Kursplan - Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
OAU208
Giltig från
Vårtermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2022-12-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare
Valda delar ca 440 s.
ISBN: 978-91-27-81840-8
Hållbar utveckling: Didaktik för ämnesövergripande undervisning
ISBN: 9789147149797
Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
ISBN: 9789127827950
Utmärkt skolutveckling: forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
ISBN: 9789127141940
Svenska läroplaner: läroplansteori för de pedagogiska professionerna
ISBN: 9789144142753
Kompendier
Pedagogikens klassiker - texter om fostran, pedagogik och bildning
Tillhandahålls av UKK (Canvas)
Artiklar
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
s.33-46 Tillhandahålls av UKK (Canvas)
Postperspektiv på antidiskriminerande undervisning i engelska, matematik och samhälls- och naturorienterade ämnen.
nr 1, s. 11-34.
URL: http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/9594/tgv%201.09%201_1.pdf
Att vända blicken mot sig själv: En problematisering av den normkritiska pedagogiken. Pedagogisk Forskning i Sverige, 21(1-2), 79-100
Is It That We Do Not Want Them to Have Washing Machines?: Ethical Global Issues Pedagogy in Swedish Classrooms. Sustainability, 10, 3552, p. 1-13.
Att utbilda för hållbar utveckling - ett pluralistiskt perspektiv
Rapport från konferensen Nycklar till framtiden - lärande för hållbar utveckling, Nyköping 18-19 november 2010, (12 s). Tillhandahålls av UKK (Canvas).
Webbadresser
Barnkonventionen
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
LÄNK: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan
ISBN: 978-91-38-32594-0
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018
LÄNK: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
ISBN: 9789138327333
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
Övrigt
I kursen tillkommer ca 300 sidor litteratur.
Tillhandahålls av UKK.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att orientera sig om skolväsendets historia, dess organisation och förutsättningar samt tillägna sig kunskap om läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv. Kursen syftar också till att studenten ges möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper i akademiskt skrivande samt ett utbildningsvetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och analysera det svenska utbildningsväsendet som politisk organisation ur ett historiskt perspektiv
2. redogöra för och kritiskt granska relationen mellan demokrati och utbildning utifrån styrdokument samt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
3. granska och diskutera den egna övningsskolan och dess verksamhet utifrån ett mångfalds-, flerspråkighets- och genusperspektiv
4. orientera sig i läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
5. analysera utbildningsväsendets styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
6. planera och analysera undervisningsaktiviteter för hållbar utveckling i det egna ämnet
7. uppvisa ett grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Utbildningsfilosofi
- Den svenska skolans framväxt och organisation
- Läroplansteori och didaktik
- Skolans styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
- Skolans styrdokument utifrån demokrati- mångfalds- och genusfrågor
- Innebörder av undervisning för hållbar utveckling
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
7,5 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-2 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 4,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 4-5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR3, fältstudierapport, 3 hp, muntlig och skriftlig examination avseende lärandemål 6-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 3 hp, muntlig och/eller skriftlig examination inkl. fältstudie, avseende lärandemål 3 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala