Kursplan - Utbildningens uppdrag, organisation och innehåll - KPU
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU231
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
Stockholm : Norstedt, 2010 - 156 s.
ISBN: 978-91-1-302281-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11814514
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska, 2017 - 770 sidor
ISBN: 978-91-27-81840-8 LIBRIS-ID: 19886031
Läroplansteori och didaktik
Andra upplagan : Malmö : Gleerup Utbildning AB, 2016 - 213 sidor
ISBN: 978-91-40-69476-8 LIBRIS-ID: 19667115
Artiklar
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Postperspektiv på antidiskriminerande undervisning i engelska, matematik och samhälls- och naturorienterade ämnen.
Genusvetenskaplig tidskrift, 2009
URL: http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/9594/tgv%201.09%201_1.pdf
Att utbilda för hållbar utveckling - ett pluralistiskt perspektiv
Nyköpings kommun/Den Globala Skolan, 2010
Is It That We Do Not Want Them to Have Washing Machines?: Ethical Global Issues Pedagogy in Swedish Classrooms. Sustainability, 10, 3552, p. 1-13. doi:10.3390/su10103552
2018
Att vända blicken mot sig själv: En problematisering av den normkritiska pedagogiken. Pedagogisk Forskning i Sverige, 21(1-2), 79-100
2016
Webbadresser
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
Förenta Nationerna,
Övrigt
I kursen tillkommer ca 300 sidor litteratur. Tillhandahålls av UKK.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att orientera sig om skolväsendets historia, dess organisation och förutsättningar samt tillägna sig kunskap om läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv. Kursen syftar också till att studenten ges möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper i akademiskt skrivande samt ett utbildningsvetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. orientera sig i läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv,
2. analysera utbildningsväsendets styrdokument och praktik ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv,
3. beskriva och analysera det svenska utbildningsväsendet som politisk organisation ur ett historiskt perspektiv,
4. redogöra för och kritiskt granska relationen mellan demokrati och utbildning utifrån styrdokument samt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention,
5. planera och analysera undervisningsaktiviteter för hållbar utveckling i det egna ämnet,
6. granska och diskutera den egna övningsskolan och dess verksamhet utifrån ett mångfalds-, flerspråkighets- och jämställdhetsperspektiv,
7. uppvisa ett grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Utbildningsfilosofi
- Den svenska skolans framväxt och organisation
- Läroplansteori, ämnesdidaktik och allmän didaktik
- Skolans styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
- Skolans styrdokument utifrån demokrati- mångfalds- och jämställdhetsfrågor
- Innebörder av undervisning för hållbar utveckling
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
Student vid Kompletterande pedagogisk utbildning med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-2 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 4,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 3-4 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3 hp, muntlig och skriftlig examination, avseende lärandemål 5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, muntlig och skriftlig examination avseende lärandemål 6 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.