Kursplan - Vårdvetenskap inom anestesiologisk vård 2
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE220
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-26
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Anestesiologisk omvårdnad
2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 602 s.
ISBN: 978-91-44-07659-1 LIBRIS-ID: 13743339
Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2]
ISBN: 978-91-27-13093-7 LIBRIS-ID: 11926826
Perioperativ vård : att förena teori och praxis
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 157 s.
ISBN: 978-91-44-04741-6 LIBRIS-ID: 10956063
Etikboken : etik för vårdande yrken
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor
ISBN: 9789144120539 LIBRIS-ID: 9j6pz75q7d56bxcw
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s.
ISBN: 9789144109022 LIBRIS-ID: 19090791
Referenslitteratur
Clinical wisdom and interventions in acute and critical care : a thinking-in-action approach
2. ed. : New York : Springer, cop. 2011 - xxiii, 576 s.
ISBN: 9780826105738 LIBRIS-ID: 12292069
Övrigt
Litteratur till momentet Team och ledarskap publiceras på canvas. Sökning av adekvat och aktuell litteratur, vetenskapliga artiklar, och rapporter tillkommer.
-
Böcker
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Salutogent ledarskap : för hälsosam framgång
Solna : Fortbildning, cop. 2010 - 211 s.
ISBN: 9789170912306 LIBRIS-ID: 11731702
Anestesiologisk omvårdnad
2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 602 s.
ISBN: 978-91-44-07659-1 LIBRIS-ID: 13743339
Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2]
ISBN: 978-91-27-13093-7 LIBRIS-ID: 11926826
Etikboken : etik för vårdande yrken
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor
ISBN: 9789144120539 LIBRIS-ID: 9j6pz75q7d56bxcw
Neuroscience for organizational change : an evidence-based practical guide to managing change
London : Kogan Page, 2016 - 205 pages
ISBN: 9780749474881 LIBRIS-ID: 21563494
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s.
ISBN: 9789144109022 LIBRIS-ID: 19090791
Artiklar
The appreciative Inquiry model
Encyclopedia of Management Theory, Sage Publications, 2013
The concept of collaborative health
Journal of Interprofessional Care, 24:6, 644-652, 2010
URL: Länk
Visa vägen i vården : ledarskap för stärkt utvecklingskraft
Stockholm : Myndigheten för vård- och omsorgsanalys, [2017] - 154 s.
ISBN: 978-91-87213-74-8 LIBRIS-ID: 21985754
URL: Fulltext
Referenslitteratur
Clinical wisdom and interventions in acute and critical care : a thinking-in-action approach
2. ed. : New York : Springer, cop. 2011 - xxiii, 576 s.
ISBN: 9780826105738 LIBRIS-ID: 12292069
-
Böcker
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Salutogent ledarskap : för hälsosam framgång
Solna : Fortbildning, cop. 2010 - 211 s.
ISBN: 9789170912306 LIBRIS-ID: 11731702
Encyclopedia of Management Theory
Sage Publications, 2013
Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2]
ISBN: 978-91-27-13093-7 LIBRIS-ID: 11926826
Etikboken : etik för vårdande yrken
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor
ISBN: 9789144120539 LIBRIS-ID: 9j6pz75q7d56bxcw
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s.
ISBN: 9789144109022 LIBRIS-ID: 19090791
Artiklar
Referenslitteratur
Clinical wisdom and interventions in acute and critical care : a thinking-in-action approach
2. ed. : New York : Springer, cop. 2011 - xxiii, 576 s.
ISBN: 9780826105738 LIBRIS-ID: 12292069
Team i vård, behandling och omsorg : erfarenheter och reflektioner
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 344 s.
ISBN: 9789144107691 LIBRIS-ID: 19669907
Effektiv kommunikation för säkrare vård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 125 s.
ISBN: 978-91-44-07618-8 LIBRIS-ID: 12642779
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupad kunskap och förmåga inom vårdvetenskap med inriktning mot anestesiologisk vård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. tillämpa och analysera vårdprocessen, samt med ökad grad av självständighet i samverkan med patienten och närstående tillämpa denna även till patienter med särskilda behov och i samtliga åldersgrupper
2. identifiera och reflektera över etiska utmaningar och på andra sätt komplexa situationer i samband med anestesiologisk vård
3. identifiera och problematisera omvårdnadsåtgärder inom anestesiologisk vård baserad på vårdvetenskaplig forskning, metoder och teoribildning
4. samverka med andra yrkeskategorier i planering och ledning av verksamheten för att uppnå en patientsäker och effektiv vård
5. reflektera över och problematisera betydelsen av organisatoriska och samhälleliga faktorers påverkan på anestesiologisk vård och anestesisjuksköterskans ledarskap
6. reflektera över ett professionellt och problemlösande förhållningssätt med identifikation av egna fortsatta utvecklingsbehov
Innehåll
Vårdprocess för patienter med särskilda behov
Etik och komplexa vårdsituationer
Forskningsmetoder och vårdvetenskapliga teorier
Vårdkulturer, teamarbete och samhälle
Ledarskap
Professionellt förhållningssätt och självreflektion
Specialistsjuksköterskans kärnkompetenser
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av föreläsningar, litteraturstudier och studieuppgifter. Undervisningen sker både på campus och med stöd av webbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utöka sin förmåga till självständigt aktivt kunskapssökande, kritisk granskande analys av vetenskapligt baserad kunskap, ett reflekterande förhållningssätt och förmåga till samarbete. I kursen ingår både teoretisk och verksamhetsförlagd utbildning. Under den verksamhetsförlagda utbildningen krävs 32 timmars närvaro per vecka.
Särskild behörighet
Forskningsmetodik inom vårdvetenskap 4 hp och Fördjupningskurs inom fysiologi 3,5 hp eller motsvarande. Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6.
Examination
INL1 Inlämningsuppgift, Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp, avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
VFU1, Verksamhetsförlagd utbildning inkluderande reflektionsseminarium, 3,5 hp, avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1 hp, avseende lärandemål 4-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på VFU1 och SEM1. För närmare anvisningar, se studiehandledningen.
För VFU1 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.) Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE129.