Kursplan - Studentens lärande och pedagogiska strategier vid handledning i verksamhetsförlagd utb inom hälsa, vård och välfärd
Omfattning
3 hp
Kurskod
FYS041
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Fysioterapi, Folkhälsovetenskap, Socialt arbete, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-29
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att lära och utvecklas i sin profession
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s.
ISBN: 9789144092454 LIBRIS-ID: 17592962
Studenthandledning : under verksamhetsförlagd utbildning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 173 s.
ISBN: 9789144106038 LIBRIS-ID: 19769847
Handledning och praktisk yrkesteori
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 432 s.
ISBN: 9789144091785 LIBRIS-ID: 17821752
Artiklar
Building competency in the novice allied health professional through peer coaching
Journal of Allied Health, 39(2), e77-82, 2010
Referenslitteratur
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Professionell utveckling och handledning : ett yrkesövergripande perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 271 s.
ISBN: 9789144047737 LIBRIS-ID: 10908555
Yrkesmässig handledning : mer än ord
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 427 sidor
ISBN: 9789144136271 LIBRIS-ID: mz7qwnl8k1pfrfr9
Övrigt
Artiklar kan tillkomma
-
Böcker
Att lära och utvecklas i sin profession
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s.
ISBN: 9789144092454 LIBRIS-ID: 17592962
Studenthandledning : under verksamhetsförlagd utbildning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 173 s.
ISBN: 9789144106038 LIBRIS-ID: 19769847
Handledning och praktisk yrkesteori
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 432 s.
ISBN: 9789144091785 LIBRIS-ID: 17821752
Artiklar
Building competency in the novice allied health professional through peer coaching
Journal of Allied Health, 39(2), e77-82, 2010
Referenslitteratur
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Professionell utveckling och handledning : ett yrkesövergripande perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 271 s.
ISBN: 9789144047737 LIBRIS-ID: 10908555
Yrkesmässig handledning - mer än ord
4. [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 362 s.
ISBN: 9789144097565 LIBRIS-ID: 16439953
Övrigt
Artiklar kan tillkomma
-
Böcker
Att lära och utvecklas i sin profession
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s.
ISBN: 9789144092454 LIBRIS-ID: 17592962
Studenthandledning : under verksamhetsförlagd utbildning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 173 s.
ISBN: 9789144106038 LIBRIS-ID: 19769847
Handledning och praktisk yrkesteori
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 432 s.
ISBN: 9789144091785 LIBRIS-ID: 17821752
Artiklar
Building competency in the novice allied health professional through peer coaching
Journal of Allied Health, 39(2), e77-82, 2010
Referenslitteratur
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Professionell utveckling och handledning : ett yrkesövergripande perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 271 s.
ISBN: 9789144047737 LIBRIS-ID: 10908555
Yrkesmässig handledning - mer än ord
4. [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 362 s.
ISBN: 9789144097565 LIBRIS-ID: 16439953
Övrigt
Artiklar kan tillkomma
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska stärka sin kompetens som handledare och skaffa sig utökade och fördjupade kunskaper och färdigheter i att stödja studenters lärande i verksamhetsförlagd utbildning inom hälso-, vård- och välfärdsområdet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva hur handledningens struktur och innehåll kan stödja goda lärandemiljöer för studenter i VFU
2. reflektera över studentens perspektiv beträffande lärande och handledning
3. tillämpa pedagogiska strategier som stödjer studenters färdigheter och reflektioner i VFU
4. analysera och kritiskt värdera hur pedagogiska strategier kan utveckla studenternas lärande i VFU
Innehåll
Handledarens funktion och roll
Studentcentrerat lärande
Förutsättningar för lärande
Pedagogiska strategier, metoder och verktyg i handledning
Individuell handledning, grupphandledning, peer learning
Interprofessionellt lärande i handledning
Reflektion i handledning
Handledningssamtalet, samtalsfärdigheter
Undervisning
Undervisningen bygger på studentens eget aktiva kunskapssökande vilket innebär att studenten läser in kurslitteratur, tar del av studiematerial som tillhandahålls via kursens webbplattform, söker egen litteratur relevant för att nå kursens mål, deltar aktivt i diskussioner och arbetar individuellt eller i grupp med studieuppgifter.
Särskild behörighet
Kandidatexamen / yrkesexamen om minst 150 hp inom medicin, vård, hälsa, välfärd eller motsvarande samt Introduktion till handledning i verksamhetsförlagd utbildning inom hälsa, vård och välfärd, 2 hp eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 1,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, Seminarier med tillhörande studieuppgifter om handledning i teori och praktik med koppling till den egna professionen avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd