Kursplan - Undervisning i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA921
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-07-23
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket, 2018-03-23T10:00:00+01:00 - 112 s.
ISBN: 978-91-7559-318-0 LIBRIS-ID: 22521455
URL: Länk
Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 212 sidor
ISBN: 9789147127757 LIBRIS-ID: s25j30x1qnhzgpwp
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Artiklar
Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare
Stockholm : Lärarstiftelsen, 2017
URL: Länk
5:1, 90-109
Syfte
Syftet med kursen är att deltagarna ska utveckla kunskaper om undervisning utifrån förskolans styrdokument och i relation till verksamhet och aktuell forskning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. analysera och reflektera över begreppet undervisning utifrån styrdokument och i relation till den egna verksamhetens organisation samt förskollärarens och förskolechefens ansvar
2. redogöra för och förhålla sig till begreppen utbildning, undervisning och lärande samt relationen dem emellan
3. identifiera och ge egna exempel på undervisning och analysera dessa i relation till lek, omsorg, skapande och värdegrundsarbete
4. använda forskning och olika teorier för att analysera och förstå undervisning i förskolan
5. ge exempel på hur förskollärare kan undervisa samt följa upp och analysera undervisning i planerade och spontant uppkomna situationer i förskolans praktik
Innehåll
- Kursen behandlar undervisning utifrån skollag och förskolans läroplan. Kursen omfattar förskolechefens och förskollärarens olika ansvar för undervisning.
- I kursen ingår att utifrån aktuell forskning och teoretiska perspektiv problematisera undervisning som en målstyrd process i förskolan. I detta ingår även att följa upp, analysera samt diskutera undervisning i olika situationer.
- Centralt i kursen är att deltagarna diskuterar innebörder i, och relationen mellan, begreppen utbildning, undervisning och lärande. Dessutom problematiseras undervisning i relation till förskolans tradition med fokus på lek, omsorg, skapande och värdegrundsarbete.
Undervisning
Kursen genomförs som distansbaserad utbildning med ett antal campusträffar förlagda till den kommun som önskat kursen.
Kursen består av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Kursen är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan träffarna.
Särskild behörighet
Förskollärare, förskolechefer och biträdande förskolechefer samt intyg om huvudmannens godkännande. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, muntlig redovisning av fältstudie avseende lärandemål 1 och 3-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd