Kursplan - Samhällsorientering - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad)
Omfattning
15 hp
Kurskod
PEA100
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
En svensk historia från vikingatid till nutid
2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 404 s.
ISBN: 978-91-44-05246-5 LIBRIS-ID: 11491973
Samhällsämnenas didaktik : F - åk 3
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 139 s.
ISBN: 9789144089652 LIBRIS-ID: 14740658
Värdegrund och samhällsutveckling
[Ny utg.] : Stockholm : HLS förl., 2000 - 58 s.
ISBN: 91-7656-480-0 LIBRIS-ID: 8375725
Forntid i Sverige : en introduktion
Stockholm : Natur och kultur, 2004 - 132, [6] s.
ISBN: 91-27-09764-1 (inb.) : LIBRIS-ID: 9337667
Ämnesdidaktik för SO-ämnena : för grundskolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 135 s.
ISBN: 9789140685919 LIBRIS-ID: 16412436
Religion och andra livsåskådningar 1 och 2
Liber, 2015 - 364 s.
ISBN: 9789147117284 LIBRIS-ID: 17884835
Samhällskunskap.
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 575 s.
ISBN: 978-91-47-09273-4 LIBRIS-ID: 12907385
Geografi : människan, resurserna, miljön, hållbar utveckling.
3., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 314 s.
ISBN: 978-91-47-10339-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12100246
Artiklar
Den ofrånkomliga värdegrunden Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik Vol.2, No. 1, november 2016, 74-78
Värdegrundens vara eller icke vara Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik Vol. 2, No. 1, november 2016, 69-73
Referenslitteratur
Storylineboken : handbok för lärare
1. uppl. : Hässelby : Runa, 2004 - 336 s.
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.) LIBRIS-ID: 9362908
Religionssociologi : en introduktion
1. uppl. : Malmö : Liber, 2005 - 308 s.
ISBN: 91-47-07562-7 LIBRIS-ID: 9955006
Kulturgeografi : en ämnesteoretisk introduktion
1. uppl. : Malmö : Liber, 2003 - 224 s.
ISBN: 9789147065042 LIBRIS-ID: 9060099
Historieundervisningens byggstenar : : grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
3., [rev. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 299 s.
ISBN: 9789147106608 LIBRIS-ID: 14703754
Religionsdidaktik : om teori, perspektiv och praktik i religionsundervisningen
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 183 s.
ISBN: 91-47-05322-4 LIBRIS-ID: 10094474
URL: Omslagsbild
Islam, muslimer och den svenska skolan
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 148 s.
ISBN: 91-44-00945-3 ; LIBRIS-ID: 8352760
Samhällsorienterande ämnen : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, [2008] - 80 s.
ISBN: 9789185589647 LIBRIS-ID: 11200978
URL: Fulltext
Plats - identitet - lärande : närområdesstudier i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 256 s.
ISBN: 978-91-44-05612-8 LIBRIS-ID: 11659556
Svenska skrivregler
2., [utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2000 - 216 s.
ISBN: 91-47-04974-X (korr.) ; LIBRIS-ID: 8354362
Övrigt
Aktuella läromedel
Vetenskapliga artiklar
Valfri atlas (Totalt cirka 100 s.)
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om de samhällsorienterade ämnena och deras didaktik för undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurser 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för förändringar i historien som har påverkat och påverkar människans levnadsvillkor och syn på världen,
2. analysera människans föränderliga livsvillkor både lokalt och globalt utifrån ett perspektiv på hållbar utveckling,
3. redogöra för kursplanerna i SO utifrån syfte, centralt innehåll och kunskapskrav och redovisa kännedom om grundläggande begrepp och teorier inom ämnesområdet,
4. kritiskt granska de samhällsorienterande ämnena utifrån mångfalds- och genusperspektiv,
5. utifrån gällande styrdokument självständigt planera, genomföra och värdera undervisning utifrån ämnesdidaktiska och metodiska inriktningar,
6. utarbeta och värdera olika estetiska lärprocesser, IKT och fantasins betydelse för barns lärande och kunskapsutveckling inom ämnesområdet,
7. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Föreställningar om plats och identitet utifrån geografiska, historiska, religions- och samhällsvetenskapliga aspekter
- Naturlandskapets uppkomst och karaktäristik studeras
- Människans historia, med särskild fokus på Nordens äldre historia
- Kartan och globen som kunskapsverktyg undersöks och relateras till barns omvärldsuppfattningar
- Migration med dess orsaker och konsekvenser för individen och samhället
- Hur tolkningar och användning av historien påverkas av det rådande samhälls- och levnadsvillkoren
- Hur religion formas av och formar samhälleliga villkor samt religioners betydelse för identitet och kollektiv tillhörighet
- Kursplaner och läromedel utifrån mångfalds- och genusperspektiv
- Människans föränderliga livsvillkor, lokalt och globalt, i relation till hållbar utveckling
- Ämnesdidaktik innefattande metodik
- Estetiska lärprocesser, IKT och fantasi i relation till barns lärande och kunskapsutveckling
Särskild behörighet
30 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (verksamhetsintegrerad) vari ingår
- 10 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 10 hp Svenska för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad), samt
- 10 hp Matematik för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad).
Examination
TEN1, salstentamen, 4,5 hp, skriftlig tentamen rörande människans livsvillkor, avseende lärandemål 1-2, 4-5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 3,5 hp, skriftlig tentamen rörande SO-didaktikens grunder, avseende lärandemål 3, 5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, seminarium, 2 hp, muntlig examination, SO-undervisning i ett mångfalds- och genusperspektiv, avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, projektrapport, 3,5 hp, skriftlig och muntlig examination, SO-undervisning i praktiken, avseende lärandemål 1-3 och 5-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntlig examination, estetiska uttrycksformer, IKT och fantasi, avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och HEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.