Kursplan - Välfärdsstaten, människan och samhället
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA068
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-30
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Klassisk och modern samhällsteori
3., [utvidgade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 552 s.
ISBN: 9789144046426 LIBRIS-ID: 10446507
Den generella äldrepolitikern och den selektiva äldreomsorgen - om kön, klass, etnicitet och åldrande i Sverige
Ingår i de los Reyes (red.) Om välfärdens gränser och det villkorade medborgarskapet. Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering. SOU 2006:37, 111-142. Fritzes. Stockholm., 2006
Migration och etnicitet : perspektiv på ett mångkulturellt Sverige
2.,[ omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 446 s.
ISBN: 9789144105239 LIBRIS-ID: 18168960
Att bli socialarbetare : en reflekterande vägledning för studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 230 s.
ISBN: 978-91-44-09722-0 LIBRIS-ID: 19509196
Rethinking European welfare : transformations of Europe and social policy
London : Open University in association with SAGE, 2001 - xii, 298 s.
ISBN: 0-7619-7278-1 LIBRIS-ID: 8306281
Komplexa behov eller komplexa organisationer? Konsekvenser av specialiserad individ- och familjeomsorg ur ett klientperspektiv.
(diss) Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet: Umeå, 2016
Feministiskt tänkande och sociologi : teorier, begrepp och tillämpningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 285 s.
ISBN: 978-91-44-10085-2 LIBRIS-ID: 17749924
Socialpolitiska klassiker
Kristianstad: Liber, 2008
Samtida politisk teori
Stockholm : Tankekraft, 2015 - 399 sidor
ISBN: 978-91-88203-05-2 LIBRIS-ID: 17921754
Arbetsgruppens psykologi
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 256 sidor
ISBN: 978-91-27-82217-7 LIBRIS-ID: 21988055
Psykiska funktionshinder i samhället : aktörer, insatser, reformer
2. uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 208 s.
ISBN: 978-91-40-68839-2 LIBRIS-ID: 16904287
Perspektiv på sociala problem.
Stockholm: Natur och kultur, 2015
ESO-rapport, sammanfattning. Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO).
2017
NCK-rapport
Uppsala : Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK), Uppsala universitet, 2008-
Våldets kön : kulturella föreställningar, funktioner och konsekvenser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 218 s.
ISBN: 9789144093604 LIBRIS-ID: 18006902
Socialpolitik : varför, hur och till vilken nytta?
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 200 s.
ISBN: 9789144102689 LIBRIS-ID: 18028832
Vägar till välfärd : idéer, inspiratörer, kontroverser, perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 339 s.
ISBN: 9789147111152 LIBRIS-ID: 13618085
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
2. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2016 - 239 s.
ISBN: 9789140693624 LIBRIS-ID: 19375554
Artiklar
Young people with complex needs meet complex organizations: an interview study with Swedish professionals about sustainable work practices
Community, Work & Family. Routledge Taylor and Francis Group, 2018
URL: Published on line
Jag gör henne bara en tjänst. Betydelsen av kroppsnormativitet i förståelsen av kön, kroppslighet och sexualitet vid våld mot kvinnor med funktionshinder
Tidskrift för genusvetenskap. 35(4), 2014
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2016 - 223 s.
ISBN: 9789144097329 LIBRIS-ID: 18714387
Rethinking regognition
New Left Review, 3. (14) [artikel], 2000
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
2. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 232 s.
ISBN: 9789140690715 LIBRIS-ID: 17956682
ESO-rapport. Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO)
Finansdepartementet, 2017:1
Gendering Dimensions of Welfare States
I J. Fink, G. Lewis & J. Clarke (Eds.), 2001
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om klassisk och modern samhällsteori, samt välfärdsstatens framväxt i ett nationellt och internationellt perspektiv. Under kursen ska den studerande utveckla kunskaper om det mångkulturella samhället och färdigheter att analysera relationen individ - samhälle och inkluderings- och marginaliseringsprocesser utifrån ett intersektionellt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för välfärdsstatens historiska utveckling och förändringar i den svenska välfärdsmodellen
2 redogöra för klassiska och moderna samhällsteorier
3 redogöra för förändringar i familjestruktur och familjeformer i dagens samhälle
4 redogöra för klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga utifrån ett maktperspektiv
Färdigheter och förmågor
5 diskutera samband mellan marginaliseringsprocesser, sociala konstruktioner, kategoriseringar och teorier om avvikande beteende
6 diskutera familjens situation i det moderna samhället
7 diskutera olika gruppers levnadsvillkor i det moderna samhället: barn, ungdom, vuxna, äldre, människor med nedsatt funktionsförmåga
Värdering och förhållningssätt
8 värdera välfärdsstatens utveckling och betydelse för människors livsvillkor
9 värdera bakomliggande orsaker till avvikande beteende utifrån makro- och mikroperspektiv
Innehåll
Välfärdsstatens utveckling: agrarsamhälle, industrisamhälle och servicesamhälle samt modernitetens utveckling
Välfärdsstatsteorier i ett internationellt perspektiv
Familjen mellan stat och marknad - familjens förändring under 1900-talet
Klassisk och modern samhällsteori
Marginaliseringsprocesser som berör klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga
Etniska relationer och det mångkulturella samhället
Genusordning och könsroller
Teorier som ger förståelse för exklusion och avvikande beteende
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Behörighet
Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5) eller Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A5).
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 1 hp, deltagande i reflektionsgrupp. Personlig och professionell utveckling. Lärandemål 1-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
NÄR1, Närvaro, 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar och gruppövningar. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig gruppredovisning. Välfärdsstatens utveckling, social utsatthet och marginaliseringsprocesser. Lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig gruppredovisning. Klassiska och moderna samhällsteorier. Lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig gruppredovisning. Etniska relationer, kön och familj. Lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G). Lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 7,0 hp, skriftlig individuell tentamen. Välfärdsstaten, sociala problem och socialpolitik. Lärandemål 1-9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA047.