Kursplan - Hälsa och välfärd - perspektiv på profession, organisation och innovation
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE228
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, Arbetslivsvetenskap, Folkhälsovetenskap, Fysioterapi, Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-30
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Can a poor psychosocial work environment and insufficient organizational resources explain the higher risk of ill-health and sickness absence in human service occupations? Evidence from a Swedish national cohort
Scandinavian Journal of Public Health, 47, 310317, 2019
URL: Länk
Blended voices and co-narration in lay-interprofessional talk about return to work
Journal of Applied Linguistics and Professional Practice, 10(3), 289-316, 2017
URL: Länk
Understanding the impact of interprofessional collaboration on the quality of care: a case report from a small-scale resource limited health care environment
Journal of Multidisciplinary Healthcare, 10, 227234, 2017
URL: Länk
Is combining human service work with family caregiving associated with additional odds of emotional exhaustion and sickness absence? A cross sectional study based on a Swedish cohort
International Archives of Occupational and Environmental Health. 93, 5565, 2020
URL: Länk
A scoping review of full-spectrum knowledge translation theories, models, and frameworks
Implementation Science 15, 11, 2020
URL: Länk
"Lost in Knowledge Translation: Time for a Map?"
The Journal of Continuing Education in the Health Professions, 26(1), 13-24, 2006
Making research relevant: if it is an evidence-based practice, where's the practice-based evidence?
Family Practice, 25, Suppl 1:i20-i24, 2008
URL: Länk
Working with short-term goal-oriented home rehabilitation with older persons: strengthened by a collaborative approach
Nordic Journal of Nursing Research, 39(4) 178185, 2019
URL: Länk
Welfare Professions in Transition
Nordic Journal of Working Life Studies, 6(S1), 1-6, 2016
URL: Länk
I dont want to tell you how to do your job, but - laypersons challenging the authority of professionals in Swedish child protection
Nordic Social Work Research, 8 (1), 50-63, 2018
URL: Länk
Ten recommendations for using implementation frameworks in research and practice
Implementation Science Communications, 1 (42), 1-12, 2020
URL: Länk
Making sense of implementation theories, models and frameworks
Implementation Science, 10(53), 1-13, 2015
URL: Länk
Status incongruence in human service occupations and implications for mild-to-severe depressive symptoms and register-based sickness absence: A prospective cohort study
Scandinavian Journal of Work, Environment & Health. 46(2):209-217, 2020
URL: Länk
A refined compilation of implementation strategies: results from the Expert Recommendations for Implementing Change (ERIC) project
Implementation Science, 10(21), 1-14, 2015
URL: Länk
Outcomes for implementation research: conceptual distinctions, measurement challenges, and research agenda
Adm Policy Ment Health. 2011;38(2):65-76,
URL: Länk
Impact of Interprofessional Education on Collaboration Attitudes, Skills, and Behavior Among Primary Care Professionals
Journal of Continuing Education in the Health Professions, 32 (3), 196-204, 2012
URL: Länk
Webbadresser
Referenslitteratur
Artiklar och webblänkar kan tillkomma
-
Artiklar
Inequality regimes: Gender, class, and race in organizations
Gender and Society, 20(4), 441464, 2006
User participation in the Norwegian Welfare Context: an Analysis of Policy Discourses
Journal of Soc. Pol, 46(3), 583601,
URL: Länk
Blended voices and co-narration in lay-interprofessional talk about return to work
Journal of Applied Linguistics and Professional Practice, 10(3), 289-316, 2013
Understanding the impact of interprofessional collaboration on the quality of care: a case report from a small-scale resource limited health care environment
Journal of Multidisciplinary Healthcare, 10, 227234, 2017
URL: Länk
Inequality regimes and mens positions in social work
Gender, Work and Organization, 20 (1), 85-99, 2013
URL: Länk
"A systematic review of the use of theory in the design of guideline dissemination and implementation strategies and interpretation of the results of rigorous evaluations."
Implementation Science, 5(14)., 2010
"Lost in Knowledge Translation: Time for a Map?"
The Journal of Continuing Education in the Health Professions, 26(1), 13-24, 2006
Welfare Professions in Transition
Nordic Journal of Working Life Studies, 6(S1), 1-6, 2016
URL: Länk
Comparative Configurations of Care Work across Europe
Sociology, 42 (1), 101-118, 2008
Organizational Professionalism: Social Workers Negotiating Tools of NPM
Professions and Professionalism, 8 (2), e2381,
"Making sense of implementation theories, models and frameworks."
