Kursplan - Examensarbete i vårdvetenskap med inriktning mot anestesiologisk vård eller intensivvård
Omfattning
15 hp
Kurskod
VAE225
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-26
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor
ISBN: 978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID: 20848026
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Malmö : Gleerups, 2012 - 159 s.
ISBN: 978-91-40-67733-4 LIBRIS-ID: 13433178
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Att vara opponent
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 66 s.
ISBN: 9789144095066 LIBRIS-ID: 14673582
Övrigt
Litteratur utifrån ämnesområde och metodval
Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 176 sidor
ISBN: 9789144131443 LIBRIS-ID: r25pkdjmp1416h0p
Statistik för hälsovetenskaperna
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s.
ISBN: 978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID: 13374003
A qualitative review: the stigma of tuberculosis
Journal Of Clinical Nursing, 2011
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor
ISBN: 978-91-44-11863-5 LIBRIS-ID: 21385235
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor
ISBN: 978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID: 20848026
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Malmö : Gleerups, 2012 - 159 s.
ISBN: 978-91-40-67733-4 LIBRIS-ID: 13433178
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Att vara opponent
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 66 s.
ISBN: 9789144095066 LIBRIS-ID: 14673582
Övrigt
Litteratur utifrån ämnesområde och metodval
Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 176 sidor
ISBN: 9789144131443 LIBRIS-ID: r25pkdjmp1416h0p
Statistik för hälsovetenskaperna
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s.
ISBN: 978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID: 13374003
Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 216 s.
ISBN: 9789127146549 LIBRIS-ID: 18897539
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor
ISBN: 978-91-44-11863-5 LIBRIS-ID: 21385235
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Statistik för hälsovetenskaperna
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s.
ISBN: 978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID: 13374003
Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 216 s.
ISBN: 9789127146549 LIBRIS-ID: 18897539
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor
ISBN: 978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID: 20848026
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Malmö : Gleerups, 2012 - 159 s.
ISBN: 978-91-40-67733-4 LIBRIS-ID: 13433178
Kvalitativa metoder i medicinsk forskning : en introduktion
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 286 s.
ISBN: 9789144094984 LIBRIS-ID: 16600544
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Att vara opponent
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 66 s.
ISBN: 9789144095066 LIBRIS-ID: 14673582
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper inom vårdvetenskap med inriktning mot anestesiologisk vård eller intensivvård. Studenten ska dessutom fördjupa och tillämpa sina kunskaper i vetenskapsteori, forskningsmetodik och forskningsetik genom utförande av examensarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och avgränsa ett vårdvetenskapligt problemområde relevant för specialistsjuksköterskors yrkesområde inom anestesiologisk vård eller intensivvård och formulera ett syfte i relation till detta
2. systematiskt söka, analysera, värdera och kontrastera tidigare forskning relaterat till valt problemområde inom anestesi- eller intensivvård
3. identifiera, beskriva, tillämpa och värdera en för syftet relevant vetenskaplig metod
4. identifiera, beskriva, tillämpa och värdera etiska aspekter i relation till examensarbetet
5. bearbeta och analysera data samt rapportera och värdera kvalitén på data
6. beskriva och värdera sitt resultat i ett examensarbete utifrån kvalitetskriterier relevanta för vald metod
7. kontrastera och värdera resultatet i relation till tidigare forskning och teoretiska utgångspunkter
8. värdera resultatet i relation till samhällsrelevans och anestesi- eller intensivvårdssjuksköterskors yrkesområde
9. identifiera ytterligare behov av kunskapsutveckling avseende valt problemområde
10. kritiskt granska och föra en vetenskaplig diskussion avseende eget och andras examensarbete
Innehåll
Examensarbete under handledning.
Forskningsprocessen.
Vetenskaplig teori och metod
Forskningsetiska överväganden.
Opponentskap
Respondentskap
Undervisning
Undervisning bedrivs genom en kombination av föreläsningar, seminarier och handledning. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga till att självständigt söka kunskap, samarbeta, diskutera, argumentera och kritisk reflektera enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid eller motsvarande som sjuksköterska efter utfärdad examen. Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6.
Examination
UPS1, Skriftligt examensarbete inkluderande halvtids- och slutseminarium, 15 hp avseende lärandemål 1-10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd