Kursplan - Bedömning och betygssättning för ämneslärare - KPU
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU219
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Betyg i teori och praktik : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups, [2017] - 216 sidor
ISBN: 978-91-40-69264-1 LIBRIS-ID: 20833106
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Lärares bedömningsarbete : förutsättningar, villkor, agens
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2018] - 215 sidor
ISBN: 9789127823020 LIBRIS-ID: 22073356
Artiklar
Black, Paul and Wiliam, Dylan (1998). Inside the Black Box: Raising Standards Through Classroom Assessment. Phi Delta Kappan 80(2), 139-144, 146-148
Wiliam, Dylan (2011). What is assessment for learning? Studies in Educational Evaluation, 37(2011), 3-14
Webbadresser
Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Stockholm : Skolverket, 2013 - 29 s.
ISBN: 9789175590721 LIBRIS-ID: 15984411
Allmänna råd om betyg och betygssättning
Stockholm : Skolverket, 2018 - 49 sidor,
Bedömning och betygssättning i gymnasieskolan
Stockholm : Skolverket, 2012 - 45 s.
ISBN: 978-91-87115-74-5 LIBRIS-ID: 13519654
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket, 2011 - 133 s.
ISBN: 978-91-86529-56-7 LIBRIS-ID: 12442568
Kunskapsbedömning i skolan : praxis, begrepp, problem och möjligheter
Stockholm : Skolverket, 2011 - 73 s.
ISBN: 978-91-86529-54-3 LIBRIS-ID: 12399925
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 202 s.
ISBN: 978-91-38-32594-0 LIBRIS-ID: 12477715
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2018
Femte upplagan : Stockholm : Skolverket, [2018] - 299 sidor
ISBN: 9789138327333 LIBRIS-ID: 6f3ltmkw49bxgllj
Referenslitteratur
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Referenshantering enligt APA-stilen: Förkortad svensk version
Göteborgs universitet,
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/40505/22/gupea_2077_40505_22.pdf
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla fördjupad kunskap om bedömning och betygssättning av elevers lärande och kunskap i olika undervisningskontexter.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva och kritiskt granska historiska, teoretiska och praktiska perspektiv på bedömning och betygsättning,
2. analysera hur läroplaner, kursplaner, bedömningskriterier och nationella prov kan användas för att bedöma elevers lärande och utveckling,
3. beskriva hur pedagogisk dokumentation och utvecklingssamtal kan användas för att stimulera elevers lärande och utveckling i ämnet,
4. diskutera giltighet och tillförlitlighet vid bedömning av lärande,
5. dokumentera elevers kunskap och lärande i ämnet för att skapa ett mångsidigt underlag för bedömning av elevers lärprocess som grund för betygssättning,
6. problematisera bedömnings- och dokumentationspraktiken utifrån, samhälleliga, etiska och internationella aspekter samt utifrån ett flerspråkighetsperspektiv,
7. uppvisa ett fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Kunskapssyn, bedömning och betyg i ett historiskt och teoretiskt perspektiv
- Bedömning i relation till nationella styrdokument, bedömningskriterier och kunskapsmätningar
- Pröva olika sätt för formativ och summativ bedömning som underlag för likvärdig betygssättning
- Internationella kunskapsmätningar
- Pedagogisk dokumentation och utvecklingssamtal
Särskild behörighet
1. 30 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 3 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU, samt
- 4,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - KPU eller
2. 30 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning 7-9 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare 7-9,
- 3 hp Utveckling och lärande - ämneslärare 7-9,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU, samt
- 4,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - KPU eller
3. 30 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning gymnasiet eller/Kompletterande pedagogisk utbildning 7-9 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare - KPU,
- 2 hp Utveckling och lärande - KPU- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU, samt
- 4,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - KPU
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, individuell muntlig och skriftlig uppgift avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.