Kursplan - Professionella möten och samtal i socialt arbete
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA071
Giltig från
Vårtermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-06-18
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Barn, unga och trauma : att uppmärksamma, förstå och hjälpa
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 408 sidor
ISBN: 9789127819061 LIBRIS-ID: 5fn123jb3ns6mqql
Were not magicians! On the use of rhetorical resources in Swedish news media narratives portraying the social services and social workers
Qualitative Social work, 2017
URL: Länk
Cultural competence in institutional care for youths: experts with ambivalent positions
Nordic Social Work Research, 2015
URL: Länk
Watching oneself teach - long-term effects of teachers reflections on their video-recorded teaching
Technology, Pedagogy and Education, 2014, 23(4), 507-521.,
Etik i arbete med människor
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 305 s.
ISBN: 9789144090207 LIBRIS-ID: 14721178
Levande socialt arbete: vardagsliv, sörjbarhet och sociala orättvisor
Libris, ISBN 9789147112562, 2016
Människor behöver människor : att lyssna till de misstänkliggjorda
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 256 s.
ISBN: 978-91-47-09575-9 LIBRIS-ID: 19352822
Stödsamtal och stödterapi
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 179 sidor
ISBN: 9789144108063 LIBRIS-ID: 19962424
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s.
ISBN: 9789144056340 LIBRIS-ID: 11593550
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2007 - 316 s.
ISBN: 9789140650849 LIBRIS-ID: 10522460
Relationer som hjälper : om återhämtningsprocesser vid svåra psykiska problem
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 141 s.
ISBN: 9789144048628 LIBRIS-ID: 10738038
Referenslitteratur
Kommunikation i praktiken : relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg
1. uppl. : Malmö : Liber, 2006 - 272 s.
ISBN: 91-47-07730-1 LIBRIS-ID: 10123435
URL: Omslagsbild
Det professionella mötet : en grundbok
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 127 s.
ISBN: 9789144105956 LIBRIS-ID: 18081612
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
2. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 232 s.
ISBN: 9789140690715 LIBRIS-ID: 17956682
Att lära av den andre : Levinas, psykoanalys och etiska möjligheter i undervisning och utbildning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 221 s.
ISBN: 978-91-44-01994-9 LIBRIS-ID: 10806688
Övrigt
Vetenskapliga artiklar som studenten själv väljer utifrån kursens fördjupningsområden tillkommer. Ytterligare texter att läsa kan tillkomma utifrån hänvisning från föreläsare eller kursledning
-
Böcker
Barn, unga och trauma : att uppmärksamma, förstå och hjälpa
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 408 sidor
ISBN: 9789127819061 LIBRIS-ID: 5fn123jb3ns6mqql
Were not magicians! On the use of rhetorical resources in Swedish news media narratives portraying the social services and social workers
Qualitative Social work, 2017
URL: Länk
Cultural competence in institutional care for youths: experts with ambivalent positions
Nordic Social Work Research, 2015
URL: Länk
Etik i arbete med människor
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 305 s.
ISBN: 9789144090207 LIBRIS-ID: 14721178
Watching oneself teach - long-term effects of teachers reflections on their video-recorded teaching
Technology, Pedagogy and Education, 2014, 23(4), 507-521.,
Levande socialt arbete: vardagsliv, sörjbarhet och sociala orättvisor
Libris, ISBN 9789147112562, 2016
Amoral, Im/moral and Dis/loyal: Childrens Moral Status in Child Welfare
SAGE Journals, 2017
URL: Länk
Människor behöver människor : att lyssna till de misstänkliggjorda
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 256 s.
ISBN: 978-91-47-09575-9 LIBRIS-ID: 19352822
Stödsamtal och stödterapi
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 179 sidor
ISBN: 9789144108063 LIBRIS-ID: 19962424
Standardiserad interaktion - en utmaning i socialt arbete
Socialvetenskaplig tidskrift 21 (1), 2014
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s.
ISBN: 9789144056340 LIBRIS-ID: 11593550
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2007 - 316 s.
ISBN: 9789140650849 LIBRIS-ID: 10522460
Relationer som hjälper : om återhämtningsprocesser vid svåra psykiska problem
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 141 s.
ISBN: 9789144048628 LIBRIS-ID: 10738038
Gender, culture and epistemic justice. The Institutional Logic in Assessment of Asylum Applications in Sweden
Nordic Journal of Migration Research, 2014, 4(4) 210-218,
"It was really nice to have someone": Lay people with musculoskeletal disorders request supportive relationships in rehabilitation
Scandinavian Journal of Public Health, 2001, (4) 285-291,
Referenslitteratur
Kommunikation i praktiken : relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg
1. uppl. : Malmö : Liber, 2006 - 272 s.
