Kursplan - Grunder i vårdpedagogik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAA203
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-24
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vårdpedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 317, [2] s.
ISBN: 978-91-47-08470-8 LIBRIS-ID: 11716327
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 111 s.
ISBN: 9789144068879 LIBRIS-ID: 18542064
Sjuksköterskans kärnkompetenser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s.
ISBN: 9789147105687 LIBRIS-ID: 14613796
Arbetsgruppens psykologi
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 256 sidor
ISBN: 978-91-27-82217-7 LIBRIS-ID: 21988055
Kommunikation : samspel mellan människor
4 ., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 165 s.
ISBN: 9789144110660 LIBRIS-ID: 19669906
Erfarenhetsbaserad kunskap : vad är det och hur värderar vi den?
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2006 - 80 s.
ISBN: 91-85060-14-3 LIBRIS-ID: 10277465
URL: Länk
Vem väver kejsarens nya kläder? : en antologi om det praktiska lärandets konst
Stockholm : Stockholms hantverksfören., cop. 2003 - 126 s.
ISBN: 91-631-4047-0 LIBRIS-ID: 9102109
Webbadresser
Referenslitteratur
Om konsten att samtala : en bok för människor i kontaktyrken
4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedt, 2009 - 260 s.
ISBN: 978-91-1-302619-0 (inb.) LIBRIS-ID: 11506764
-
Böcker
Vårdpedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 317, [2] s.
ISBN: 978-91-47-08470-8 LIBRIS-ID: 11716327
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 111 s.
ISBN: 9789144068879 LIBRIS-ID: 18542064
Sjuksköterskans kärnkompetenser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s.
ISBN: 9789147105687 LIBRIS-ID: 14613796
Arbetsgruppens psykologi
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 256 sidor
ISBN: 978-91-27-82217-7 LIBRIS-ID: 21988055
Kommunikation : samspel mellan människor
4 ., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 165 s.
ISBN: 9789144110660 LIBRIS-ID: 19669906
Erfarenhetsbaserad kunskap : vad är det och hur värderar vi den?
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2006 - 80 s.
ISBN: 91-85060-14-3 LIBRIS-ID: 10277465
URL: Länk
Vem väver kejsarens nya kläder? : en antologi om det praktiska lärandets konst
Stockholm : Stockholms hantverksfören., cop. 2003 - 126 s.
ISBN: 91-631-4047-0 LIBRIS-ID: 9102109
Webbadresser
Referenslitteratur
Om konsten att samtala : en bok för människor i kontaktyrken
4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedt, 2009 - 260 s.
ISBN: 978-91-1-302619-0 (inb.) LIBRIS-ID: 11506764
-
Böcker
Vårdpedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 317, [2] s.
ISBN: 978-91-47-08470-8 LIBRIS-ID: 11716327
Att bli sjuksköterska : en introduktion till yrke och ämne
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 242 s.
ISBN: 9789144089782 LIBRIS-ID: 16249766
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 111 s.
ISBN: 9789144068879 LIBRIS-ID: 18542064
Arbetsgruppens psykologi
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 256 sidor
ISBN: 978-91-27-82217-7 LIBRIS-ID: 21988055
Kommunikation : samspel mellan människor
4 ., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 165 s.
ISBN: 9789144110660 LIBRIS-ID: 19669906
Erfarenhetsbaserad kunskap : vad är det och hur värderar vi den?
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2006 - 80 s.
ISBN: 91-85060-14-3 LIBRIS-ID: 10277465
URL: Länk
Vem väver kejsarens nya kläder? : en antologi om det praktiska lärandets konst
Stockholm : Stockholms hantverksfören., cop. 2003 - 126 s.
ISBN: 91-631-4047-0 LIBRIS-ID: 9102109
Webbadresser
Referenslitteratur
Om konsten att samtala : en bok för människor i kontaktyrken
4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedt, 2009 - 260 s.
ISBN: 978-91-1-302619-0 (inb.) LIBRIS-ID: 11506764
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper om lärande och kunskapsformer och dessas betydelse för sjuksköterskans pedagogiska funktion i vårdarbete. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig grundläggande kännedom om vetenskapligt förhållningssätt, sjuksköterskeyrkets framväxt, dess professionalisering samt insikter om lärande i kommunikation och grupprocesser.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 reflektera över olika perspektiv på kunskap och lärande i relation till sin egen kunskapssyn
2 redogöra för förutsättningar för lärande och kunskapsutveckling
3 beskriva sjuksköterskeyrkets historia och professionella utveckling
4 redogöra för lärandets funktion i kommunikation och grupprocesser
5 redogöra för betydelsen av ett vetenskapligt förhållningssätt och tillämpa grundläggande färdigheter i vetenskapligt skrivande
Innehåll
Kursen omfattar 6 hp teoretiska studier och 1,5 hp verksamhetsintegrerat lärande (VIL)
Kunskap och lärande i arbetsliv, vardagsliv och utbildning
Sociala och kulturella förutsättningar för kunskap och lärande
Sjuksköterskeyrkets ideologier, historik och utveckling
Reflektion, kritiskt förhållningssätt och källkritik
Vetenskapligt skrivande, informationssökning och referenshantering
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) genom kommunikationsövningar
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av individuella och gruppbaserade studieformer, föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och kommunikationssövning. Undervisningen sker både på campus och med stöd av datorbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga till aktivt kunskapssökande, samarbete och diskussion av vetenskapsbaserad kunskap.
Särskild behörighet
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16) eller Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
Examination
INL1, Individuell inlämningsuppgift, 4 hp, avseende lärandemål 1, 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 2 hp, avseende lärandemål 2, 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
VIL1, Verksamhetsintegrerat lärande, 1,5 hp, avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 samt G på SEM1 och VIL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAA200