Kursplan - Examensarbete på avancerad nivå i fysioterapi med inriktning mot beteendemedicin
Omfattning
15 hp
Kurskod
FYS037
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Fysioterapi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-24
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Rehabilitation research : principles and applications
Sixth edition : St. Louis, Missouri : Elsevier, [2022] - 496 pages
ISBN: 9780323680431 LIBRIS-ID: 5kqd25kx33wrdbjf
Academic Writing: Process and Product
Rowman & Littlefield Publishers, 2016. ProQuest Ebook Central,
Health behavior : theory, research, and practice
5 ed. : San Francisco : Jossey-Bass, 2015 - xxv, 485 s.
ISBN: 978-1-118-62898-0 LIBRIS-ID: 16406699
Referenslitteratur
Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
4th ed. : Los Angeles : Sage Publications, [2017] - xxv, 459 pages
ISBN: 978-1-5063-6117-8 LIBRIS-ID: 20024195
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
5. rev. ed., international student edition : SAGE, 2018 - s.
ISBN: 978-1-5063-8676-8 LIBRIS-ID: 22384547
-
Böcker
Rehabilitation research : principles and applications
Fifth edition : St. Louis, Missouri : Elsevier, [2016] - ix, 489 s.
ISBN: 9781455759798 (pbk.) LIBRIS-ID: 18552864
Academic Writing: Process and Product
Rowman & Littlefield Publishers, 2016. ProQuest Ebook Central,
Health psychology : [a textbook]
5. ed. : London : McGraw-Hill/OUP, 2012 - xxxiv, 565 s.
ISBN: 978-0-335-24383-9 LIBRIS-ID: 13524746
Academic writing
Newcastle upon Tyne : Cambridge Scholars Publishing, 2013
Health behavior : theory, research, and practice
5 ed. : San Francisco : Jossey-Bass, 2015 - xxv, 485 s.
ISBN: 978-1-118-62898-0 LIBRIS-ID: 16406699
Syfte
Kursen syftar till att studenten självständigt ska kunna planera, genomföra, analysera och presentera ett empiriskt utvecklings- och forskningsprojekt inom ett beteendemedicinskt problemområde i fysioterapi.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten självständigt kunna:
1 planera ett vetenskapligt arbete utifrån ett forskningsproblem
2 beskriva bakgrunden till det planerade arbetet genom en sammanställning och kritisk värdering av relevant och adekvat vetenskaplig litteratur så att arbetets syfte och frågeställningar motiveras utifrån vilken kunskap som saknas inom området
3 tillämpa teorier av betydelse för arbetet i bakgrund och tolkning av resultat
4 välja och motivera val av för forskningsproblemet lämplig design och datainsamlingsmetod
5 välja och motivera val av lämpliga analysmetoder samt sammanställa, analysera och tolka data
6 diskutera och kritiskt granska metod och resultat i förhållande till annan forskning inom området
7 redovisa och diskutera etiska överväganden som gjorts vid planering och genomförande
8 värdera resultatets generaliserbarhet, dess kliniska implikationer samt ge förslag till fortsatt forskning baserad på metod och resultat
9 motivera och argumentera för arbetets beteendemedicinska inriktning
10 redogöra för samt diskutera och argumentera för arbetet skriftligt och muntligt
11 granska och värdera innehåll, kvalitet, relevans och etiska ställningstaganden i andras examensarbeten
Innehåll
Planering och genomförande av ett vetenskapligt arbete inom ett beteendemedicinskt problemområde i fysioterapi
Design och datainsamlingsmetoder
Dataanalys
Etiska övervägande i forskningsarbetet
Rapportskrivning
Skriftlig och muntlig presentation av arbetet
Kritisk granskning och värdering av studier
Undervisning
Undervisningen bedrivs som föreläsningar och gruppdiskussioner samt eget arbete med det slutliga examensarbetet. Examensarbeten presenteras och diskuteras vid seminarier.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i fysioterapi samt Vetenskapliga forskningsmetoder 7,5 hp, Teorifördjupning i beteendemedicin inom hälsa och välfärd 7,5 hp eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
UPS1, Examensarbete, 15 hp, individuellt examensarbete som examineras skriftligt och muntligt avseende lärandemål 1-10. Genomfört skriftligt och muntligt opponentskap avseende lärandemål 11, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter FYS019.