Kursplan - Socionomens professionella yrkesroll
Omfattning
30 hp
Kurskod
SAA069
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2019-01-29
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att bli socialarbetare : en reflekterande vägledning för studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 230 s.
ISBN: 978-91-44-09722-0 LIBRIS-ID: 19509196
Arbetsgruppens psykologi
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 256 sidor
ISBN: 978-91-27-82217-7 LIBRIS-ID: 21988055
Mellan makt och hjälp : om det flertydiga förhållandet mellan klient och hjälpare
Uppl. 4 : Stockholm : Liber, [2018] - 159 sidor
ISBN: 9789147126996 LIBRIS-ID: 22527346
Handlingsutrymme : utmaningar i socialt arbete
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 255 s.
ISBN: 978-91-27-11517-0 (inb.) LIBRIS-ID: 10648646
An introduction to applying social work theories and methods
Second edition. : 2014 - 262 pages
ISBN: 9780335247639 LIBRIS-ID: r22w4mkmp4n2rmzg
Kompendier
Delvis människa, delvis organisation
Sociologisk Forskning, 30(1), 59, 1993
Strategies for Critical Reflection in International Contexts for Social Work Students
International Social Work 2014, Vol. 57 (2) 109120. SAGE., 2014
A Broadened Horizon: The Value of International Social Work Internships
Social Work Education: The International Journal, 26 (2) 136150, 2007
Webbadresser
Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare
Stockholm: Akademikerförbundet SSR, 32 sidor, 2017
Övrigt
Verksamhetens litteratur
Studenten ska referera till relevant litteratur som används vid studieplatsen. Gärna vetenskapliga artiklar och/eller någon annan litteratur som är relevant för verksamheten,
-
Böcker
Att bli socialarbetare : en reflekterande vägledning för studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 230 s.
ISBN: 978-91-44-09722-0 LIBRIS-ID: 19509196
Arbetsgruppens psykologi
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 256 sidor
ISBN: 978-91-27-82217-7 LIBRIS-ID: 21988055
Social work and power
Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2008 - x, 237 s.
ISBN: 9781403991249 LIBRIS-ID: 10935706
Handlingsutrymme : utmaningar i socialt arbete
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 255 s.
ISBN: 978-91-27-11517-0 (inb.) LIBRIS-ID: 10648646
An introduction to applying social work theories and methods
Second edition. : 2014 - 262 pages
ISBN: 9780335247639 LIBRIS-ID: r22w4mkmp4n2rmzg
Kompendier
Delvis människa, delvis organisation
Sociologisk Forskning, 30(1), 59, 1993
Strategies for Critical Reflection in International Contexts for Social Work Students
International Social Work 2014, Vol. 57 (2) 109120. SAGE., 2014
A Broadened Horizon: The Value of International Social Work Internships
Social Work Education: The International Journal, 26 (2) 136150, 2007
Webbadresser
Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare
Stockholm: Akademikerförbundet SSR, 32 sidor, 2017
Övrigt
Verksamhetens litteratur
Studenten ska referera till relevant litteratur som används vid studieplatsen. Gärna vetenskapliga artiklar och/eller någon annan litteratur som är relevant för verksamheten,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig praktiska och fördjupade kunskaper om och erfarenheter av det sociala arbetets praktik samt integrera teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter. Den studerande ska under handledning utveckla sin förmåga att självständigt analysera och hantera sociala problem, samt tillämpa ett professionellt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 visa kunskaper om det sociala arbetets praktik, dess ramar och villkor, olika mål, verksamhetsformer samt förståelse för den egna personens betydelse och brukares livssituation
2 redogöra för olika former av organisering av socialt arbete och analysera vad dessa innebär för professionens handlingsutrymme och yrkesroll
3 redogöra för och analysera praktiskt socialt arbete avseende teorier och metoder som tillämpas samt utifrån relevant forskning och evidensbaserad praktik
Färdigheter och förmåga
4 ge exempel på etiska problem och dilemman i praktiskt socialt arbete
5 reflektera över den egna förmågan i förhållande till vad som krävs av kunskaper och färdigheter i socialt arbete
6 tillämpa teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete genom att identifiera och analysera problemsituationer, föreslå åtgärder samt en plan för genomförande och uppföljning
7 analysera och kritiskt granska socialt arbete som praktik och dess konsekvenser ur ett brukarperspektiv, ett professionsperspektiv samt ett organisationsperspektiv
8 uppvisa ett professionellt förhållningssätt och förmåga till samarbete inom den egna organisationen, i kontakter med brukare och samarbetsparter samt andra aktörer som berörs i olika verksamheter
9 visa kunskap om och förmåga att tillämpa den lagstiftning och de konventioner som reglerar det sociala arbetet
10 visa förmåga att utreda och analysera sociala processer och problem med utgångspunkt i relevant forskning och teoribildning samt kunna föreslå, planera och följa upp åtgärder på olika nivåer
11 visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet
12 visa förmåga att kritiskt reflektera över etiska aspekter i socionomens yrkesroll samt kunna problematisera det sociala arbetets metoder med utgångspunkt i ett köns-, klass- etnicitets samt maktperspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
13 visa självkännedom och reflektera över de egna värderingarnas betydelse för professionellt förhållningssätt
14 värdera det sociala arbetets praktik utifrån ett etiskt perspektiv och ett intersektionellt perspektiv
Innehåll
Socialt arbete med brukare inom olika verksamhetsområden
Juridiska ramar och regelverk för olika myndigheter och organisationer
Verksamhetsmål och organisationsformer
Professionellt förhållningssätt
Tillämpning av teorier och metoder i socialt arbete
Bearbetning av egna erfarenheter
Socialt arbete ur brukarens perspektiv
Socialt arbete ur ett professionsperspektiv
Socialt arbete ur ett organisationsperspektiv
Professionens yrkesroller, yrkesidentiteter och förhållningssätt
Samverkan i socialt arbete
Handlingsutrymme i socialt arbete
Relevant forskning och evidensbaserad praktik
Professionsetik, bemötande och värderingar
Ett internationellt perspektiv på socialt arbete
Särskild behörighet
105 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande.
Examination
GRU1, Grupp- och/eller individuell uppgift, 2 hp, Personlig och professionell utveckling avseende lärandemål 13. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
VFU1, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 18 hp, närvaro minst 90%. Organisation och profession, ramar och villkor. Lärandemål 1-14, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig individuell redovisning. Yrkesroll och professionellt förhållningssätt. Lärandemål 4-12, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig individuell redovisning. Praktiskt socialt arbete ur olika perspektiv. Lärandemål 7-14, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig individuell redovisning. Socialt arbete ur olika teoretiska perspektiv. Lärandemål 9-14, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM4, Seminarium, 4 hp. Skriftlig och muntlig individuell redovisning av PM. Det sociala arbetets praktik, teorier och metoder. Lärandemål 1-14, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Betygsavgörande är handledarens intygande att kursens verksamhetsförlagda utbildning fullgjorts på ett adekvat sätt.
För VFU1, verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ges endast en omexamination om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs befinns vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA051 och SAA057