Kursplan - Examensarbete på avancerad nivå i fysioterapi med inriktning mot beteendemedicin, master
Omfattning
30 hp
Kurskod
FYS047
Giltig från
Vårtermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A2E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen).
Huvudområde(n)
Fysioterapi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2019-01-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Rehabilitation research : principles and applications
Sixth edition : St. Louis, Missouri : Elsevier, [2022] - 496 pages
ISBN: 9780323680431 LIBRIS-ID: 5kqd25kx33wrdbjf
Academic Writing: Process and Product
Rowman & Littlefield Publishers, 2016
Health behavior : theory, research, and practice
5 ed. : San Francisco : Jossey-Bass, 2015 - xxv, 485 s.
ISBN: 978-1-118-62898-0 LIBRIS-ID: 16406699
Referenslitteratur
Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
4th ed. : Los Angeles : Sage Publications, [2017] - xxv, 459 pages
ISBN: 978-1-5063-6117-8 LIBRIS-ID: 20024195
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
5. rev. ed., international student edition : SAGE, 2018 - s.
ISBN: 978-1-5063-8676-8 LIBRIS-ID: 22384547
-
Böcker
Rehabilitation research : principles and applications
Fifth edition : St. Louis, Missouri : Elsevier, [2016] - ix, 489 s.
ISBN: 9781455759798 (pbk.) LIBRIS-ID: 18552864
Academic Writing: Process and Product
Rowman & Littlefield Publishers, 2016
Health behavior : theory, research, and practice
5 ed. : San Francisco : Jossey-Bass, 2015 - xxv, 485 s.
ISBN: 978-1-118-62898-0 LIBRIS-ID: 16406699
Syfte
Kursen syftar till att studenten självständigt ska kunna planera, genomföra, analysera och presentera ett empiriskt utvecklings- eller forskningsprojekt inom ett beteendemedicinskt problemområde i fysioterapi.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 planera ett vetenskapligt arbete utifrån ett forskningsproblem
2 beskriva bakgrunden till det planerade arbetet genom en sammanställning och kritisk värdering av relevant och adekvat vetenskaplig litteratur så att arbetets syfte och frågeställningar motiveras utifrån vilken kunskap som saknas inom området
3 tillämpa teorier av betydelse för arbetet i bakgrund och tolkning av resultat eller i kvalitativa arbeten med induktiv ansats i diskussionsdelen
4 välja och motivera val av för forskningsproblemet lämplig design och datainsamlingsmetod
5 välja och motivera val av lämpliga analysmetoder samt sammanställa, analysera och tolka data
6 diskutera och kritiskt granska metod och resultat utifrån relevanta kvalitetskriterier och i förhållande till annan forskning inom området
7 redovisa och diskutera etiska överväganden som gjorts vid planering och genomförande
8 värdera resultatets generaliserbarhet eller överförbarhet, dess kliniska implikationer och ge förslag till fortsatt forskning baserad på metod och resultat
9 motivera och argumentera för arbetets beteendemedicinska inriktning
10 kritiskt granska samt föra en argumenterande diskussion på en vetenskaplig nivå avseende eget och andras arbeten
Innehåll
Planering och genomförande av ett vetenskapligt arbete inom ett beteendemedicinskt problemområde i fysioterapi
Design och datainsamlingsmetoder
Dataanalys
Etiska övervägande i forskningsarbetet
Rapportskrivning
Skriftlig och muntlig presentation av arbetet
Skriftlig och muntlig opposition på andras examensarbeten
Kritisk granskning och värdering av studier
Särskild behörighet
Kandidatexamen i Fysioterapi; Kvalitativa forskningsmetoder 1 eller Kvantitativa forskningsmetoder 1 eller motsvarande
Examination
EXA1 Examensarbete, 30 hp
Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd