Kursplan - Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA095
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2018-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Makt
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 128 s.
ISBN: 9789147087464 LIBRIS-ID: 10414841
URL: Omslagsbild
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
Göteborg : Daidalos, 2008 - 264 s.
ISBN: 978-91-7173-266-8 LIBRIS-ID: 10670150
Artiklar
Artiklar tillkommer som obligatorisk litteratur, finns att hämta på Canvas vid kursstart.
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska tillägna sig grundläggande kunskaper om kultur i ett pedagogiskt perspektiv, och spänningsfältet mellan människans aktörskap och strukturer.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om ett pedagogiskt perspektiv på spänningsfältet mellan människans aktörskap och strukturer i samhället
2. visa förståelse för teorier om, och synsätt på, identitet, makt och delaktighet
Innehåll
- Kursen behandlar spänningsfältet mellan människans aktörskap och strukturer ur ett pedagogiskt perspektiv
- Olika synsätt på identitet, makt, och delaktighet
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops. Under kursen förekommer moment med obligatorisk närvaro, för ytterligare information se studiehandledningen.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
TEN1, tentamen, 6,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.