Kursplan - Specialpedagogiska perspektiv och specialpedagogiskt arbete - Specialpedagog
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA125
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-08-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 978-91-47-11718-5 LIBRIS-ID: 17297215
Speciella yrken? : specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning : en enkätstudie
Karlstad : Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet, 2015 - 75 s.
ISBN: 9789170636240 LIBRIS-ID: 18232648
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013 - 95 s.
ISBN: 978-91-28-00458-9 LIBRIS-ID: 14855823
URL: Fulltext
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 159 sidor
ISBN: 9789151102351 LIBRIS-ID: jtjmshx7gh3jblbd
Kompendier
1:a kapitalt i Nya Omsorgsboken, finns på Canvas
Artiklar
Understanding inclusive education: Ideals and reality. Scandinavian journal of disability research, 19(3)
2017
Challenges and dilemmas - a conceptual approach to children´s diversity in school. European Journal of Special Needs Education, 33(1): 1-15
2017
Inclusive teaching strategies - dimensions and agendas. International Journal of Inclusive Education, 22(10): 1048-1061
2017
Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag : skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik
Oslo : 2014
URL: Länk
34:4, 246-264
”Jag har oftast ingen att leka med” [“Usually I have no-one to play with”] : Sociala exkludering på fritidshem [peer rejection in leisure-time centres]
Universitetsforlaget, 2019
URL: Länk
39:2, 104-120
Self-presentations and intellectual disability. Scandinavian Journal of Disability Research, 16(1), pp.29-44
2014
COMMON TYPES OF READING PROBLEMS AND HOW TO HELP CHILDREN WHO HAVE THEM. The Reading Teacher Vol. 69 Issue 5 pp. 513-522 DOI:10.1002/trtr.1410 © 2015 International Literacy Association
Principles for the Prevention and Intervention of Mathematics Difficulties, Peabody College of Vanderbilt University, Learning Disabilities Research & Practice, 16(2), 85-95 Copyright C 2001, The Division for Learning Disabilities of the Council for Exceptional Children
-
Böcker
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 978-91-47-11718-5 LIBRIS-ID: 17297215
Speciella yrken? : specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning : en enkätstudie
Karlstad : Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet, 2015 - 75 s.
ISBN: 9789170636240 LIBRIS-ID: 18232648
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013 - 95 s.
ISBN: 978-91-28-00458-9 LIBRIS-ID: 14855823
URL: Fulltext
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 159 sidor
ISBN: 9789151102351 LIBRIS-ID: jtjmshx7gh3jblbd
Artiklar
Understanding inclusive education: Ideals and reality. Scandinavian journal of disability research, 19(3)
2017
Challenges and dilemmas - a conceptual approach to children´s diversity in school. European Journal of Special Needs Education, 33(1): 1-15
2017
Inclusive teaching strategies - dimensions and agendas. International Journal of Inclusive Education, 22(10): 1048-1061
2017
Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag : skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik
Oslo : 2014
URL: Länk
34:4, 246-264
Övrigt
Tillkommer ytterligare artiklar och kompendium om ca 250 sidor
-
Böcker
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 978-91-47-11718-5 LIBRIS-ID: 17297215
Speciella yrken? : specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning : en enkätstudie
Karlstad : Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet, 2015 - 75 s.
ISBN: 9789170636240 LIBRIS-ID: 18232648
Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013 - 95 s.
ISBN: 978-91-28-00458-9 LIBRIS-ID: 14855823
URL: Fulltext
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Kompendier
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld : en undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45-1988/89
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2004 - 172, [4] s.
ISBN: 91-554-6002-X LIBRIS-ID: 9645856
URL: Länk
Artiklar
Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag : skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik
Oslo : 2014
URL: Länk
34:4, 246-264
Specialpedagogik av igår, idag och i morgon
Pedagogisk forskning i Sverige, 2007
Understanding inclusive education: Ideals and reality. Scandinavian journal of disability research, 19(3)
2017
Övrigt
Tillkommer ytterligare artiklar och kompendium om ca 250 sidor
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla kunskaper om vetenskapliga perspektiv och specialpedagogisk verksamhet med betydelse för arbetet som specialpedagog.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. visa god kännedom om det specialpedagogiska kunskapsområdet, dess framväxt och vetenskapliga grund
2. redogöra för och reflektera över olika specialpedagogiska perspektiv och forskning i förhållande till specialpedagogisk verksamhet
3. beskriva, analysera och diskutera specialpedagogiskt arbete som specialpedagog
4. beskriva och visa god kännedom om olika områden inom specialpedagogiskt arbete och verksamhet
5. beskriva och kritiskt granska förebyggande arbete, kartläggnings- och åtgärdsprocesser samt uppföljningar och utvärderingar inom specialpedagogiskt arbete och verksamhet
6. kritiskt granska och upprätta åtgärdsprogram
Innehåll
- Det specialpedagogiska kunskapsområdet och dess vetenskapliga grund
- Ett historiskt perspektiv på specialpedagogik
- Specialpedagogisk verksamhet
- Specialpedagogiskt arbete som specialpedagog
- Kartläggnings- och åtgärdsprocesser
- Utvärdering
- Åtgärdsprogram
Undervisning
Föreläsningar, seminarium, fältstudie
Särskild behörighet
Student vid Specialpedagogprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
HEM1, hemtentamen, 4 hp, hemtentamen avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
ÖVN1, övning, 2 hp, övning avseende lärandemål 2, 3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 4 hp, seminarium avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på HEM1, INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd