Kursplan - Specialpedagogik för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU228
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Elevhälsa : samverka, förebygga, bygga
Malmö : Gleerups, 2017 - 130 s.
ISBN: 978-91-40-69491-1 LIBRIS-ID: 19986687
Att anpassa undervisning : till individ och grupp i klassrummet
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 222 sidor
ISBN: 978-91-27-14560-3 LIBRIS-ID: 19873521
Kompendier
Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige, 2009 - 64 s.
URL: Fulltext
Delaktighet : ett arbetssätt i skolan
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2015 - 67 s.
ISBN: 9789128153041 LIBRIS-ID: 18438520
URL: Fulltext
-
Böcker
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Elevhälsa : samverka, förebygga, bygga
Malmö : Gleerups, 2017 - 130 s.
ISBN: 978-91-40-69491-1 LIBRIS-ID: 19986687
Kompendier
Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige, 2009 - 64 s.
URL: Fulltext
Delaktighet : ett arbetssätt i skolan
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2015 - 67 s.
ISBN: 9789128153041 LIBRIS-ID: 18438520
URL: Fulltext
Syfte
Kursen syftar till att studenten tillägnar sig vetenskapligt grundade kunskaper om specialpedagogiskt arbete i grundskolans årskurs 4-6. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar kompetens att i samverkan med andra möta barns skilda behov och förutsättningar.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för det specialpedagogiska kunskapsområdet och relatera detta till praktiskt pedagogiskt arbete och centrala styrdokument
2. visa grundläggande kunskap om läs-, skriv- och matematiksvårigheter, hur de yttrar sig, samt visa grundläggande kunskap om förebyggande praktiskt pedagogiskt arbete och vanliga stödinsatser
3. visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera elevers olika behov och förutsättningar
4. reflektera över sin professionella roll och betydelsen av samverkan i specialpedagogiskt arbete
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Specialpedagogisk verksamhet i ett historiskt och nutida perspektiv
- Olika specialpedagogiska perspektiv och deras konsekvenser för pedagogiskt arbete
- Styrdokument
- Att möta elever med olika förutsättningar och behov
- Extra anpassningar
- Läs-, skriv och matematiksvårigheter
- Barnets perspektiv på sin skolsituation
- Samverkan kring frågor om specialpedagogiskt stöd
- Digitala hjälpmedel som pedagogiskt verktyg i specialpedagogiskt arbete
- Akademiskt förhållningssätt, skrivande och läsande
Särskild behörighet
120 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - grundlärare 4-6,
- 3 hp Utvecklingsarbete och utvärdering för grundlärare 4-6,
- 3 hp Bedömning och betygsättning för grundlärare 4-6,
- 15 hp Engelska för grundlärare 4-6,
- 15 hp Naturvetenskap och teknik för grundlärare 4-6,
- 15 hp Svenska för grundlärare 4-6,
- 15 hp Matematik för grundlärare 4-6
Examination
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, avseende lärandemål 1 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, avseende lärandemål 2-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3,5 hp, avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.