Kursplan - Professionsblock 1 med inriktning äldrevård
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE201
Giltig från
Vårtermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-06-14
Reviderad
2018-08-23
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskaper och praktiska färdigheter i grundläggande omvårdnad utifrån den unika människans resurser, problem och behov ur ett vårdvetenskapligt perspektiv. Kursen syftar även till att studenten genom reflektion och kritiskt tänkande ska utveckla sin självkännedom och förmåga till inlevelse med beaktande av ett etiskt förhållningssätt och en helhetsbild av människan i sjuksköterskeprofessionen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 visa förmåga att identifiera och bedöma patientens problem, behov och resurser för hälsa i relation till människans grundläggande behov
2 visa förståelse för och förklara hur vårdvetenskapliga forskningsresultat används i vårdandet för patienters hälsa
3 visa förståelse för innebörden i författningar relevanta för den grundläggande omvårdnaden
4 visa färdighet och förmåga att utföra grundläggande omvårdnad och undersökningar utifrån basala hygienrutiner och vårdvetenskaplig teori
5 visa förmåga att genom reflektion identifiera och beskriva sitt eget behov av lärande för sitt vårdande och kunna beskriva sin utveckling mot sjuksköterskeprofessionen
6 visa självkännedom och respekt i vårdande möten och kunna reflektera över ett etiskt förhållningssätt i omvårdnadssituationer
Innehåll
Kursen omfattar 6 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och 1,5 hp teoretiska studier
Vårdvetenskapliga begrepp i relation till den äldre patientens livsberättelse
Grundläggande omvårdnad utifrån basala hygienrutiner, vårdvetenskaplig teori och författningar
Utveckling mot sjuksköterskeprofessionen
Reflektion kring etiskt förhållningssätt i vårdande möten med den äldre patienten
Undervisning
Undervisning i samband med VFU sker genom patientfokuserad handledning av sjuksköterskor i vårdverksamheten och lärare från MDH, samt föreläsningar, seminarier och reflektionsträffar. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga till aktivt kunskapssökande, reflektion och diskussion av vetenskapligt baserad kunskap.
Närmare anvisningar gällande verksamhetsförlagd utbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
Grunder i vårdvetenskap, 1,5 hp av 7,5 hp (VIL1) samt genomgången kurs Grunder i vårdpedagogik 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
HEM1, Individuell inlämningsuppgift, 1,5 hp, avseende lärandemål 1-2 och 5, betyg Underkänd(U) eller Godkänd (G).
PRA1, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För PRA1 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE115, VAE070, VAE005 och VÅE005.