Kursplan - Specialistsjuksköterskans kärnkompetenser inom psykiatrisk omvårdnad
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE216
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Psychiatric and mental health nursing : the craft of caring
2. ed. : London : Hodder Arnold, cop. 2009 - xv, 757 s.
ISBN: 9780340947630 LIBRIS-ID: 11460229
Att undersöka hälsa och vårdande
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789127134874 LIBRIS-ID: 14850374
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s.
ISBN: 9781496300232 LIBRIS-ID: 19245684
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Vårdande vid psykisk ohälsa : - på avancerad nivå
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2014 - s.
ISBN: 9789144095394 LIBRIS-ID: 16666939
Psykologi för sjuksköterskor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 403 s.
ISBN: 9789144084671 LIBRIS-ID: 18120297
Artiklar
Evaluating the effectiveness of mental health nursing interventions
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 25(2);67-68, 2018
URL: Länk
Qualitative research with small connected communities: Generating new knowledge while upholding research ethics
Qualitative Health Research, 22(5); 708-718, 2012
URL: Länk
Basics of Participatory Research: Action Please
Nursing Science Quaterly, 29(1);12-13, 2016
URL: Länk
Integrating an evidence-based intervention into clinical practice: transitional relationship model
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 20(7), 2013
URL: Länk
Participatory action research: moving beyond the mental health service user identity
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 20(7), 2013
URL: Länk
The embodied nurse: Interdisciplinary knowledge exchange between compassionate nursing and recent developments in embodied leadership studies
Journal of Advanced Nursing, 2017
URL: Länk
Mental health nursing: Daring to be different, special and leading recovery-focused care?
International Journal of Mental Health Nursing, 27(1), 2018
URL: Länk
Researching Health Care as a Meaningful Practice: Toward a Nondualistic View on Evidence for Qualitative Research
Qualitative Health Research, 27(11);1738-1747, 2017
URL: Länk
Webbadresser
Värdegrund för omvårdnad
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2010 - 19 s.
ISBN: 978-91-85060-16-0 (korr.) LIBRIS-ID: 12037201
URL: Fulltext
Referenslitteratur
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Dags för uppsats - Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
3 uppl. : Studentlitteratur AB, 2017 - 192 sidor
ISBN: 978-91-44-11579-5 LIBRIS-ID: 20848022
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor
ISBN: 978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID: 20848026
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor
ISBN: 978-91-44-11863-5 LIBRIS-ID: 21385235
Övrigt
Senaste upplagan gäller för samtliga titlar. Ytterligare litteratur i form av artiklar samt metodböcker som studenten söker och väljer i samråd med kursledare kan tillkomma.
.,
Syfte
Kursen syftar till att studenten med beaktande av etiska riktlinjer och ett vårdvetenskapligt perspektiv skall fördjupa och bredda sin kunskap samt utveckla färdigheter och förmågor som är relaterade till specialistsjuksköterskans kärnkompetenser inom psykiatrisk omvårdnad.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 beskriva och argumentera för specialistsjuksköterskans ansvar att verka för säker vård samt leda förbättringsarbete och evidensbasera personcentrerad psykiatrisk vård
2 identifiera grupprocesser och samverka i team
3 diskutera möjligheter och utmaningar med informations- och kommunikationsteknologi
4 förklara samband mellan värdegrund, vårdkultur och utveckling av psykiatrisk omvårdnad
5 identifiera, beskriva och problematisera ett kliniskt utvecklingsområde inom den psykiatriska omvårdnaden och relatera detta till aktuell forskning inom området
6 diskutera olika forskningsdesigner
7 argumentera för metodval och etiska ställningstaganden
8 utforma och presentera en PM för ett vårdvetenskapligt orienterat projekt inom det identifierade utvecklingsområdet
9 kritiskt granska PM/projektplaner och kunna framföra förslag till hur dessa kan göras tydligare och/eller utvecklas
Innehåll
Sjuksköterskan som forskningskonsument, ledare och utvecklare av omvårdnad
Personcentrerad vård
Livsberättelser och narrativ forskning
Evidensbaserad vård
Vårdkultur och teamarbete
Forskningsdesign
Metoder för forsknings- och utvecklingsarbete
Brukarmedverkan
Att beakta värdegrund och etik i forskning och utveckling
Informations- och kommunikationsteknologi
Säker vård
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av individuella och gruppbaserade studieformer: föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Vidare arbetar studenten fortlöpande genom utbildningen med sin personliga och professionella utveckling (PPU). Undervisningen sker både på campus och med stöd av webbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utöka sin förmåga till aktivt kunskapssökande, diskutera vetenskapsbaserad kunskap och utveckla sin förmåga till samarbete.
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Dessutom krävs minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 2 hp, avser lärandemål 1-2, 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 0,5 hp, PPU-dokument, del 3, avser lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, Obligatorisk Närvaro, 1,5 hp, obligatorisk närvaro vid 80 % av föreläsningar och seminarier samt aktivt deltagande i workshops och webbaserade diskussioner, avser lärandemål 1-7. Frånvaro utöver detta kompletteras i samråd med kursansvarig lärare, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PM01, PM, 3,5 hp, skriftligt PM samt PM-opposition, avser lärandemål 5-9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på PM01 och G på GRU1, INL1 och OBN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE151