Kursplan - Omvårdnad vid astma och kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE903
Giltig från
Vårtermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-06-21
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vägen till patientens värld och personcentrerad vård : att bli lyssnad på och förstådd
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 356 sidor
ISBN: 978-91-47-11271-5 LIBRIS-ID: 20171644
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 595 sidor
ISBN: 9789144136240 LIBRIS-ID: dsmknc7hbrddvbsh
Referenslitteratur
A Qualitative Study of Unmet Healthcare Needs in Chronic Obstructive Pulmonary Disease A Potential Role for Specialist Palliative Care?
1Division of Pulmonary and Critical Care Medicine, 2Department of Medical Social Sciences, and 3Section of Palliative Medicine, Asthma and COPD Program, Northwestern University Feinberg School of Medicine, Chicago, Illinois,
I just forget to take it: asthma self-management needs and preferences in adolescents
To cite this article: Ellen S. Koster, Daphne Philbert, Tjalling W. de Vries, Liset van Dijk & Marcel L. Bouvy (2015) Ijustforgettotakeit: asthma self-management needs and preferences in adolescents, Journal of Asthma, 52:8, 831-837,
What patients really think about asthma guidelines: barriers to guideline implementation from the patients perspective
BMC Pulmonary Medicine (2017) 17:13 DOI 10.1186/s12890-016-0346-6,
URL: Länk
Life Impact and Treatment Preferences of Individuals with Asthma and Chronic Obstructive Pulmonary Disease: Results from Qualitative Interviews and Focus Groups
Received: February 16, 2017 / Published online: May 23, 2017 _ The Author(s),
The relationship of depression in asthma± chronic obstructive pulmonary disease overlap syndrome
Salford Lung Study in chronic obstructive pulmonary disease (SLS COPD): follow-up interviews on patient-centred outcomes
Examination of the uses, needs, and preferences for health technology use in adolescents with asthma
To cite this article: Rachelle R. Ramsey, Julia K. Carmody, Christina E. Holbein, Theresa W. Guilbert, Kevin A. Hommel & phd (2018): Examination of the uses, needs, and preferences for health technology use in adolescents with asthma, Journal of Asthma,
Parent experiences with a nurse-supervised community health worker asthma home-visiting program
To cite this article: Rebecca E. Penzias, Virginia Sanabia, Urmi Bhaumik, Susan J. Sommer, Kyra M. Shreeve & Elizabeth R. Woods (2018): Parent experiences with a nursesupervised community health worker asthma home-visiting program, Journal of Asthma,,
The nurse′s challenge of caring for patients with chronic obstructive pulmonary disease in primary health care
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s.
ISBN: 9789144109022 LIBRIS-ID: 19090791
The asthma/COPD nurses experience of educating patients with chronic obstructive pulmonary disease in primary health care
Scand J Caring Sci. 2010;24(1):147-55.,
A complex intervention of self‐management for patients with COPD or CHF in primary care improved performance and satisfaction with regard to own selected activities; a longitudinal follow‐up
URL: Länk
Övrigt
Förutom ovanstående litteratur finns ytterligare vetenskapliga artiklar, avhandlingar, webbadresser, referenslitteratur, valbar litteratur och rapporter relevanta för kursinnehållet. Dessa finns angivna i studiehandledningen i Canvas.
-
Böcker
Vägen till patientens värld och personcentrerad vård : att bli lyssnad på och förstådd
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 356 sidor
ISBN: 978-91-47-11271-5 LIBRIS-ID: 20171644
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s.
ISBN: 9789144109022 LIBRIS-ID: 19090791
Referenslitteratur
A Qualitative Study of Unmet Healthcare Needs in Chronic Obstructive Pulmonary Disease A Potential Role for Specialist Palliative Care?
1Division of Pulmonary and Critical Care Medicine, 2Department of Medical Social Sciences, and 3Section of Palliative Medicine, Asthma and COPD Program, Northwestern University Feinberg School of Medicine, Chicago, Illinois,
I just forget to take it: asthma self-management needs and preferences in adolescents
To cite this article: Ellen S. Koster, Daphne Philbert, Tjalling W. de Vries, Liset van Dijk & Marcel L. Bouvy (2015) Ijustforgettotakeit: asthma self-management needs and preferences in adolescents, Journal of Asthma, 52:8, 831-837,
What patients really think about asthma guidelines: barriers to guideline implementation from the patients perspective
BMC Pulmonary Medicine (2017) 17:13 DOI 10.1186/s12890-016-0346-6,
URL: Länk
Life Impact and Treatment Preferences of Individuals with Asthma and Chronic Obstructive Pulmonary Disease: Results from Qualitative Interviews and Focus Groups
Received: February 16, 2017 / Published online: May 23, 2017 _ The Author(s),
The relationship of depression in asthma± chronic obstructive pulmonary disease overlap syndrome
Salford Lung Study in chronic obstructive pulmonary disease (SLS COPD): follow-up interviews on patient-centred outcomes
Examination of the uses, needs, and preferences for health technology use in adolescents with asthma
To cite this article: Rachelle R. Ramsey, Julia K. Carmody, Christina E. Holbein, Theresa W. Guilbert, Kevin A. Hommel & phd (2018): Examination of the uses, needs, and preferences for health technology use in adolescents with asthma, Journal of Asthma,
Parent experiences with a nurse-supervised community health worker asthma home-visiting program
To cite this article: Rebecca E. Penzias, Virginia Sanabia, Urmi Bhaumik, Susan J. Sommer, Kyra M. Shreeve & Elizabeth R. Woods (2018): Parent experiences with a nursesupervised community health worker asthma home-visiting program, Journal of Asthma,,
The nurse′s challenge of caring for patients with chronic obstructive pulmonary disease in primary health care
The asthma/COPD nurses experience of educating patients with chronic obstructive pulmonary disease in primary health care
Scand J Caring Sci. 2010;24(1):147-55.,
A complex intervention of self‐management for patients with COPD or CHF in primary care improved performance and satisfaction with regard to own selected activities; a longitudinal follow‐up
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om omvårdnad vid astma och kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL)
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. reflektera över innebörden av ett personcentrerat förhållningssätt vid omvårdnad av personer med astma och KOL
2. beskriva och motivera hur stöd för livsstilsförändringar kan genomföras vid astma och KOL
3. reflektera över och redogöra för hur egenvårdsstöd, information och undervisning till personer med astma eller KOL kan genomföras i samverkan med närstående
4. utforma en vård/behandlingsplan i samverkan med personen med astma och KOL
5. reflektera över och problematisera jämställdhets- och samhällfaktorers konsekvenser för personer med astma och KOL
6. redogöra för olika professioners ansvarsområden och för interprofessionell samverkan vid vård av personer med astma och KOL
7. beskriva målsättningar, organisation, arbetsuppgifter och kvalitetsarbete på en astma-KOL-mottagning och relatera till den egna professionens funktioner
8. initiera och medverka i utvecklings- och kvalitetsarbete inom områdena astma och KOL
Innehåll
Personcentrerad vård vid astma och KOL
Stöd till livsstilsförändringar
Patientutbildning individuellt och i grupp
Vårdplanering inklusive behandlingsplan och egenvård
Uppföljning och utvärdering av t.ex. rökstopp, fysisk aktivitet, kostvanor
Interprofessionell samverkan och astma- och KOL-mottagningar
Utvecklings-och kvalitetsarbete
Särskild behörighet
Arbetsterapeut-, fysioterapeut- eller sjuksköterskeexamen. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 2,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Individuell skriftlig uppgift, 4 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För närmare anvisningar, se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd