Kursplan - Hälsa och välfärd - perspektiv på jämlikhet, tillgänglighet och delaktighet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE229
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, Arbetslivsvetenskap, Folkhälsovetenskap, Fysioterapi, Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-02-21
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Participation in health and welfare services : professional concepts and lived experience
Abingdon, Oxon : Routledge, 2017. - xv, 235 pages
ISBN: 978-1-138-64485-4 LIBRIS-ID: 20177604
Övrigt
Appr. 200 pages of other material (articles, book chapters etc.) will be added
-
Böcker
Participation in health and welfare services : professional concepts and lived experience
Abingdon, Oxon : Routledge, 2017. - xv, 235 pages
ISBN: 978-1-138-64485-4 LIBRIS-ID: 20177604
Övrigt
Appr. 200 pages of other material (articles, book chapters etc.) will be added
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om aktuella och framtida samhällsutmaningar och de relaterade forskningsproblemen för jämlikhet, tillgänglighet och delaktighet inom hälsa och välfärd. Vidare syftar kursen till att studenten ska kunna applicera denna kunskap inom det egna forskningsfältet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska doktoranden/studenten kunna:
1. beskriva ideologiska och teoretiska perspektiv på forskningsområdet hälsa och välfärd
2. analysera ett forskningsproblem inom hälsa och välfärd
3. analysera, jämföra och värdera begreppen jämlikhet, tillgänglighet och delaktighet utifrån olika perspektiv
4. kontrastera nationella och internationella perspektiv på jämlikhet, tillgänglighet och delaktighet inom aktuell forskning
5. beskriva aktuell forskning om jämlikhet, tillgänglighet och delaktighet i relation till till det egna forskningsprojektet samt till egna värderingar och positioner
6. analysera styrdokuments betydelse för jämlikhet, tillgänglighet och delaktighet inom hälsa och välfärd
7. beskriva nutida och framtida utmaningar i jämlikhet, tillgänglighet och delaktighet inom hälsa och välfärd
8. förklara och analysera principer, tillämpning, utmaningar och möjligheter med deltagarbaserad forskning utifrån kunskapsteoretiska och etiska perspektiv
Innehåll
Ideologiska och teoretiska perspektiv på forskningsområdet hälsa och välfärd.
Studentens/doktorandens egna projekt i relation till forskningsområdet hälsa och välfärd
Innebörder av begreppen jämlikhet, tillgänglighet och delaktighet och begreppens tillämning i nationell och internationell forskning samt i det egna forskningsprojektet.
Analys av styrdokument i form av lagtexter (t.ex. diskrimineringslagen, hälso- och sjukvårdslagen, socialtjänstlagen, skollagen och LSS) och principdokument (t.ex. konventionen om mänskliga rättigheter, barnkonventionen, vägledningsdokument för hälso- och sjukvård, WHO:s nationella folkhälsomål) och dessas relation till tillgänglighet och delaktighet för jämlikhet i hälsa- och välfärd.
Nutida och framtida utmaningar gällande jämlikhet, tillgänglighet och delaktighet inom hälsa- och välfärdsområdet.
Kunskapsteoretiska och etiska perspektiv på deltagarbaserad forskning.
Undervisning
Undervisningen bygger på att studenten/doktoranden självständigt och aktivt ska söka kunskap, samt analysera och värdera kunskapen i relation till det egna projektet. Undervisningsformerna är seminarier, föreläsningar och självständiga skriftliga och muntliga arbeten.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning omvårdnad, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs SvB/Sv3 samt EnB/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag för SvB/Sv 3.
Examination
HEM1 Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp, avser lärandemål 1-5. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM2 Individuell skriftlig inlämningsuppgift 3 hp, avser lärandemål 6-8. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
SEM 1, Seminarium, muntlig examination, 1,5 hp, avser lärandemål 6-8. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd