Kursplan - Kvalificerade samtal - Speciallärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA904
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det professionella mötet : en grundbok
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 127 s.
ISBN: 9789144105956 LIBRIS-ID: 18081612
Empati : nyckeln till samarbete i professionella samtal
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 201 sidor
ISBN: 9789144116716 LIBRIS-ID: 22277544
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 208 s.
ISBN: 9789144042985 LIBRIS-ID: 10673192
Grundläggande samtalsmetodik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 261 sidor
ISBN: 9789144117393 LIBRIS-ID: 20891878
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
2 uppl. : Malmö : Gleerups, 2016 - 287 s.
ISBN: 9789140693297 LIBRIS-ID: 19451436
Artiklar
Samtal för förståelse: Hur utvecklas yrkeskunnande genom samtal? Studies in educational sciences
2006
-
Böcker
Det professionella mötet : en grundbok
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 127 s.
ISBN: 9789144105956 LIBRIS-ID: 18081612
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 112 s.
ISBN: 9789147093502 LIBRIS-ID: 11174855
URL: Omslagsbild
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 208 s.
ISBN: 9789144042985 LIBRIS-ID: 10673192
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
2 uppl. : Malmö : Gleerups, 2016 - 287 s.
ISBN: 9789140693297 LIBRIS-ID: 19451436
Artiklar
Hautaniemi, B. (2015). Hermeneutikens och etikens betydelse för lärande. I B. Qvarsell, C. Hällström, & A. Wallin (Red.), Den problematiska etiken: Om barnsyn i forskning och praktik (s. 83-97). Göteborg: Daidalos.
Bron, A., & Lönnheden, C. (2005). Lärande utifrån symbolisk interaktion. I A. Bron, & L. Wilhelmson (Red.), Lärprocesser i högre utbildning (1. uppl. ed.) (s. 36-50). Stockholm: Liber.
Lönnheden, C., & Olstedt, E. (2005). Med erfarenhet som utgångspunkt. I A. Bron, & L. Wilhelmson (Red.), Lärprocesser i högre utbildning (1. uppl. ed.) (s. 104-118). Stockholm: Liber.
Mollberger Hedqvist, G. (2006). Samtal för förståelse: Hur utvecklas yrkeskunnande genom samtal? Studies in educational sciences, 2006.
Webbadresser
UNICEF. Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. Stockholm: UNICEF
URL: https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#hela-texten
Övrigt
Barnombudsmannen informerar BI 2004:03. Att samtala med barn och unga.
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig kunskaper och färdigheter att leda kvalificerade samtal i specialpedagogisk verksamhet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- planera, genomföra och göra en anamnes för såväl enskilda samtal som gruppsamtal i verksamheter
- redovisa och diskutera såväl empirisk som teoretisk kunskap om professionella samtal
- analysera och redogöra för egna värderingar, etiska ställningstaganden och förhållningssätt i samtalsledarrollen
- visa insikt om betydelsen av interaktion och samverkan med olika samtalspartners
Innehåll
- Kvalificerade samtal som specialpedagogisk, pedagogisk och psykosocial praktik
- Kartläggande, utredande samtal
- Samtal med barn och unga
- Konsultation, vägledning och rådgivning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till speciallärarprogrammet inom Lärarlyftet II.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare samt fritidspedagoger och motsvarande. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna utbildning utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium, skriftlig och muntlig redovisning (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd