Kursplan - Funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter - Specialpedagog
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA123
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-08-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Om dyslexi
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 197 sidor
ISBN: 9789144154466 LIBRIS-ID: crn9zb6p97c3n5x6
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Relationär pedagogik - för ett sannare liv : en essäistisk sammanläggning om dys/funktionell uppfostran : exemplet ADHD
Malmö : Malmö universitet, 2020 - 401 sidor
ISBN: 9789178771202 LIBRIS-ID: 4hc8lcqp2r000n5j
URL: Länk
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Böcker
Välj en av följande titlar:
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 173 sidor
ISBN: 9789127824485 LIBRIS-ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : ett specialpedagogiskt perspektiv
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 219 sidor
ISBN: 9789127829121 LIBRIS-ID: 7l1trk7k51pl7574
Artiklar
'It means everything' : special educators perceptions' of relationships and relational competence
2020
URL: Länk
Människans kognitiva och språkliga evolution. I Från Big Bang till människa. En föreläsningsserie om den biologiska evolutionen. Rapport nr 21. Uppsala Senioruniversitet.
2017
Samordning för ett hållbart elevhälsoarbete. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten
2020
The association between theory of mind, executive function, and the symptoms of autism spectrum disorder. Autism Research, 11(1), 95-109
2018
Theory of Mind Abilities and Deficits in Autism Spectrum Disorders. Top Lang Disorders 34(4), ss. 329-343
2014
Attention-deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorder diagnoses as ideal types: A reinterpretation of stigma within the context of mainstream education. Theory and Research in Education, Vol. 17(1) 82-99
2019
ADHD som en samtida kulturdiagnos. Socialmedicinsk tidskrift, 92(1), 56-62
2015
ADHD: a critical update for educational professionals. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 12(sup1), 1298267
2017
Referenslitteratur
Maskulina iscensättningar och sociala kategoriseringar i en ADHD grupp. Utbildning och Demokrati. 21:3, s. 13-33
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Diagnosing the Need or in Need of a Diagnosis? Reconceptualizing Educational Need. In K. Scorgie, & D. Sobsey (Eds.), Working with Families for Inclusive Education : Navigating Identity, Opportunity and Belonging (pp. 123-141). Emerald. International Perspectives on Inclusive Education, 10.
2017
The ADHD diagnosis has been thrown out: exploring the Dilemmas of diagnosing children in a school for all. International Journal of Inclusive Education, 25(6), 671-685.
2021
Övrigt
Tillkommer aktuella styrdokument, rapporter och artiklar. Se även Socialstyrelsen om funktionsnedsättning och funktionshinder:
URL: http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/funktionsnedsattningochfunktion
-
Böcker
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Böcker
Välj en av följande titlar:
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 173 sidor
ISBN: 9789127824485 LIBRIS-ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : ett specialpedagogiskt perspektiv
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 219 sidor
ISBN: 9789127829121 LIBRIS-ID: 7l1trk7k51pl7574
Artiklar
'It means everything' : special educators perceptions' of relationships and relational competence
2020
URL: Länk
Människans kognitiva och språkliga evolution. I Från Big Bang till människa. En föreläsningsserie om den biologiska evolutionen. Rapport nr 21. Uppsala Senioruniversitet.
2017
Samordning för ett hållbart elevhälsoarbete. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten
2020
The association between theory of mind, executive function, and the symptoms of autism spectrum disorder. Autism Research, 11(1), 95-109
2018
Theory of Mind Abilities and Deficits in Autism Spectrum Disorders. Top Lang Disorders 34(4), ss. 329-343
2014
Attention-deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorder diagnoses as ideal types: A reinterpretation of stigma within the context of mainstream education. Theory and Research in Education, Vol. 17(1) 82-99
2019
ADHD som en samtida kulturdiagnos. Socialmedicinsk tidskrift, 92(1), 56-62
2015
ADHD: a critical update for educational professionals. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 12(sup1), 1298267
2017
Övrigt
Tillkommer aktuella styrdokument, rapporter och artiklar. Se även Socialstyrelsen om funktionsnedsättning och funktionshinder:
URL: http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/funktionsnedsattningochfunktion
Kompendier, artiklar, webbadresser samt referenslitteratur tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
-
Böcker
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Böcker
Välj en av följande titlar:
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 173 sidor
ISBN: 9789127824485 LIBRIS-ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : ett specialpedagogiskt perspektiv
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 219 sidor
ISBN: 9789127829121 LIBRIS-ID: 7l1trk7k51pl7574
Artiklar
'It means everything' : special educators perceptions' of relationships and relational competence
2020
URL: Länk
Attention-deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorder diagnoses as ideal types: A reinterpretation of stigma within the context of mainstream education. Theory and Research in Education 2019, Vol. 17(1) 82-99
Övrigt
Tillkommer aktuella styrdokument, rapporter och artiklar. Se även Socialstyrelsen om funktionsnedsättning och funktionshinder:
URL: http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/funktionsnedsattningochfunktion
