Kursplan - Utveckling och lärande för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU233
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska, 2017 - 770 sidor
ISBN: 978-91-27-81840-8 LIBRIS-ID: 19886031
Utvecklingspsykologi
4 uppl. : Natur & Kultur Akademisk, 2019 - 400 sidor
ISBN: 9789127826977 LIBRIS-ID: 095pbchmxwzlqsjb
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2019
Sjätte upplagan : [Stockholm] : Skolverket, 2019 - 299 sidor. ISBN:9789138327500 LIBRIS-ID:093nxxs9xfd5hxcd,
Skapa och våga : om entreprenörskap i skolan
Rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2015 - 171 s.
URL: Länk
Referenslitteratur
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
7 uppl. : Fundo Förlag, 2019 - 107 sidor
ISBN: 9789197558495 LIBRIS-ID: w6fphtr5tcjkfr8g
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Övrigt
Ytterligare litteratur i form av vetenskapliga texter såsom artiklar och/eller avhandlingar tillkommer. Även myndighetstexter och annat för kursen relevant material tillkommer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om barns utveckling och lärande, särskilt den del som gäller förskoleklassen och grundskolans årskurs 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och redogöra för begrepp, teorier och aktuell forskning när det gäller barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar,
2. beskriva och föra resonemang om hur barns/elevers kunskaper och erfarenheter kan tas till vara för att stimulera och stödja varje barns/elevs utveckling och lärande i olika lärandemiljöer, med avseende på digitalisering, entreprenörskap och estetiska lärandeprocesser,
3. analysera och reflektera kring frågor som rör identitet och samlevnad i ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv,
4. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Arvets, miljöns och kulturens betydelse för barns utveckling och lärande
- Teoretiska perspektiv om barns utveckling och lärande
- Utveckling och lärande i olika lärandemiljöer
- Förutsättningar för lärande
- Digitalisering
- Entreprenörskap
- Estetiska lärandeprocesser
- Identitet och samlevnad i ett jämställt och likvärdigt samhälle
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
30 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (verksamhetsintegrerad) vari ingår
- 10 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 10 hp Svenska för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad), samt
- 10 hp Matematik för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad).
Examination
INL2, inlämningsuppgift, 1,5 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG).
INL3, inlämningsuppgift, 1,5 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG).
INL4, inlämningsuppgift, 1,5 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG).
GRU2, gruppuppgift, 2 hp, muntlig och/eller skriftlig examination avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, individuell muntlig och/eller skriftlig examination avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL2, INL3 och INL4.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.