Kursplan - Hälsoarbete inom barnhälsovård, elevhälsa och hemsjukvård samt på vårdcentral
Omfattning
25.5 hp
Kurskod
VAE139
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-02-06
Reviderad
2018-01-30
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om barns, ungas, vuxnas och äldres fysiska, psykiska och sociala utveckling, deras livsvillkor, rättigheter och hälsa. Studenten ska utveckla färdighet och förmåga att självständigt arbeta med hälsofrämjande omvårdnad utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt med barn, unga, vuxna och äldre ur ett familjeperspektiv. Studenten ska även visa fördjupad kunskap i omvårdnadsplanering och samordning av hälsoarbete med grupper och enskilda individer
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera och värdera barns och ungas livsvillkor utifrån ekologiskt perspektiv med särskilt beaktande av socioekonomisk tillhörighet, genus och etnicitet
2 identifiera och värdera vuxnas och äldres livsvillkor utifrån ekologiskt perspektiv med särskilt beaktande av socioekonomisk tillhörighet, genus och etnicitet
3 identifiera, bedöma och värdera barns och ungas utvecklingskompetenser, hälsa och omvårdnadsbehov utifrån vetenskapliga och etiska aspekter med ett professionellt förhållningssätt
4 identifiera, bedöma och värdera vuxnas och äldres utveckling, hälsa, och
omvårdnadsbehov utifrån vetenskapliga och etiska aspekter med ett professionellt förhållningssätt
5 identifiera och problematisera barns, ungas, vuxnas och äldres rättigheter i vårdsituationer i relation till socioekonomisk tillhörighet, genus och etnicitet
6 tillämpa familjeperspektiv, reflektera över stöd i föräldraskap och stöd till familj och närstående utifrån samhälleliga, vetenskapliga och etiska aspekter
7 självständigt initiera, planera, genomföra, samordna och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete med enskilda eller grupper
8 tillämpa och värdera kunskap om komplexa frågeställningar och situationer med barn, unga, vuxna och äldre samt deras familjer utifrån ett professionellt förhållningssätt
9 identifiera komplexa frågeställningar och situationer vid vård i livets slutskede samt i dessa situationer tillämpa och värdera evidensbaserad vård, etiska aspekter och professionellt förhållningssätt
10 tillämpa och värdera kunskap om juridiska regelsystem och föreskrifter, dokumentation och kvalitetssäkring i hälsoarbete inom respektive arena
11 reflektera kring samordning av hälsoarbete som samverkan mellan olika arenor i kontakt med primärvården samt som samarbete inom team
12 identifiera behov av kunskapsutveckling avseende primärvård samt formulera forskningsfråga och metod relevant för vårdvetenskap inom primärvård
13 kritiskt granska och värdera forskningsfrågor, vetenskaplig metod och etiska överväganden i eget och andras PM
Innehåll
Primärvårdens organisation och verksamheter
Barns, ungas, vuxnas och äldres utveckling, livsvillkor, hälsa och rättigheter
Normmedvetenhet
Professionellt förhållningssätt i vårdsituationer med barn och unga, vuxna och äldre
Specialistsjuksköterskors kärnkompetenser
Familjeperspektiv
Stöd till föräldrar, familj och närstående
Hälsoundersökningar
Förebyggande och hälsofrämjande arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
Kommunikation
Telefonrådgivning
Motiverande samtal (MI)
Komplexa vårdsituationer
Vård i livets slutskede
Juridiska regelsystem och föreskrifter
Metoder för dokumentation och kvalitetssäkring
Samordning av hälsoarbete
Vetenskaplig metod och forskningsetik
Undervisning
Undervisning sker som föreläsningar, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning och studiebesök. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska träna självständigt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen inom omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Minst 24 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter utfärdad examen.
Examination
INL1, Skriftlig inlämningsuppgift riktad mot barn och föräldrar, 2 hp, avseende lärandemål 6-8, 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Skriftlig inlämningsuppgift riktad mot unga, 2 hp, avseende lärandemål 6-8, 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL3, Skriftlig inlämningsuppgift riktad mot vuxna, äldre och närstående, 2 hp, avseende lärandemål 6-8, 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL4, Skriftlig inlämningsuppgift riktad mot vård i livets slutskede, 2 hp, avseende lärandemål 5-6, 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
PM01, Skriftlig och muntlig presentation av PM, 1,5 hp, avseende lärandemål 12-13, betyg Underkänd eller Godkänd (G).
PRA1, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård, elevhälsa eller hemsjukvård, 3,5 hp, avseende lärandemål 1-11, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA2, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning inom valbar arena, 2 hp, avseende lärandemål 1-11, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA3, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning på vårdcentral, 4,5 hp, avseende lärandemål 1-11, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1 hp, avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1 hp, avseende lärandemål 3-4, 7, 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Seminarium,1 hp, avseende lärandemål 3-4, 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM4, Seminarium, 1 hp, avseende lärandemål 8, 10-11, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM5, Seminarium, 1 hp, avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM6, Seminarium, 1hp, avseende lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänt på kursen krävs betyget VG på INL1-INL4 och G på PM01, PRA1-PRA3 och SEM1-SEM6.
För PRA1, PRA2 och PRA3 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE092 och VAE093 samt INL2 i VAE088 och PRA1 i BMA051.