Kursplan - Förutsättningar för god hälsa ur ett folkhälsoperspektiv
Omfattning
3 hp
Kurskod
FHA200
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-11
Reviderad
2018-01-30
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Hälsofrämjande möten : från barnhälsovård till palliativ vård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 242 s.
ISBN: 978-91-44-07045-2 LIBRIS-ID: 13555521
Grundläggande folkhälsovetenskap
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 260 sidor
ISBN: 978-91-47-11327-9 LIBRIS-ID: 20891997
Health literacy : teori och praktik i hälsofrämjande arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144089157 LIBRIS-ID: 17038059
Webbadresser
-
Böcker
Health literacy : teori och praktik i hälsofrämjande arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144089157 LIBRIS-ID: 17038059
Grundläggande folkhälsovetenskap
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 260 sidor
ISBN: 978-91-47-11327-9 LIBRIS-ID: 20891997
Webbadresser
Folkhälsorapport 2009
Stockholm : Socialstyrelsen, 2009 - 450 s.
ISBN: 9789197806589 LIBRIS-ID: 11365103
URL: Fulltext
-
Böcker
Sjukdomsförebyggande metoder : samtal om levnadsvanor i vården
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 284 s.
ISBN: 9789127136670 LIBRIS-ID: 16021360
Health literacy : teori och praktik i hälsofrämjande arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144089157 LIBRIS-ID: 17038059
Grundläggande folkhälsovetenskap
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 260 sidor
ISBN: 978-91-47-11327-9 LIBRIS-ID: 20891997
Webbadresser
Folkhälsorapport 2009
Stockholm : Socialstyrelsen, 2009 - 450 s.
ISBN: 9789197806589 LIBRIS-ID: 11365103
URL: Fulltext
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskap om förutsättningar för god hälsa ur ett folkhälsoperspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva hälsans bestämningsfaktorer på individ-, grupp- och samhällsnivå med fokus på jämlikhet i hälsa
2 beskriva folkhälsoarbete ur ett nationellt perspektiv och redogöra för centrala aktörer och arenor för folkhälsoarbete på olika samhällsnivåer
3 beskriva hälsofrämjande arbete och reflektera kring hur hälsofrämjande arbete kan tillämpas inom hälso- och sjukvården
4 identifiera och diskutera etiska dilemman inom folkhälsoarbete utifrån etiska principer inom folkhälsovetenskap
Innehåll
Kursen omfattar 1,5 hp teoretiska studier och 1,5 hp verksamhetsintegrerat lärande (VIL)
Hälsans bestämningsfaktorer
Frisk- och skyddsfaktorer
Jämlikhet i hälsa
Systematiskt och målinriktat folkhälsoarbete på individ-, grupp-, och samhällsnivå
Stödjande miljöer
Hälsofrämjande arbete inom hälso- och sjukvård
Health literacy
Etiska principer i folkhälsoarbete
VIL: Praktisk övning i hälsokommunikation utifrån en Health literacy-ansats
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av individuella och gruppbaserade studieformer, föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och kommunikationsövning. Undervisningen sker både på campus och med stöd av datorbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga till aktivt kunskapssökande, samarbete och diskussion av vetenskapsbaserad kunskap.
Behörighet
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16) eller Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
Examination
SEM2 Seminarium, 1,5 hp, förberedelse inför och aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 1[CH1] -2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
VIL2 Verksamhetsintegrerat lärande, 1,5 hp, förberedelser inför och aktivt deltagande vid examination av VIL avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd