9789151103167 LIBRIS-ID: 1cm4926zz9hzsgw9
Artiklar
Preschool teachers perceptions about read-alouds as a means to support childrens early literacy and language development. Journal of Early Childhood Literacy
2019
Supporting Preschool Childrens STEM Learning with Parent-Involved Early Engineering Education. Early Childhood Education Journal 49, 607-621
2021
Preschool teachers skills in teaching music: two steps forward one step back. Early Child Development and Care, 184( 12), 1800-1811.
2014
Referenslitteratur
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Research methods for early childhood education
London : Bloomsbury Academic, 2020 - xxi, 257 pages
ISBN: 9781350015401 LIBRIS-ID: p1628xbmmz8td3tm
-
Böcker
Förskollärares egen forskning : praktiska exempel
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 183 sidor
ISBN: 9789144140599 LIBRIS-ID: 5hkkwrqm3fqs29jv
Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 135 sidor
ISBN: 9789151101224 LIBRIS-ID: p0vnq0b1mjj4jv0l
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 158 sidor
ISBN: 9789147131778 LIBRIS-ID: 6h3shfj84rslfcps
Förskolans teknikundervisning : vad och hur?
Västerås : School of Education, Culture and Communication, Mälardalen University, 2019 - 131 sidor
ISBN: 9789174854237 LIBRIS-ID: z7tvcfxtwcknt8v2
URL: Länk
Researching early childhood education for sustainability : challenging assumptions and orthodoxies
New York : Routledge, 2020 - xxix, 230 sidor
ISBN: 9781138332263 LIBRIS-ID: mz7lc3mgkqzxn9pj
Den interkulturella förskolan : mål och arbetssätt
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 141 sidor
ISBN: 9789147127696 LIBRIS-ID: pxkhx79dm8s89twz
Förskolans yngsta barn : perspektiv på omsorg, lärande och lek
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 280 sidor
ISBN: 9789147122752 LIBRIS-ID: 20859735
Med uppdrag att dokumentera de yngsta barnens lärande : en verksamhetsteoretisk analys av förskolors dokumentation
Malmö : Malmö universitet, Institutionen Barn-Unga-Samhälle, 2020 - 188 sidor
URL: online
Artiklar
Preschool teachers skills in teaching music: two steps forward one step back. Early Child Development and Care, 184( 12), 1800-1811.
2014
Doing, knowing, caring and feeling: exploring relations between nature-oriented teaching and preschool children's learning. International Journal of Early Years Education 22(1), 37-58.
2014
URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09669760.2013.809655
Reconsidering childrens encounters with nature and place using posthumanism. Australian Journal of Environmental Education, 32.1: 1-15.
2016
Referenslitteratur
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Research methods for early childhood education
London : Bloomsbury Academic, 2020 - xxi, 257 pages
ISBN: 9781350015401 LIBRIS-ID: p1628xbmmz8td3tm
Syfte
Kursen syftar till att utveckla fördjupade kunskaper och förståelse om förskoledidaktisk undervisning och dess olika innehåll, i såväl ett praktiskt som ett vetenskapligt sammanhang. Kursens syfte är även att den studerande utvecklar en yrkesmässig beredskap för att kunna hantera de valsituationer och utmaningar som kännetecknar förskolans verksamhet, dess undervisning inom olika ämnesområden och dess komplexa lärandemiljöer.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och beskriva ett för ämnesdidaktiken relevant forsknings- och problemområde,
2. argumentera för ämnesdidaktikens möjligheter och begränsningar för utbildning, undervisning och lärande samt hantera dessa utmaningar i relation till förskolans verksamhet,
3. analysera språkets betydelse i olika lärandemiljöer,
4. kritisk redogöra för hur olika ämnesdidaktiska teorier kan leda till ett förhållningssätt för lärande och undervisning som stödjer en mer hållbar utveckling,
5. kritiskt redogöra för hur undervisning och lärandet kan synliggöras, granskas och utvecklas i förskolans verksamhet,
6. identifiera och beskriva ämnesdidaktiken ur ett estetiskt och interkulturellt perspektiv.
Innehåll
- Ämnesdidaktiska och ämnesvetenskapliga traditioner
- Teorier om utbildning, undervisning och lärande i ämnesdidaktiska perspektiv med inriktning förskoledidaktik
- Språkets betydelse för olika lärandesituationer och lärandemiljöer i förskolan
- Lärande för hållbar utveckling som ett livslångt lärande för individuell och kollektiv utveckling
- Undervisning och lärandets betydelse inom förskoldidaktiken och den egna praktiken
- Estetiska lärprocesser och interkulturella perspektiv
Särskild behörighet
9 hp från masterprogrammet i didaktik vari ingår
- 9 hp Didaktik - en introduktion. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänt (VG).
SEM1, seminarium, 2,5 hp, skriftlig uppgift och aktivt deltagande på seminarium avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 7,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 4-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs betyget VG på båda inlämningsuppgifterna (INL1 och INL2).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.