Kursplan - Vårdprocess, dokumentation och kulturell kompetens
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE204
Giltig från
Vårtermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-01-09
Reviderad
2018-06-21
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper i vårdprocessens teori och metod och tillämpa dessa i omvårdnad och vid omvårdnadsdokumentation med beaktande av relevanta styrdokument. Vidare syftar kursen till att studenten ska kunna redogöra för kännetecken på kulturell kompetens i omvårdnad och i omvårdnadsdokumentation. Kursen syftar också till att studenten översiktligt ska kunna beskriva dokumentationsmodeller och klassifikationssystem.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 redogöra för vårdprocessens teoretiska utgångspunkter, dess terminologi och metod samt relevanta styrdokument för upprättande av omvårdnadsdokumentation
2 redogöra för kännetecken på kulturell kompetens och hur den i samverkan med patient, närstående och andra yrkesgrupper används i omvårdnad
3 tillämpa vårdprocessen och relevanta styrdokument, så att krav på kvalitet, saklighet, struktur och språkbruk uppfylls i omvårdnadsdokumentation
4 identifiera vad i omvårdnadsdokumentation som uttrycker kulturell kompetens i samverkan med patient, närstående och andra yrkesgrupper
5 beskriva principer för dokumentationsmodeller och klassifikationssystem
Innehåll
Kursen omfattar 6 hp teoretiska studier och 1,5 hp verksamhetsintegrerat lärande (VIL)
Kunskaper och färdigheter i vårdprocessens teori och metod med tillämpning av kulturell kompetens i omvårdnad och omvårdnadsdokumentation, med beaktande av relevanta styrdokument, dokumentationsmodeller och klassifikationssystem
VIL 1: I omvårdnadsdokumentation tillämpa vårdprocessens teori och metod samt styrdokument. Kunna beskriva och identifiera vad kulturell kompetens framkommer som i omvårdnadsdokumentation, samt översiktligt beskriva dokumentationsmodeller och klassifikationssystem
Särskild behörighet
Grunder i vårdvetenskap 7.5 hp.
Examination
SEM2, Seminarium, 2 hp, Förberedelse inför och aktivt deltagande i seminarium, avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN2, Salstentamen, 4 hp, Individuell skriftlig tentamen, avseende lärandemål 1,2,5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
VIL1, Verksamhetsintegrerat lärande, 1.5 hp, examination i grupp, avseende lärandemål 3,4 betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på TEN2 och G på SEM2 och VIL1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd