Kursplan - Barncentrerad vård
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE213
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-02-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Centeredness in Healthcare: A Concept Synthesis of Family-centered Care, Person-centered Care and Child-centered Care.
J Pediatr Nurs. 2018, Sep-Oct;,
URL: Länk
Reframing the focus from a family-centred care approach for childrens health care
Journal of Child Health Care, 2016
URL: Länk
Child Centred Care: Challenging Assumptions and Repositioning Children and Young People
Journal of Pediatric Nursing. 2018, e39e43,
URL: Länk
Bridging the Child and Family Centered Care Gap: Therapeutic Conversations with Children and Families
Comprehensive child and adolescent nursing. 2020, vol. 43, no. 2, 151158,
URL: Länk
To give the invisible child priority: Children as next of kin in general practice. A qualitative study among general practitioners
Scandinavian Journal of Primary Health Care. 2014, 32 (1):17-23,
URL: Länk
Types of centredness in health care: themes and concepts
Med Health Care and Philos. 2008, 11:455463,
URL: Länk
Same or different? A review of reviews of person-centered and patient-centered care Patient Education and Counseling
2019, Volume 102, Issue 1, January, Pages 3-11,
URL: Länk
Individual parental conversations with non-birthing parents
Primary Health Care Research & Development. 2020, 21(e25):1-8,
URL: Länk
The effect visiting relatives in the adult ICU has on children.
Intensive Care Med. 2019, 45, 14901492,
URL: Länk
Differing needs of mothers and fathers during their childs end-of-life care: secondary analysis of the Paediatric end-of-life care needs (PELICAN) study
BMC Palliat Care. 2020, 19,118,
URL: Länk
Priorities and preferences for school-based mental health services in India: a multi-stakeholder study with adolescents, parents, school staff, and mental health providers
Global Mental Health. 2019, Volume 6, e18,
URL: Länk
Adolescents' Perspectives on the Use of a Text Messaging Service for Preventive Sexual Health Promotion
Journal of Adolescent Health. 2012, Volume 51, Issue 3, September, Pages 220-225,
URL: Länk
Families Living with Chronic Illness: Beliefs About Illness, Family, and Health Care
Journal of Family Nursing. 2015, May 21: 206-231,
URL: Länk
Working with families: A systematic scoping review of family-centred care in universal, community-based maternal, child, and family health services
Journal of Child Health Care. 2020, Vol. 0(0) 122,
URL: Länk
The importance of including both a Child perspective and the Child's perspective within Health Care settings to provide truly Child centred care
Journal of Child Health Care. 2011, 15(2): 99-106,
URL: Länk
School nurses' self‐assessed cultural competence when encountering children of foreign origin: A cross‐sectional study
Nursing & health sciences Nurs Health Sci. 2020, 22:226234,
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupa sina kunskaper om barns och ungas utveckling, livsvillkor, rättigheter och hälsa. Vidare ska studenten utveckla färdighet och förmåga, värderingsförmåga och förhållningssätt som främjar ett etiskt och professionellt förhållningssätt i vårdsituationer med barn och unga, och deras familjer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 problematisera likheter och skillnader mellan personcentrerad vård och barncentrerad vård utifrån vetenskapliga aspekter
2 identifiera, problematisera och värdera barns och ungas livsvillkor utifrån ekologiskt perspektiv med särskilt beaktande av socioekonomisk tillhörighet och diskrimineringsgrunder
3 identifiera, bedöma och värdera barns och ungas hälsa, omvårdnadsbehov och återhämtning utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
4 identifiera och problematisera barns och ungas rättigheter i vårdsituationer i relation till utvecklingskompetenser, familjeperspektiv och autonomi
5 problematisera och värdera familjeperspektiv i barncentrerad vård
6 redogöra för och värdera kunskap om komplexa frågeställningar och vårdsituationer med barn och unga
7 identifiera och problematisera behov av ytterligare professionell och organisatorisk kunskap för utveckling, planering och ledning av barncentrerad vård
Innehåll
Barncentrerad vård, barnperspektiv och barnets perspektiv
Barn och unga i sitt sammanhang
Barns och ungas rättigheter
Barn och unga som anhöriga
Etiska överväganden vid barncentrerad vård
Familjeperspektiv i vårdsituationer med barn och unga
Fysisk, psykisk och sexuell hälsa
Livsvillkor
Normmedvetenhet
Personcentrerad vård
Stöd till familj
Vård i livets slutskede
Särskild behörighet
Kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B/Sv 3.
Examination
SEM1, Seminarium, 2 hp, avseende lärandemål 1, 4 betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, Skriftlig individuell inlämningsuppgift, 5,5 hp, avseende lärandemål 2-3, 5-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på SEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter del av VAE135.