Kursplan - Projektledning för designprojekt
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
ITE338
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2018-02-01
Reviderad
2023-01-19
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Creativity, Design Thinking and Interdisciplinarity
(Ett urval av kapitel ingår som kurslitteratur)
ISBN: 9789811075247
Different Perspectives in Design Thinking
(Ett urval av kapitel ingår som kurslitteratur)
ISBN: 9780429289378
Universal methods of design: 125 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
(finns även som E-Book /Online, MDH Library & pocket, dock går viss info bort i pocketversionen)
ISBN: 9781631597480
The Cambridge handbook of creativity
(Online, MDU Library) (Ett urval av kapitel ingår som kurslitteratur)
ISBN: 9781316638545
Creativity : an introduction / edited by James C. Kaufman, Robert J. Sternberg. [electronic resource]
(Ett urval av kapitel ingår som kurslitteratur)
ISBN: 9781108776721
Visuell Management, smart kommunikation och design: Tavlor för visuell styrning, planering, uppföljning och i förbättringsarbetet
URL: Länk
Referenslitteratur
Information Design
ISBN 9780262324854
101 Design Methods : A Structured Approach for Driving Innovation in Your Organization
ISBN: 9781118333068 (E-Book) (Online, MDH Library)
Övrigt
Ytterligare kurslitteratur i form av utdrag från litteratur och artiklar m.m. tillkommer under kursen
Syfte
Kursens syfte är att vidga studentens perspektiv, generera ny kunskap och stimulera till reflektion beträffande designprojekt och projektledarrollen. Kursen ska ge verktyg, både teoretiska och praktiska, för att arbeta i designprojekt med varierande innehåll, tidsomfång och komplexitet. Den ger fördjupad kunskap om kreativitetens betydelse och potential för designprocesser och idégenerering samt designerns och designprojektets roll ur ett samhällsperspektiv med dess utmaningar och möjligheter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och beskriva olika roller i designprojekt
2. förklara och tillämpa olika faser i designprojekt
3. praktiskt tillämpa kunskaper om projektledning inom designområdet
4. kritiskt analysera designprocesser i en samhällskontext och skissera innovativa lösningar
5. förstå idéutveckling och kreativa metoders betydelse och möjligheter samt kunna tillämpa denna kunskap i process och produktionsarbete
Innehåll
Kursen ger kännedom om olika modeller för hur designprojekt kan bedrivas samt vilka faser, roller och metoder som är kännetecknande för projekt med varierande förutsättningar. Kursen behandlar också projektledning, planering och uppföljning. Kreativitetens roll och betydelse för designprojekt studeras genom hela designprocessen, inte minst vad gäller idégenerering, metodutveckling och produktion. Kursen ger studenterna möjlighet att bygga upp sin egen verktygslåda av kreativa metoder för idéutveckling, process och realisering. Olika presentations- och redovisningsformer för projektkommunikation utforskas och frågor kring etik i designprojekt diskuteras med fokus på samhällsfrågor. Målet är att kursen kopplas till reella behov, uppdrag och projekt där studenten uppnår innovativa designlösningar genom stort fokus på designprocessen och det laborativa arbetet.
Särskild behörighet
60 hp avslutade kurser inom Informationsdesign, varav 30 hp från inriktningskurser och 30 hp från allmän informationsdesign.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 6 hp, examinerar lärandemål 1, 2, 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Laboration (LAB1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Laboration (LAB2), 3 hp, examinerar lärandemål 1, 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 4,5 hp, examinerar lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med ITE321 Projektledning för designprojekt 7,5 hp och ITE308 Kreativitet och idé 7,5 hp.
Denna kurs kan ingå i examenskravet om högskolepoäng i inriktningen Rumslig gestaltning.