Kursplan - Vård av personer med diabetes
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE902
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-02-15
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Diabetes : förebyggande arbete, behandling och uppföljning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 447 s.
ISBN: 978-91-44-08095-6 LIBRIS-ID: 13618086
Omvårdnad vid diabetes
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 447 s.
ISBN: 978-91-44-08315-5 LIBRIS-ID: 13555520
Referenslitteratur
Dags för uppsats - Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
3 uppl. : Studentlitteratur AB, 2017 - 192 sidor
ISBN: 978-91-44-11579-5 LIBRIS-ID: 20848022
Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter : grunden för en evidensbaserad vård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s.
ISBN: 978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID: 12543003
Diabetespsykologi : för ökad livskvalitet
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 183 sidor
ISBN: 9789127826915 LIBRIS-ID: gspr97s7dkwl042p
Diabetes
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 494 sidor
ISBN: 9789144131108 LIBRIS-ID: s4lnqrz6q19wj1sf
-
Böcker
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 261 s.
ISBN: 978-91-47-11405-4 LIBRIS-ID: 14843107
Diabetes
3. utg. : Stockholm : Karolinska Institutet University Press, 2013 - 186 s.
ISBN: 9789185565627 LIBRIS-ID: 14074170
Diabetes : förebyggande arbete, behandling och uppföljning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 447 s.
ISBN: 978-91-44-08095-6 LIBRIS-ID: 13618086
Omvårdnad vid diabetes
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 447 s.
ISBN: 978-91-44-08315-5 LIBRIS-ID: 13555520
Artiklar
The process of Cultural Competence in the Delivery of Healthcare Services: A Model of Care.
Journal of Transcultural Nursing, 13 (3), 181-184, 2002.
Referenslitteratur
Dags för uppsats - Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
3 uppl. : Studentlitteratur AB, 2017 - 192 sidor
ISBN: 978-91-44-11579-5 LIBRIS-ID: 20848022
Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter : grunden för en evidensbaserad vård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s.
ISBN: 978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID: 12543003
-
Böcker
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 261 s.
ISBN: 978-91-47-11405-4 LIBRIS-ID: 14843107
Diabetes
3. utg. : Stockholm : Karolinska Institutet University Press, 2013 - 186 s.
ISBN: 9789185565627 LIBRIS-ID: 14074170
Diabetes : förebyggande arbete, behandling och uppföljning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 447 s.
ISBN: 978-91-44-08095-6 LIBRIS-ID: 13618086
Omvårdnad vid diabetes
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 447 s.
ISBN: 978-91-44-08315-5 LIBRIS-ID: 13555520
Artiklar
The process of Cultural Competence in the Delivery of Healthcare Services: A Model of Care.
Journal of Transcultural Nursing, 13 (3), 181-184, 2002.
Referenslitteratur
Dags för uppsats - Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
3 uppl. : Studentlitteratur AB, 2017 - 192 sidor
ISBN: 978-91-44-11579-5 LIBRIS-ID: 20848022
Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter : grunden för en evidensbaserad vård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s.
ISBN: 978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID: 12543003
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om vårdbehovet hos personer med diabetes och tillägna sig en fördjupad kompetens i att stödja personer med diabetes i sin egenvård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 bedöma vårdbehov och egenvårdresurser hos personer med diabetes
2 identifiera och problematisera olika hälsoprocessers betydelse för stödjande av egenvård hos personer med diabetes
3 identifiera hur personer med diabetes och deras närstående kan uppleva sjukdomen samt reflektera över deras livsvillkor
4 identifiera olika professioners roll i diabetesvården samt möjligheter till samverkan vid personcentrerad vård
5 reflektera över sjuksköterskans och personer med diabetes perspektiv på sjukdomen samt konsekvenser för omvårdnaden
6 redogöra för och analysera aktuell forskning och riktlinjer inom området samt dess tillämpning i omvårdnaden
Innehåll
Hälsoprocesser vid ändrade livsvillkor
Personcentrerad vård och egenvårdsbehov
Betydelsen av genus, etnicitet, socioekonomi och ålder
Vårdande möte
Olika professioners roll och samverkan
Nationella riktlinjer och forskningsrön
Undervisning
Undervisningen sker såväl på campus som via nätbaserad lärplattform genom föreläsningar, seminarium och studieuppgifter i grupp.
Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska utöka sin förmåga till aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G). lärandemål 1-3, 5-6
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) lärandemål 1-3, 5-6
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G). lärandemål 3-4
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE900. Överlappar helt med VAE227.