Kursplan - Forskningsmetodik inom vårdvetenskap
Omfattning
4 hp
Kurskod
VAE218
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-26
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Statistik för hälsovetenskaperna
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s.
ISBN: 978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID: 13374003
Dags för uppsats - Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
3 uppl. : Studentlitteratur AB, 2017 - 192 sidor
ISBN: 978-91-44-11579-5 LIBRIS-ID: 20848022
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor
ISBN: 978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID: 20848026
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor
ISBN: 978-91-44-11863-5 LIBRIS-ID: 21385235
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor
ISBN: 978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID: 20900395
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s.
ISBN: 9789144109022 LIBRIS-ID: 19090791
-
Böcker
Statistik för hälsovetenskaperna
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s.
ISBN: 978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID: 13374003
Dags för uppsats - Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
3 uppl. : Studentlitteratur AB, 2017 - 192 sidor
ISBN: 978-91-44-11579-5 LIBRIS-ID: 20848022
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor
ISBN: 978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID: 20848026
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor
ISBN: 978-91-44-11863-5 LIBRIS-ID: 21385235
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor
ISBN: 978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID: 20900395
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s.
ISBN: 9789144109022 LIBRIS-ID: 19090791
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Statistik för hälsovetenskaperna
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s.
ISBN: 978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID: 13374003
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor
ISBN: 978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID: 20848026
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s.
ISBN: 9789144109022 LIBRIS-ID: 19090791
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om vetenskapliga metoder, forskningsprocessen och forskningsetik, samt ett fördjupat kritiskt granskande förhållningssätt till kunskap och forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för kvantitativa och kvalitativa metodologiska antaganden och begrepp med relevans för patientnära forskning
2. redogöra för och reflektera över skillnader i forskningsprocessens olika steg i kvantitativa och kvalitativa studier
3. ha kännedom om och argumentera för forskningsetiska överväganden som rör hela forskningsprocessen
4. systematiskt granska, värdera, analysera och sammanställa forskningsresultat med kvantitativ och kvalitativ ansats relevant för specialistsjuksköterskans yrkesutövning
Innehåll
Forskningsprocessen
Forskning- och forskaretik
Kvalitativa och kvantitativa metoder
Evidensbegreppet
Kvalitetskriterier för kvalitativ respektive kvantitativ metod
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av föreläsningar, litteraturstudier och gruppsamarbete. Undervisningen sker både på campus och med stöd av webbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utöka sin förmåga till självständigt aktivt kunskapssökande, kritisk granskande analys av vetenskapligt baserad kunskap, ett reflekterande förhållningssätt och förmåga till samarbete.
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Dessutom krävs minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid eller motsvarande som sjuksköterska efter utfärdad examen.
Examination
INL1 Inlämningsuppgift, Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp, avseende lärandemål 1, 2 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1 Seminarium, 1 hp, avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) och Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på SEM1. För anvisningar, se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd