Kursplan - Personcentrerad vård
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE214
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-02-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Person-centred practice in nursing and health care : theory and practice
Second edition : Chichester : Wiley Blackwell, 2017 - xvi, 269 sidor
ISBN: 9781118990568 LIBRIS-ID: 19376985
Person-centred healthcare research
Chichester : John Wiley & Sons Ltd., 2017 - 226 sidor
ISBN: 9781119099604 LIBRIS-ID: 20211812
Artiklar
Organizational culture and the implementation of person centered care: results from a change process in Swedish hospital care
Health policy (Amsterdam, Netherlands), 2012
URL: Länk
Effects of person-centred and integrated chronic heart failure and palliative home care. PREFER: a randomized controlled study
European journal of heart failure, 2014
URL: Länk
Centeredness in Healthcare: A Concept Synthesis of Family-centered Care, Person-centered Care and Child-centered Care
Journal of pediatric nursing, 2018
URL: Länk
Implementing national guidelines for person-centered care of people with dementia in residential aged care: effects on perceived person-centeredness, staff strain, and stress of conscience
International psychogeriatrics, 2014
URL: Länk
Person-Centered Care Ready for Prime Time
European Journal of Cardiovascular Nursing, 2011
URL: Länk
Person Centered Care and Personalized Medicine: Irreconcilable Opposites or Potential Companions?
Health care analysis : HCA : journal of health philosophy and policy, 2019
URL: Länk
"Same same or different?" A review of reviews of person-centered and patient-centered care
Patient education and counseling, 2019
URL: Länk
Understanding and achieving person‐centred care: the nurse perspective
Journal of Clinical Nursing, 2015
URL: Länk
Paradoxes of person‐centred care: A discussion paper
Nursing Open, In press, 2020
-
Böcker
Sjuksköterskans kärnkompetenser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s.
ISBN: 9789147105687 LIBRIS-ID: 14613796
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
Artiklar
Organizational culture and the implementation of person-centered care: Results from a change process in Swedish hospital care
Health Policy. 108(2-3):294-301., 2012 Dec
Effects of person-centred and integrated chronic heart failure and palliative home care. PREFER: a randomized controlled study.
European journal of heart failure. 2014;16(10):1142-51,
Centeredness in healthcare: A concept synthesis of family-centered care, person-centered care and child-centered care
Journal of Paediatric Nursing 2018, 42: 4556,
URL: Länk
Implementing national guidelines for person-centered care of people with dementia in residential aged care: effects on perceived person-centeredness, staff strain, and stress of conscience.
Int Psychogeriatr. 2014 Jul;26(7):1171-9.,
Person-centred care ready for prime time
European Journal of Cardiovascular Nursing. 2011 Dec; 10(4):248-51,
URL: Länk
Understanding and achieving person-centered care: the nurse perspective
Journal of Clinical Nursing, 24 (9-10), 1223-1233, 2014
Person-centred care: an overview of reviews
Contemporary Nurse 2015, Oct-Dec; 51(2-3):107-20,,
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om vuxnas och äldres livsvillkor, rättigheter och hälsa vid personcentrerad vård. Vidare ska studenten utveckla färdighet och förmåga liksom värderingsförmåga och förhållningssätt som främjar en etisk och professionellt hållning i personcentrerad vård med vuxna och äldre och deras familjer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. problematisera likheter och skillnader mellan personcentrerad vård och familjefokuserad vård utifrån vetenskapliga utgångspunkter
2. identifiera, problematisera och värdera vuxnas och äldres livsvillkor
3. identifiera, bedöma och värdera vuxna och äldres hälsa, omvårdnadsbehov och återhämtning utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
4. identifiera och problematisera mänskliga rättigheter i vårdsituationer i relation till personcentrerad vård och familjefokuserad vård
5. redogöra för och värdera kunskap om komplexa frågeställningar vid personcentrerad vård
6. identifiera och problematisera behov av ytterligare professionell och organisatorisk kunskap för utveckling, planering och ledning av personcentrerad vård
Innehåll
Etiska överväganden vid personcentrerad vård
Familjefokuserad vård
Fysisk, psykisk och sexuell hälsa
Livsvillkor som t.ex. etnicitet, socioekonomisk tillhörighet, ålder
Mänskliga rättigheter i ett vårdsammanhang
Normmedvetenhet, diskrimineringsgrunder
Personen i sitt sammanhang, ekologiskt perspektiv
Personcentrerad vård
Stöd till anhöriga och närstående
Vård i livets slutskede
Undervisning
Undervisning sker som föreläsningar och seminarier. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska träna självständigt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B/Sv 3.
Examination
SEM1 Seminarium, 2 hp, avseende lärandemål 1, 4 betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1 Inlämningsuppgift, Skriftlig individuell inlämningsuppgift, 5,5 hp, avseende lärandemål 2-3, 5-6 betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl God på kursen krävs betyget VG på INL1 och G på SEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter del av VAE135.