ISBN: 91-47-07730-1 LIBRIS-ID: 10123435
URL: Omslagsbild
Det professionella mötet : en grundbok
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 127 s.
ISBN: 9789144105956 LIBRIS-ID: 18081612
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
2. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 232 s.
ISBN: 9789140690715 LIBRIS-ID: 17956682
Att lära av den andre : Levinas, psykoanalys och etiska möjligheter i undervisning och utbildning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 221 s.
ISBN: 978-91-44-01994-9 LIBRIS-ID: 10806688
Övrigt
Dessutom tillkommer vetenskapliga artiklar som studenten själv väljer utifrån kursens fördjupningsområden
.,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om kommunikationens betydelse i socialt arbete samt färdigheter att självständigt leda och genomföra möten och samtal på individ- och gruppnivå med olika klient- och brukargrupper. Den studerande ska även utveckla fördjupade kunskaper om olika typer av kommunikationssammanhang i socialt arbete samt träna sina färdigheter att hantera dessa förhållanden på ett professionellt sätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 analysera och på ett reflekterande sätt förhålla sig till kommunikationsteorier i relation till professionella möten och samtal
2 beskriva och analysera olika typer av möten och samtal i termer av makt och ojämlikhet där hänsyn tas till intersektionella kategorier såsom kön, klass, ålder, etnicitet, funktionsnedsättning och sexuell läggning
3 analysera olika samtalsmodeller som är relevanta för socialt arbete samt redogöra för deras teoretiska grunder och stöd i forskning
4 beskriva egna reaktioner samt analysera sociala och psykologiska processer i möten och samtal
5 utveckla kunskap och förståelse utifrån ett internationellt perspektiv på socialt arbete genom att analysera forskningsstudier från olika länder
Färdighet och förmåga
6 visa förmåga att självständigt planera, lägga upp strategier för, leda och genomföra möten och samtal individuellt och i grupp
7 fungera som samtalsledare och på ett professionellt sätt leda gruppsamtal med andra studenter som i rollspel agerar klienter och brukare
8 självständigt analysera organisatoriska villkor och förutsättningar för samtal med klienter och brukare, och hantera mötessituationer präglade av ojämlikhet och beroendeförhållanden på ett professionellt sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
9 visa förmåga till reflektion, empati och insikt i andra människors livssituationer och förståelse för reaktioner och sociala och psykologiska processer i mötes- och samtalssituationer
10 visa insikt om den egna personens beteende och inflytande i mötessituationen samt visa kunskap om betydelsen av kroppsspråk och icke verbal kommunikation
11 göra etiska och professionella bedömningar
Innehåll
Lärande och utveckling av relationskompetens
Reflektion och reflexiva processer
Kommunikationsteorier
Kommunikation i grupp och grupprocesser
Intersubjektivitet
Kreativitet och lek
Existentiella frågor och svåra besked
Institutionella samtal - syfte och inramning
Samtal med barn, ungdomar, familjer, äldre, människor med omsorgsbehov samt andra klient- och brukargrupper
Samtalsövningar med analys av den professionellas roll
Skyddsfaktorer, egenmakt, resilience och empowerment
Samtalsmodeller och metoder i relation till teori och forskningsbas
Internationellt socialt arbete och kreativa metoder
Särskild behörighet
165 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande.
Examination
HEM2, Hemtentamen, 7 hp, individuell skriftlig tentamen. Kommunikationsteorier och institutionella samtal - att koppla teori med praktik. Lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OBN1, Obligatorisk närvaro, 0.5 hp. Minst 75 % deltagande i kursens moment, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, Grupp- och eller individuell uppgift , 1,5 hp, Personlig och professionell utveckling. Lärandemål 8, 10, 11 betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2 hp, individuell skriftlig inlämning och muntlig reflektion i grupp. Professionalitet och förhållningssätt, samtalsanalys av film. Lärandemål 6-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM6, Seminarium, 2 hp, skriftlig inlämning och muntlig redovisning i grupp. Samtalsmodellers teoretiska hemvist och forskningsbas. Lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM7, Seminarium, 2 hp, färdighetsträning och individuell skriftlig inlämning. Att arbeta med grupper. Lärandemål 6-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på HEM2 och G på övriga examinationer. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA039