Kursplan - Sociala samspelsprocesser
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA127
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Elever med adhd och autism : psykologiska och pedagogiska perspektiv
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2023] - 209 sidor
ISBN: 9789147144600 LIBRIS-ID: ctdgr11d9pswz4db
Empati : närvaro eller metod
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 189 s.
ISBN: 9789144104591 LIBRIS-ID: 18136811
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Kompendier
Kompendier, rapporter och styrdokument
Begrepp, mätmetoder och förekomst av psykisk hälsa, psykisk ohälsa och psykiatriska tillstånd : en kunskapsöversikt
Stockholm : Forte, 2015 - 52 s.
Classroom Assessment Scoring System: Manual K-3. (Dimensions Overview) Baltimore, MD, US: Paul H Brookes Publishing.
2008
URL: https://www.miracosta.edu/instruction/childdevelopmentcenter/downloads/5.4CLASSSummaryPreschool.pdf
Svensk författningssamling, (SFS). (2008:567). Diskrimineringslag. Stockholm: Kulturdepartementet
United Nations. (2006). Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Artiklar
ADHD in the Classroom: Effective Intervention Strategies. Theory Into Practice, 50(1), 35-42
2011
Microscopic relational analysis: a method for researching the teacher-student relationship. International Journal of Research & Method in Education, 46(1), 56-69, DOI:10.1080/1743727X.2022.2042244
2022
A Social StoriesTM Intervention Package with Students with Autism in Inclusive Classroom Settings. Journal of Applied Behavior Analysis, 41(3), 405-409.
2008
Student voices on social exclusion in general primary schools. European Journal of Special Needs Education, 33(2), 166-186.
2018
Salutogena tankekartor - ett försök att tillämpa salutogena principer i en praktisk metod för att skapa förståelse. Psyche, 4.
2004
Values and Needs of Children With and Without Special Educational Needs in Early School Years: A Study of Young Childrens Views on What Matters to Them. Scandinavian Journal of Educational Research
2018
Relational competence regarding students with ADHD - An intervention study with in-service teachers, European Journal of Special Needs Education, 37(2), 293-308, DOI: 10.1080/08856257.2021.1872999
2022
Referenslitteratur
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 159 sidor
ISBN: 9789151102351 LIBRIS-ID: jtjmshx7gh3jblbd
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket, 2014 - 61 s.
ISBN: 9789175591315 LIBRIS-ID: 17590036
Pedagogisk utredning
2016
Övrigt
-
Böcker
Elever med neuropsykiatriska svårigheter : vad gör vi och varför?
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 208 s.
ISBN: 9789144057040 LIBRIS-ID: 18243421
Empati : närvaro eller metod
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 189 s.
ISBN: 9789144104591 LIBRIS-ID: 18136811
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Kompendier
Kompendier, rapporter och styrdokument
Begrepp, mätmetoder och förekomst av psykisk hälsa, psykisk ohälsa och psykiatriska tillstånd : en kunskapsöversikt
Stockholm : Forte, 2015 - 52 s.
Classroom Assessment Scoring System: Manual K-3. (Dimensions Overview) Baltimore, MD, US: Paul H Brookes Publishing.
2008
URL: https://www.miracosta.edu/instruction/childdevelopmentcenter/downloads/5.4CLASSSummaryPreschool.pdf
Svensk författningssamling, (SFS). (2008:567). Diskrimineringslag. Stockholm: Kulturdepartementet
The National Autism Center. (2015). National standards report. The national standards project - addressing the need for evidence based practice guidelines for autism spectrum disorders
URL: http://www.autismdiagnostics.com/assets/Resources/NSP2.pdf
United Nations. (2006). Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Artiklar
ADHD in the Classroom: Effective Intervention Strategies. Theory Into Practice, 50(1), 35-42
2011
Salutogena tankekartor - ett försök att tillämpa salutogena principer i en praktisk metod för att skapa förståelse. Psyche, 4.
2004
Response-to-intervention (RTI) as a model to facilitate inclusion for students with learning and behaviour problems. European Journal of Special Needs Education, 28(3), 254-269
2013
Values and Needs of Children With and Without Special Educational Needs in Early School Years: A Study of Young Childrens Views on What Matters to Them. Scandinavian Journal of Educational Research
2018
A Social StoriesTM Intervention Package with Students with Autism in Inclusive Classroom Settings. Journal of Applied Behavior Analysis, 41(3), 405-409.
2008
Student voices on social exclusion in general primary schools. European Journal of Special Needs Education, 33(2), 166-186.
2018
Referenslitteratur
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 159 sidor
ISBN: 9789151102351 LIBRIS-ID: jtjmshx7gh3jblbd
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket, 2014 - 61 s.
ISBN: 9789175591315 LIBRIS-ID: 17590036
Pedagogisk utredning
2016
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Övrigt
-
Böcker
Elever med neuropsykiatriska svårigheter : vad gör vi och varför?
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 208 s.
ISBN: 9789144057040 LIBRIS-ID: 18243421
Empati : närvaro eller metod
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 189 s.
ISBN: 9789144104591 LIBRIS-ID: 18136811
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Kompendier
Kompendier, rapporter och styrdokument
Begrepp, mätmetoder och förekomst av psykisk hälsa, psykisk ohälsa och psykiatriska tillstånd : en kunskapsöversikt
Stockholm : Forte, 2015 - 52 s.
Classroom Assessment Scoring System: Manual K-3. (Dimensions Overview) Baltimore, MD, US: Paul H Brookes Publishing.
2008
URL: https://www.miracosta.edu/instruction/childdevelopmentcenter/downloads/5.4CLASSSummaryPreschool.pdf
Svensk författningssamling, (SFS). (2008:567). Diskrimineringslag. Stockholm: Kulturdepartementet
The National Autism Center. (2015). National standards report. The national standards project - addressing the need for evidence based practice guidelines for autism spectrum disorders
URL: http://www.autismdiagnostics.com/assets/Resources/NSP2.pdf
United Nations. (2006). Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Artiklar
Does being friendly help in making friends? The relation between the social position and social skills of pupils with special needs in mainstream education. European Journal of Special Needs Education, 22(1), 15-30
2007
ADHD in the Classroom: Effective Intervention Strategies. Theory Into Practice, 50(1), 35-42
2011
Salutogena tankekartor - ett försök att tillämpa salutogena principer i en praktisk metod för att skapa förståelse. Psyche, 4.
2004
Response-to-intervention (RTI) as a model to facilitate inclusion for students with learning and behaviour problems. European Journal of Special Needs Education, 28(3), 254-269
2013
Values and Needs of Children With and Without Special Educational Needs in Early School Years: A Study of Young Childrens Views on What Matters to Them. Scandinavian Journal of Educational Research
2018
A Social StoriesTM Intervention Package with Students with Autism in Inclusive Classroom Settings. Journal of Applied Behavior Analysis, 41(3), 405-409.
2008
Referenslitteratur
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 159 sidor
ISBN: 9789151102351 LIBRIS-ID: jtjmshx7gh3jblbd
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket, 2014 - 61 s.
ISBN: 9789175591315 LIBRIS-ID: 17590036
Pedagogisk utredning
2016
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Övrigt
-
Böcker
Elever med neuropsykiatriska svårigheter : vad gör vi och varför?
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 208 s.
ISBN: 9789144057040 LIBRIS-ID: 18243421
Empati : närvaro eller metod
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 189 s.
ISBN: 9789144104591 LIBRIS-ID: 18136811
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Kompendier
Kompendier, rapporter och styrdokument
Begrepp, mätmetoder och förekomst av psykisk hälsa, psykisk ohälsa och psykiatriska tillstånd : en kunskapsöversikt
Stockholm : Forte, 2015 - 52 s.
Classroom Assessment Scoring System: Manual K-3. (Dimensions Overview) Baltimore, MD, US: Paul H Brookes Publishing.
2008
URL: https://www.miracosta.edu/instruction/childdevelopmentcenter/downloads/5.4CLASSSummaryPreschool.pdf
Svensk författningssamling, (SFS). (2008:567). Diskrimineringslag. Stockholm: Kulturdepartementet
The National Autism Center. (2015). National standards report. The national standards project - addressing the need for evidence based practice guidelines for autism spectrum disorders
URL: http://www.autismdiagnostics.com/assets/Resources/NSP2.pdf
United Nations. (2006). Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Artiklar
Does being friendly help in making friends? The relation between the social position and social skills of pupils with special needs in mainstream education. European Journal of Special Needs Education, 22(1), 15-30
2007
ADHD in the Classroom: Effective Intervention Strategies. Theory Into Practice, 50(1), 35-42
2011
Salutogena tankekartor - ett försök att tillämpa salutogena principer i en praktisk metod för att skapa förståelse. Psyche, 4.
2004
Response-to-intervention (RTI) as a model to facilitate inclusion for students with learning and behaviour problems. European Journal of Special Needs Education, 28(3), 254-269
2013
Values and Needs of Children With and Without Special Educational Needs in Early School Years: A Study of Young Childrens Views on What Matters to Them. Scandinavian Journal of Educational Research
2018
Referenslitteratur
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 159 sidor
ISBN: 9789151102351 LIBRIS-ID: jtjmshx7gh3jblbd
Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket, 2014 - 61 s.
ISBN: 9789175591315 LIBRIS-ID: 17590036
Pedagogisk utredning
2016
Övrigt
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om sociala samspelsprocesser, samt fördjupade färdigheter i hur man som specialpedagog kan arbeta med sociala samspelsprocesser.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. visa god kännedom om sociala samspelsprocesser
2. visa fördjupade kunskaper om funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
3. redogöra för och reflektera över teorier, aktuell forskning och aktuellt utvecklingsarbete relaterade till sociala samspelsprocesser
4. beskriva, analysera och kritiskt granska barns och elevers villkor och förutsättningar för kommunikation, delaktighet, lärande och utveckling i olika lärmiljöer
5. kritiskt och självständigt genomföra pedagogisk utredning av socialt samspel, analysera hinder/svårigheter på organisations-, grupp- och individnivå och upprätta åtgärdsprogram, samt delta i arbete med att undanröja hinder/svårigheter och implementera stödinsatser i syfte att stödja barn och elever i behov av särskilt stöd
6. visa empatisk förmåga i specialpedagogiskt arbete och sociala samspelsprocesser
Innehåll
- Sociala samspelsprocesser
- Funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
- Teorier, aktuell forskning och aktuellt utvecklingsarbete
- Tvärvetenskaplighet samt samband mellan vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och yrkesutövning
- Kommunikation, delaktighet, lärande och utveckling
- Hinder och möjligheter i olika lärmiljöer
- Pedagogisk utredning, åtgärdsprogram och implementering av stödinsatser
- Bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- Empatisk förmåga
Särskild behörighet
Antagen till specialpedagogprogrammet, 15 hp inom programmet.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, avseende lärandemålen 5-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3,5 hp, avseende lärandemålen 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OBN1, obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid samtliga kursträffar, 1 hp, avseende lärandemålen 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.