Kursplan - Psykopatologi
Omfattning
12 hp
Kurskod
BMA081
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Psychiatric and mental health nursing : the craft of caring
2. ed. : London : Hodder Arnold, cop. 2009 - xv, 757 s.
ISBN: 9780340947630 LIBRIS-ID: 11460229
Barn- och ungdomspsykiatri
3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 568 s.
ISBN: 9789127131415 LIBRIS-ID: 17131336
Etik i psykiatrisk vård
1:1 : Lund : Studentlitteratur AB, 2020 - 311 sidor
ISBN: 9789144126708 LIBRIS-ID: mz7qwnl0k7x16b21
Psykologi för sjuksköterskor
ISBN 978-91-44-13800-8, 2 uppl., 2020
Artiklar
A clinical communication tool for the assessment of psychotropic medication side effects
2015
The intensity and correlates of the feelings of loneliness in people with psychosis
2016
Developing resilient children and families when parents have mental illness: A family-focused approach.
International Journal of Mental Health Nursing, 21, 311, 2012
Psychotherapy for the 21st century: An integrative, evolutionary, contextual, biopsychosocial approach
Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 92, 164189, 2019
What does mental health nursing contribute to improving the physical health of service users with severe mental illness?
2017
That red flag on your file: misinterpreting physical symptoms as mental illness
Journal of Clinical Nursing, 25, 29332942, 2016
URL: Länk
Why do psychiatric patients stop antipsychotic medication? A systematic review of reasons for nonadherence to medication in patients with serious mental illness
2017
Webbadresser
Psykos och självmord. Självmordskommunikation, livshändelser och vårdrelaterade händelser före självmord hos 21 personer med psykossjukdom
Karolinska Institutet, Stockholm,
URL: Länk
Övrigt
Det kan tillkomma ytterligare ca 80 sidor efter anvisning av lärare
-
Böcker
Psychiatric and mental health nursing : the craft of caring
2. ed. : London : Hodder Arnold, cop. 2009 - xv, 757 s.
ISBN: 9780340947630 LIBRIS-ID: 11460229
Psykoser : ett integrerat perspektiv / Johan Cullberg
2., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 303, [1] s.
ISBN: 91-27-09905-9 (inb.) LIBRIS-ID: 9706495
Barn- och ungdomspsykiatri
3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 568 s.
ISBN: 9789127131415 LIBRIS-ID: 17131336
Psykologi för sjuksköterskor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 403 s.
ISBN: 9789144084671 LIBRIS-ID: 18120297
Artiklar
A clinical communication tool for the assessment of psychotropic medication side effects
2015
The intensity and correlates of the feelings of loneliness in people with psychosis
2016
Developing resilient children and families when parents have mental illness: A family-focused approach.
International Journal of Mental Health Nursing, 21, 311, 2012
What does mental health nursing contribute to improving the physical health of service users with severe mental illness?
2017
That red flag on your file: misinterpreting physical symptoms as mental illness
Journal of Clinical Nursing, 25, 29332942, 2016
URL: Länk
A Unified Theory of Development: A Dialectic Integration of Nature and Nurture
Child Development, January/February 2010, Volume 81, Number 1, Pages 622,
Why do psychiatric patients stop antipsychotic medication? A systematic review of reasons for nonadherence to medication in patients with serious mental illness
2017
När den livsviktiga anknytningen inte fungerar
Psykologtidningen, 9/08,
Vi blir våra relationer - Om mentalisering, en livslång process
Psykologtidningen, 12/08,
Frågorna som överraskar det omedvetna
Psykologtidningen, 10/09,
Webbadresser
Psykos och självmord. Självmordskommunikation, livshändelser och vårdrelaterade händelser före självmord hos 21 personer med psykossjukdom
Karolinska Institutet, Stockholm,
URL: Länk
Bedöma barns mognad för delaktighet. Kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso- och sjukvården samt tandvården
URL: Länk
Övrigt
Det kan tillkomma ytterligare ca 70 sidor efter anvisning av lärare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utöka sina kunskaper om de senaste vetenskapliga rönen beträffande de psykiska störningarnas etiologi, epidemiologi, diagnostik och behandling. Kursen syftar också till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om normal och avvikande psykologisk utveckling genom hela livet. Vidare syftar kursen till att studenten skall skaffa sig kunskap om de samhälleliga styrdokument som reglerar psykiatrins verksamhetsområde. Dessutom syftar kursen till att studenten skall utveckla sin förmåga att genomföra risk- och skyddsbedömningar samt problematisera olika perspektiv på bedömningar inom psykiatrisk vård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 beskriva normal psykologisk utveckling genom hela livet, samt identifiera hot mot denna utveckling
Dessutom skall studenten, med beaktande av ålder/kön/kulturellt perspektiv kunna:
2 identifiera och urskilja symtombilder som kan härledas till specifika psykiska störningar
3 urskilja symtom som kan ha samband med oönskade behandlingseffekter
4 genomföra komplexa bedömningar
5 beskriva och beakta sambandet mellan psykiska störningar och möjliga funktionsnedsättningars inverkan på patientens tillvaro
6 tillämpa olika förklaringsmodeller för psykiska störningars etiologi, epidemiologi, diagnostik och behandling
7 prioritera vårdaktiviteter med utgångspunkt i risk- och skyddsbedömningar
8 söka, analysera och värdera forskningsrapporter som har medicinsk evidens inom specialistområdet
9 reflektera över och problematisera användandet av skattningsskalor och andra kvantitativa instrument i såväl kliniska bedömningar som forskning
10 beskriva och redogöra för samhälleliga styrdokument som påverkar vårdens utformning inom specialistområdet
11 relatera personlig och professionell utveckling till psykologisk teoribildning
Innehåll
Utvecklingspsykologi
Biologiska och psykologiska förklaringsmodeller för psykiatriska störningar
Etiologi, epidemiologi, diagnostik och behandling
Psykotiska sjukdomar, förstämningssyndrom, ångesttillstånd, personlighetssyndrom, neuropsykiatri
Substansbrukssyndrom
Samsjuklighet
Suicidprocessen
Rättspsykiatri
Socialpsykiatri
Lagstiftning inom verksamhetsområdet
Tvärprofessionellt samarbete
Risk- och skyddsbedömningar
Farmakovigilans
Behandlingsforskning
Patientsäkerhet
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av individuella och gruppbaserade studieformer: föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Vidare arbetar studenten fortlöpande genom utbildningen med sin personliga och professionella utveckling (PPU). Undervisningen sker både på campus och med stöd av webbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utöka sin förmåga till aktivt kunskapssökande, diskutera vetenskapsbaserad kunskap och utveckla sin förmåga till samarbete.
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Dessutom krävs minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid eller motsvarande som sjuksköterska efter utfärdad examen. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 2,5 hp, i form av muntlig presentation samt skriftlig inlämningsuppgift, avser lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, individuellt skriftligt arbete, avser lärandemål 2-8, 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift, 0,5 hp, PPU-dokument, del 2, avser lärandemål 11, betyg Underkänd (U), eller Godkänd (G).
OBN1, Obligatorisk Närvaro, 2 hp, obligatorisk närvaro vid 80 % av föreläsningar och seminarier samt aktivt deltagande i workshops och webbaserade diskussioner, avser lärandemål 1-7 och 9. Frånvaro utöver detta kompletteras i samråd med kursansvarig lärare, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Tentamen 4 hp, individuell skriftlig tentamen, avser lärandemål 2-8, 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och TEN1 samt G på GRU1, INL2 och OBN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter BMA080