Kompendier, artiklar, webbadresser samt referenslitteratur tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
-
Böcker
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Böcker
Välj en av följande titlar:
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 173 sidor
ISBN: 9789127824485 LIBRIS-ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Artiklar
Attention-deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorder diagnoses as ideal types: A reinterpretation of stigma within the context of mainstream education. Theory and Research in Education 2019, Vol. 17(1) 82-99
Övrigt
Tillkommer aktuella styrdokument, rapporter och artiklar. Se även Socialstyrelsen om funktionsnedsättning och funktionshinder:
URL: http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/funktionsnedsattningochfunktion
Kompendier, artiklar, webbadresser samt referenslitteratur tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
-
Böcker
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Böcker
Välj en av följande titlar:
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 173 sidor
ISBN: 9789127824485 LIBRIS-ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Kompendier
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Artiklar
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Webbadresser
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Referenslitteratur
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Övrigt
Tillkommer aktuella styrdokument, rapporter och artiklar. Se även Socialstyrelsen om funktionsnedsättning och funktionshinder:
URL: http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/funktionsnedsattningochfunktion
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
-
Böcker
Essence : om autism, adhd och andra utvecklingsavvikelser
Första utgåvan : 2018 - 167 sidor
ISBN: 9789127823280 LIBRIS-ID: 22073364
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Tillgängliga lärmiljöer? : en nationell studie av skolhuvudmännens arbete för grundskoleelever med funktionsnedsättning
Stockholm : Skolverket, 2016 - 117 s.
Specialpedagogiska skolmyndigheten. (2018). C. Löfberg (Red.) Elevhälsoarbete under utveckling - en antologi. FoU skriftserie nr 8. Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten. 129 sidor.
URL: https://webbutiken.spsm.se/elevhalsoarbete-under-utveckling-en-antologi/
Support in school and the occupational transition process : adolescents and young adults with neuropsychiatric disabilities
Linköping : Department of Social and Welfare Studies, Linköping University, 2016 - 83 s.
ISBN: 978-91-7685-872-1 LIBRIS-ID: 19070967
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
AD/HD i skolans praktik : en studie om normativitet och motstånd i en särskild undervisningsgrupp
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2012 - 298 s.
ISBN: 978-91-554-8293-0 LIBRIS-ID: 12746158
URL: Länk
Artiklar
Botha, J., & Kourkoutas, E. (2016). A community of practice as an inclusive model to support children with social, emotional and behavioural difficulties in school contexts. International Journal of Inclusive Education, VoL. 20, No. 7, 784-799. (12 sidor)
Lindblad, I., Westerlund, J., Gillberg, C., & Fernell, E. (2018). Har alla barn i grundskolan förutsättningar att klara nya läroplanens krav? Läkartidningen, vol 115. s 1-4.
Meerman, S., Batstra, L., Grietens, H., & Frances, A. (2017). ADHD: a critical update for educational professionals, International Journal of Qualitative Studies on Health and Wellbeing. Vol 12, p 1-7.
Odenbring, Y., Johansson, T., & Hunehäll Berndtsson, K. (2017). The many faces of attention deficit hyperactivity disorder: Unruly behaviour in secondary school and diagnostic solutions. Power and Education, Vol. 9 (1) 51-64. (13 sidor).
Övrigt
Tillkommer aktuella styrdokument, rapporter och artiklar. Se även Socialstyrelsen om funktionsnedsättning och funktionshinder:
URL: http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/funktionsnedsattningochfunktion
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla/tillägna sig kunskaper om och förståelse av funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter och kunna tillämpa dessa kunskaper vid (special)pedagogiskt utredningsarbete och implementering av stödinsatser till barn och elever i lärmiljöer.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. visa god kännedom om funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
2. redogöra för och reflektera över begrepp och symtombilder relaterade till funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
3. redogöra för och jämföra olika teorier, perspektiv och aktuell forskning gällande funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
4. identifiera implikationer för stödinsatser och specialpedagogiskt arbete i forskning om funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
5. tillämpa kunskaper om funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, vid pedagogiskt utredningsarbete innefattande åtgärdsprogram och implementering av stödinsatser i lärmiljöer
6. redogöra för och visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan gällande funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter i lärmiljöer med andra yrkesgrupper till exempel inom elevhälsa
Innehåll
- Funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
- Symtombilder och begrepp
- Teorier, perspektiv och aktuell forskning
- Tvärvetenskaplighet
- Pedagogiskt utredningsarbete och åtgärdsprogram
- Implementering av stödinsatser
- Lagarbete, samverkan och elevhälsoarbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarium, fältstudie.
Särskild behörighet
Student vid Specialpedagogprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 5-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 1,5 hp, obligatorisk närvaro vid campusträffar avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd