Kursplan - Vårdvetenskap inom intensivvård 2
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE223
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-26
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Intensivvård : avancerad omvårdnad och behandling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 692 s.
ISBN: 978-91-44-03771-4 LIBRIS-ID: 11300558
Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2]
ISBN: 978-91-27-13093-7 LIBRIS-ID: 11926826
Etikboken : etik för vårdande yrken
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor
ISBN: 9789144120539 LIBRIS-ID: 9j6pz75q7d56bxcw
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s.
ISBN: 9789144109022 LIBRIS-ID: 19090791
Referenslitteratur
Sjuksköterskans kärnkompetenser
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 374 sidor
ISBN: 9789147128020 LIBRIS-ID: nztvsk97l387ldgf
Övrigt
-
Böcker
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Salutogent ledarskap : för hälsosam framgång
Solna : Fortbildning, cop. 2010 - 211 s.
ISBN: 9789170912306 LIBRIS-ID: 11731702
Intensivvård : avancerad omvårdnad och behandling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 692 s.
ISBN: 978-91-44-03771-4 LIBRIS-ID: 11300558
Neuroscience for organizational change : an evidence-based practical guide to managing change
London : Kogan Page, 2016 - 205 pages
ISBN: 9780749474881 LIBRIS-ID: 21563494
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s.
ISBN: 9789144109022 LIBRIS-ID: 19090791
Visa vägen i vården : ledarskap för stärkt utvecklingskraft
Stockholm : Myndigheten för vård- och omsorgsanalys, [2017] - 154 s.
ISBN: 978-91-87213-74-8 LIBRIS-ID: 21985754
URL: Fulltext
Artiklar
The appreciative Inquiry model
Encyclopedia of Management Theory, Sage Publications, 2013
The concept of collaborative health
Journal of Interprofessional Care, 24:6, 644-652, 2010
URL: Länk
Referenslitteratur
Sjuksköterskans kärnkompetenser
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 374 sidor
ISBN: 9789147128020 LIBRIS-ID: nztvsk97l387ldgf
-
Böcker
Salutogent ledarskap : för hälsosam framgång
Solna : Fortbildning, cop. 2010 - 211 s.
ISBN: 9789170912306 LIBRIS-ID: 11731702
Encyclopedia of Management Theory
Sage Publications, 2013
Intensivvård : avancerad omvårdnad och behandling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 692 s.
ISBN: 978-91-44-03771-4 LIBRIS-ID: 11300558
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s.
ISBN: 9789144109022 LIBRIS-ID: 19090791
Kompendier
Creating appreciative learning cultures
Organizational Dynamics. 24 (1): 36-49, 1995
Referenslitteratur
Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 261 s.
ISBN: 978-91-47-11405-4 LIBRIS-ID: 14843107
Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2]
ISBN: 978-91-27-13093-7 LIBRIS-ID: 11926826
Effektiv kommunikation för säkrare vård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 125 s.
ISBN: 978-91-44-07618-8 LIBRIS-ID: 12642779
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupad kunskap om vårdvetenskap med inriktning mot intensivvård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 utifrån en helhetssyn på människan redogöra för vårdprocessen samt utforma en vårdplan i samråd med patient och närstående
2 med ökad självständighet ansvara för och analysera patientens omvårdnad utifrån samhälleliga och etiska aspekter med beaktande av mänskliga rättigheter
3. samverka med andra yrkeskategorier i planering och ledning av verksamheten för att uppnå en patientsäker och effektiv vård.
4 reflektera över och analysera patientens psykiska tillstånd samt föreslå och tillämpa åtgärder i samverkan med patient och närstående för att främja hälsa
5 reflektera över och analysera specifik omvårdnad i samband med vård i livets slutskede utifrån patient och närstående perspektiv.
6. identifiera och problematisera omvårdnadsåtgärder inom intensivvård utifrån vårdvetenskaplig forskning, metoder och teoribildning
7. Reflektera över och problematisera betydelsen av organisatoriska och samhälleliga faktorers påverkan på intensivvård, samt intensivvårdssjuksköterskans ledarskap
Innehåll
Vårdprocessen och vårdplan
Specialistsjuksköterskans kärnkompetenser
Professionellt förhållningssätt
Teamarbete, ledarskap och vårdkulturer
Psykiskt tillstånd
Vård i livets slutskede
A-HLR
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av verksamhetsförlagdutbildning (VFU) och teori med föreläsningar, litteraturstudier, studieuppgifter, reflektion och en klinisk praktisk examination. Undervisningen sker både på campus och med stöd av webbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utöka sin förmåga till självständigt aktivt kunskapssökande, kritisk granskande analys av vetenskapligt baserad kunskap, ett reflekterande förhållningssätt och förmåga till samarbete. Kursen innehåller både teoretisk och verksamhetsbaserad undervisning. Under den verksamhetsförlagda utbildningen krävs 32 timmars närvaro per vecka.
Närmare anvisningar gällande verksamhetsförlagd utbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
Forskningsmetodik inom vårdvetenskap 4 hp, Fördjupningskurs inom fysiologi 3,5 hp eller motsvarande. Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6.
Examination
INL1 Inlämningsuppgift, 2 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift, avseende lärandemål 1-2, 4 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
VFU1 Verksamhetsförlagd utbildning, 3,5 hp, avseende lärandemål 1-7, inkluderande ett verksamhetsförlagt seminarium, avseende lärandemål 5-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SIM1 Simulering, 0,5 hp, Simulering med muntlig reflektion, avseende lärandemål 2-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1 hp, avseende lärandemål 3 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1 Obligatorisk närvaro, 0,5 hp. Lärandemål 5, A-HLR, examineras i enlighet med HLR rådets riktlinjer, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på VFU1, SIM1, SEM1 och OBN1. För närmare anvisningar, se studiehandledning.
För VFU1 och SIM1 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
I fråga om VFU där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE126 och del av BMA061 avseende del av lärandemål 5.