Kursplan - Företagsekonomi, grundkurs
Omfattning
30 hp
Kurskod
FOA151
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2018-01-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Metod för företagsekonomer : uppsats enligt 4-stegsmodellen
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 186 sidor
ISBN: 978-91-44-12063-8 LIBRIS-ID: 22481703
Marknadsföring : kort och gott
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 222 s.
ISBN: 9789147112258 LIBRIS-ID: 17290622
Digital marknadsföring
2 uppl. : Sanoma Utbildning, 2018 - 250 sidor
ISBN: 978-91-523-5398-1 LIBRIS-ID: 22417972
Organisering och ledning
2. [uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber, 2013 - 508 s.
ISBN: 978-91-47-11098-8 LIBRIS-ID: 13614987
Finansiering
12. [uppdaterade och omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 326 s.
ISBN: 9789147111848 LIBRIS-ID: 18108346
Introduktion till redovisning
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 147 sidor
ISBN: 978-91-44-11396-8 LIBRIS-ID: 19599823
Kalkyl och budget : grundläggande om kalkylering och budgetering
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 259 s.
ISBN: 9789144116105 LIBRIS-ID: 19604941
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenterna en allmän översikt över ämnet företagsekonomi. Kursen ska ge grundläggande kunskaper och förståelse för centrala företagsekonomiska begrepp och problemområden inom ämnesområdena marknadsföring, organisation, redovisning och finansiering. Kursen ger en grund för vidare studier inom företagsekonomiområdet. Kursen syftar vidare till att utveckla studenternas individuella förmåga gällande skriftliga och muntliga presentationer, informationssökande samt kritiskt granskande av information, litteratur och material.
Lärandemål
Delkurs 1, marknadsföring
Efter delkursen skall studenten kunna:
1. Muntligen och skriftligen beskriva de praktiska och teoretiska karaktärsdragen för olika marknader utifrån antalet säljare i
kombination med antalet köpare
2. Muntligen och skriftligen argumentera för vilka konsekvenser olika produkters egenskaper får för företagets verksamhet givet
karaktärsdragen på en viss marknad
3. Visa förståelse för olika marknadsföringsaktiviteters förutsättningar och konsekvenser
4. Visa förståelse för utgångspunkterna för företagets val av marknadsföringsaktiviteter
5. Värdera teorier, modeller och begrepp utifrån i vilken utsträckning de kan tillämpas i praktiska situationer
6. Tillämpa teorier, modeller och begrepp på specifika situationer
7. Söka, bearbeta och analysera information utifrån en given ram
8. Muntligen och skriftligen kommuniceraresultat och slutsatser i form av seminarier och rapporter.
Delkurs 2, Organisation
Efter delkursen skall studenten kunna:
9. Redogöra för grundläggande begrepp kring organisationer, organisering och organisation som fenomen
10. Muntligen och skriftligen kunna beskriva de praktiska och teoretiska karaktärsdrag för olika organisationsformer utifrån ett
strukturperspektiv
11. Muntligen och skriftligen kunna argumentera för vilka konsekvenser interna och externa förutsättningar har för organisationers
utseende och utveckling
12. Värdera teorier, modeller och begrepp utifrån i vilken utsträckning de kan tillämpas i specifika praktiska situationer
13. Tillämpa teorier, modeller och begrepp på specifika situationer och föreslå lösningar på grundläggande problem kring
organisationsform
14. Söka, bearbeta och analysera information utifrån en given ram
15. Muntligen och skriftligen kommunicera resultat och slutsatser i form av seminarier och rapporter.
Delkurs 3, Grundläggande Redovisning och Finansiering
Efter delkursen skall studenten kunna:
16. Förstå, förklara och använda grundläggande ekonomiska begrepp och samband inom redovisningsområdet.
17. Redogöra för budgetens uppbyggnad och process.
18. Redogöra för hur budgetar används och kommuniceras inom organisationer.
19. Beskriva och förklara budgeteringens problematik.
20. Genomföra ekonomiska beräkningar.
21. Tillämpa kalkyleringsmodeller.
22. Redogöra för hur kalkyler används som beslutsunderlag.
23. Beskriva företagens finansiering och olika möjligheter till kapitalanskaffning och dess effekter på verksamhetens resultat, balans och likviditet.
24. Identifiera och definiera grundläggande metoder inom finansiering.
25. Tolka och redogöra för innebörden av en nyckeltalsanalys genomförd på en årsredovisning.
Delkurs 4, Integrerande projektarbete, ämnesövergripande
Efter delkursen skall studenten kunna:
27. Tillämpa teorier, modeller och begrepp på specifika praktiska situationer och dra generella slutsatser kring ett företags verksamhet via ett företagsspel
28. Inhämta kunskap och diskutera kring grundläggande vetenskaplig undersökningsmetodik söka och kritiskt granska och bedöma
insamlat material
Innehåll
Delkurs 1, Marknadsföring, 7,5 hp
Marknadsfunktionen i företaget, marknadsorganisation och styrning
Marknadsplaneringsprocessen och dess olika steg
Företagets mål och strategi samt dess koppling till företagets marknadsföring
Olika branschers och marknadssituationers karaktärsdrag och förutsättningar vad gäller säljare och köpare, t.ex konsumentmarknader, tjänstemarknader och industriella marknader.
Delkurs 2, Organisation, 7,5 hp
Kunskaper som har relevans för att kunna förstå att organisationer är medel eller verktyg för att nå vissa mål och att organisationer är olika beroende på verksamhetsinriktning och vilket perspektiv som används för att studera organisationer. I kursen kommer fokus att ligga på att förstå att organisationer ur ett strukturperspektiv och att de interna förutsättningarna och omvärlden påverkar värdeskapandet i organisationer.
Delkurs 3 Grundläggande Redovisning och Finansiering, 12 hp
Kursen inleds med ett fokus på grundläggande om ekonomiska begrepp och samband. Därefter behandlas tre olika delmoment ur både teoretiskt och praktiskt perspektiv: budgetering, kalkylering och finansiering. I kursmomentet budgetering behandlas hur budgetens uppbyggnadsprocess är utformad, upprättandet av olika typer av budgetar, hur budgetar användes och kommuniceras, samt budgeteringens problematik. Kalkyleringsmomentet fokuserar på olika kalkyleringsmodeller, genomförandet av ekonomiska beräkningar samt hur kalkyler används som beslutsunderlag. I det avslutande delmomentet finansiering behandlas företagens finansieringsproblematik; behov och anskaffning av kapitel. Vidare så fokusera delmomentet på att identifiera och definiera metoder inom finansiering för att slutligen behandlas nyckeltal och analyser av nyckeltal.
Delkurs 4 Ämnesöverskridande moment, 3 hp
Grundläggande vetenskaplig metod och vetenskapligt skrivande.
Ett ämnesöverskridande företagsspel med syfte att påvisa hur företagsekonomiska aspekter samspelar med varandra.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, handledning, praktikfall, företagsspel och rapporter av olika slag. I kursen arbetar vi aktivt med att integrera teori och praktik genom att ha ett gemensamt tema genom alla kursens delkurser. I kursen tränas studenterna i muntlig och skriftlig presentation, opposition och seminarieverksamhet i olika former. Deltagande i seminarier är obligatoriskt. I kursen används även en pedagogisk (webb-baserad) plattform för kommunikation, diskussion och presentation av kursmaterial.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Marknadsföring, 7,5 hp:
Gruppuppgift, Marknadsföring (GRU1), 1 hp, betyg Godkänd (G) (avser lärandemål 1, 3-8)
Gruppuppgift, Marknadsföring (GRU2), 2,5 hp, betyg Godkänd (G) (avser lärandemål 1-8)
Tentamen, Marknadsföring (TEN1), 4 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) (avser lärandemål 3-6)
Organisation, 7,5 hp:
Gruppuppgift, Organisation (GRU3), 3,5 hp, betyg Godkänd (G) (avser lärandemål 10-15)
Tentamen, Organisation (TEN2), 4 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) (avser lärandemål 9,12-14)
Grundläggande Redovisning och Finansiering, 12 hp:
Gruppuppgift, Redovisning och Finansiering (GRU4), 2 hp, betyg Godkänd (G) (avser lärandemål 16-18)
Gruppuppgift, Redovisning och Finansiering (GRU5), 2 hp, betyg Godkänd (G) (avser lärandemål 16, 20-22)
Gruppuppgift, Redovisning och Finansiering (GRU6), 2 hp, betyg Godkänd (G) (avser lärandemål 16, 23-25)
Seminarium, Redovisning och Finansiering (SEM1), 2 hp, betyg Godkänd (G) (avser lärandemål 19)
Tentamen, Redovisning och Finansiering (TEN 3), 4 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) (avser lärandemål 16-25)
Ämnesövergripande, 3 hp:
Inlämningsuppgift, Ämnesövergripande (INL1), 1 hp, betyg Godkänd (G) (avser lärandemål 28)
Gruppuppgift, Ämnesövergripande (GRU9), 2 hp, betyg Godkänd (G) (avser lärandemål 27)
För att erhålla slutbetyget Godkänd (G) på kursen krävs att samtliga moment i kursen är genomförda med minst godkänt resultat. För betyget Väl Godkänd (VG) krävs att minst två av de VG-grundande tentamina har betyget Väl Godkänt (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 24 hp med:
FOA134 Företagsekonomi, grundkurs
EFO706 Företagsekonomi, grundkurs
7,5 hp med
FOA112 Organisation
FOA106 Marknadsföring - en introduktion
FOA113 Att utveckla organisationer och ledarskap