Kursplan - Retorik för lärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA038
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Svenskämnets retorik : handbok för lärare
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 254 sidor
ISBN: 9789144153957 LIBRIS-ID: xdmrbfcsvxpflww6
Är man två har man alltid en publik : festskrift till Lennart Hellspong
Lund : Lunds universitet, 2022 - 1 onlineresurs (277 sidor)
ISBN: 9789172674691 LIBRIS-ID: p5zh0kxtmdv51663
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 191 s.
ISBN: 978-91-44-05470-4 LIBRIS-ID: 12040907
Retorikanalys : en introduktion
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 136 s.
ISBN: 9789144040073 LIBRIS-ID: 10415797
URL: Omslagsbild
Artiklar
Läraren som förebild: Tilltro som grundläggande villkor för förebildligheten som pedagogiskt stöd. Rhetorica Scandinavica, 19(70), 74-91
2015
URL: https://rhs.retorikforlaget.se/index.php/rhs/article/view/95
Webbadresser
Retorikmagasinet
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Referenslitteratur
Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 355 s.
ISBN: 978-91-44-06739-1 (inb.) LIBRIS-ID: 12201391
Konsten att tala : övningsbok i praktisk retorik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-06740-7 LIBRIS-ID: 12285739
Klassrummet som muntlig arena : att tala fram sin trovärdighet
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 207 s.
ISBN: 978-91-47-10061-3 LIBRIS-ID: 13284579
Talrädsla i skolan : att förstå och hjälpa elever som inte gillar att tala
Stockholm: Gothia Fortbildning AB, 140 s. 1. uppl., 2017
Övrigt
-
Böcker
Svenskämnets retorik : handbok för lärare
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 254 sidor
ISBN: 9789144153957 LIBRIS-ID: xdmrbfcsvxpflww6
Pedagogisk retorik : den muntliga relationen i undervisningen
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 142 s.
ISBN: 978-91-27-13006-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11798279
Svensklärarens påverkan och praktik : på spaning efter konsten att undervisa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 305 s.
ISBN: 9789144106236 LIBRIS-ID: 17530299
Retorikanalys : en introduktion
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 136 s.
ISBN: 9789144040073 LIBRIS-ID: 10415797
URL: Omslagsbild
Referenslitteratur
Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 355 s.
ISBN: 978-91-44-06739-1 (inb.) LIBRIS-ID: 12201391
Konsten att tala : övningsbok i praktisk retorik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-06740-7 LIBRIS-ID: 12285739
Klassrummet som muntlig arena : att tala fram sin trovärdighet
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 207 s.
ISBN: 978-91-47-10061-3 LIBRIS-ID: 13284579
Talrädsla i skolan : att förstå och hjälpa elever som inte gillar att tala
Stockholm: Gothia Fortbildning AB, 140 s. 1. uppl., 2017
Övrigt
-
Böcker
Språk i samspel : retorik för pedagoger
Stockholm : Aglaktuq, 2016 - 138 sidor
ISBN: 978-91-639-2088-2 LIBRIS-ID: 19930482
Pedagogisk retorik : den muntliga relationen i undervisningen
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 142 s.
ISBN: 978-91-27-13006-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11798279
Svensklärarens påverkan och praktik : på spaning efter konsten att undervisa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 305 s.
ISBN: 9789144106236 LIBRIS-ID: 17530299
Retorikanalys : en introduktion
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 136 s.
ISBN: 9789144040073 LIBRIS-ID: 10415797
URL: Omslagsbild
Referenslitteratur
Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 355 s.
ISBN: 978-91-44-06739-1 (inb.) LIBRIS-ID: 12201391
Konsten att tala : övningsbok i praktisk retorik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-06740-7 LIBRIS-ID: 12285739
Klassrummet som muntlig arena : att tala fram sin trovärdighet
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 207 s.
ISBN: 978-91-47-10061-3 LIBRIS-ID: 13284579
Talrädsla i skolan : att förstå och hjälpa elever som inte gillar att tala
Stockholm: Gothia Fortbildning AB, 140 s. 1. uppl., 2017
Övrigt
Lärarproducerat material och/eller artiklar tillkommer
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper i retorikens teori, praktik och didaktik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för relevanta begrepp inom retorik, exempelvis inom argumentationsanalys.
2. använda relevant terminologi vid skriftliga och muntliga analyser av tal i olika genrer.
3. hålla muntliga anföranden och i samband med dessa använda retoriska grepp.
4. planera en didaktiskt grundad språkträning för såväl enspråkiga som flerspråkiga elever.
5. uppvisa ett utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Retorikteori
- Röst, tal och kroppsspråk
- Muntliga genrer
- Muntliga anföranden
- Metoder för retoriska analyser
- Retorik som didaktiskt redskap
Särskild behörighet
Student vid Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 1 hp, muntliga och skriftliga uppgifter avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, individuell skriftlig tentamen, retorik, 4 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 2, 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
ÖVN1, övningar, 2,5 hp, muntliga övningar avseende lärandemål 2-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.