Implementation Science, 10(53)., 2015
Insider action research and the microsystem of a Danish surgical ward
Action Research, 14(2), 184200, 2016
New policies for caring family members in European welfare states
Cuadernos de Relaciones Laborales, 32 (1), 33-48, 2014
"A refined compilation of implementation strategies: results from the Expert Recommendations for Implementing Change (ERIC) project."
Implementation Science, 10(21), 2015
"Outcomes for implementation research: conceptual distinctions, measurement challenges, and research agenda."
Administration and Policy in Mental Health, 38(2), 65-76, 2011
Impact of Interprofessional Education on Collaboration Attitudes, Skills, and Behavior Among Primary Care Professionals
Journal of continuing education in the health professions, 32 (3), 196-204, 2012
Health professionals in multi-disciplinary and multi-agency teams: Changing professional practice
Journal of Interprofessional Care, 19 (6), 547-560, 2005
Coordinating co-production in complex network settings
European Journal of Social Work, 18 (3), 370-382, 2015
URL: Länk
Teamwork: understanding multi-professional working
Nursing older people, 14(3), 14-19, 2002
Global Care Chains
International Feminist Journal of Politics. 369-391, 2004
Webbadresser
Framework for Action on Interprofessional Education and Collaborative Practice
WHO, 2010
Referenslitteratur
Managing clinical knowledge for health care improvement
In: Bemmel J, McCray AT, ed. Yearbook of Medical Informatics: Patient-Centered Systems (pp.65-70). Stuttgart, Germany: Schattauer Verlagsgesellschaft mbH, 2000
Introduction: capabilities and agency for worklife balancea multidimensional framework
in B, Hobson ed, Worklife Balance: The Agency and Capabilities Gap, p 1-31, Oxford Scholarship Online, 2014
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om samband mellan organisatoriska hälso- och välfärdsystem och processer, professionell praktik, implementering och innovativa lösningar för att möta framtidens utmaningar inom hälsa och välfärd och kunna applicera denna kunskap inom det egna forskningsfältet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten/doktoranden kunna:
1. förklara hur hälso- och välfärdssektorn är organiserad, nationellt och internationellt
2. förklara hur arbete organiseras relaterat till styrmedel för hälso- och välfärdssektorn
3. särskilja teoretiska perspektiv för profession, organisation och innovation inom aktuell forskning
4. beskriva och kontrastera professionella roller och perspektiv inom det egna forskningsområdet
5. reflektera över vilken specifik disciplinär kunskap och kompetens som studenten/doktoranden bidrar med i ett multi-disciplinärt forskarteam.
6. beskriva relationen forskning - praxis inom hälsa och välfärd
7. Identifiera olika perspektiv på innovation inom forskning och praxis
8. förklara hur forskningsbaserad evidens kan överföras och implementeras utifrån teorier och modeller om implementering
9. relatera den egna forskningen till aktuella och framtida utmaningar inom hälsa och välfärd
10. bedöma vilka implikationer den egna forskningen kan ha för organisationer och professioner inom hälsa och välfärd
Innehåll
Organisation av hälso- och välfärdssektorn, nationellt och internationellt
Hälso- och välfärdsarbetes relation till styrmedel för hälso- och välfärdssektorn
Professioner och discipliners roller inom hälsa och välfärd
Teoretiska perspektiv på profession, organisation och innovation
Teorier och modeller för implementering
Det egna forskningsprojektet i relation till nutida och framtida utmaningar inom hälsa och välfärd
Undervisning
Undervisningen bygger på att studenten/doktoranden självständigt och aktivt ska söka kunskap, analysera, och värdera kunskapen i relation till det egna projektet. Undervisningen sker såväl på campus som via nätbaserad lärplattform. Undervisningsformerna är seminarier, föreläsningar och självständiga skriftliga och muntliga arbeten.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i folkhälsovetenskap, fysioterapi, psykologi, socialt arbete, sociologi, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs SvB/Sv3 samt En B/En6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från SvB/Sv3.
Examination
INL1. Inlämningsuppgift,. 3 hp, avser lärandemål 1 och 2. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2. Inlämningsuppgift, 3 hp, avser lärandemål 6, 7, 8 och 10. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1. Seminarium, 1,5 hp, muntlig examination, avser lärandemål 3,4,5 och 9. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd