Kursplan - Didaktiskt utvecklings- och utvärderingsarbete
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU081
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Från lärandets loopar till lärande organisationer
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 141 s.
ISBN: 978-91-44-10162-0 LIBRIS-ID: 17064393
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 120 s.
ISBN: 9789147099337 LIBRIS-ID: 11783077
Allmän didaktik : mellan normativitet och evidens
Upplaga 1 : 2018 - 147 sidor
ISBN: 9789144121987 LIBRIS-ID: 22511273
Artiklar
Utvärderingsmodeller
Socialvetenskapliga Tidskrift 2 (3). 25 s, 2002
URL: http://journals.lub.lu.se/index.php/svt/article/view/15535/14029
Why what works still won´t work: From evidence-based education to value based education.
Studies in Philosophy and Education, 2010
Webbadresser
Från snack till verkstad
URL: https://www.mucf.se/sites/default/files/publikationer_uploads/fran-snack-till-verkstad.pdf
Allmän didaktik och ämnesdidaktik - en inledande diskussion kring gränser och anspråk
Didaktiska dimensioner - Möjligheter och gränser för en integrerad didaktik
URL: http://pedagogiskforskning.se/wp-content/uploads/2012/11/bengtsson.pdf
Referenslitteratur
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag, 2016 - 93 s.
ISBN: 9789197558488 LIBRIS-ID: 19452034
Dare the school build a new socal order?
New pr. : Carbondale, Il. : Southern Illinois University, cop. 1978 - 53 s.
ISBN: 0-8093-0878-9 LIBRIS-ID: 8448653
Övrigt
I kursen tillkommer ca 100 sidor av studenten utvald relevant ämnesdidaktisk litteratur.
-
Böcker
Från lärandets loopar till lärande organisationer
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 141 s.
ISBN: 978-91-44-10162-0 LIBRIS-ID: 17064393
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag, 2016 - 93 s.
ISBN: 9789197558488 LIBRIS-ID: 19452034
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 120 s.
ISBN: 9789147099337 LIBRIS-ID: 11783077
Artiklar
Utvärderingsmodeller
Socialvetenskapliga Tidskrift 2 (3). 25 s, 2002
URL: http://journals.lub.lu.se/index.php/svt/article/view/15535/14029
Webbadresser
Från snack till verkstad
URL: https://www.mucf.se/sites/default/files/publikationer_uploads/fran-snack-till-verkstad.pdf
Allmän didaktik och ämnesdidaktik - en inledande diskussion kring gränser och anspråk
Didaktiska dimensioner - Möjligheter och gränser för en integrerad didaktik
URL: http://pedagogiskforskning.se/wp-content/uploads/2012/11/bengtsson.pdf
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla didaktiska kunskaper relevanta för undervisande verksamhet i relation till ämnen eller ämnesområden. Kursen syftar också till att utveckla kunskaper för utvecklings- och utvärderingsarbete av undervisningsämnet eller ämnesområdet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. utifrån didaktisk teori och forskning redogöra för utvecklingen av det egna ämnet eller ämnesområdet i relation till undervisande verksamhet
2. kartlägga och kritiskt granska pågående didaktisk verksamhet inom det egna ämnet eller ämnesområdet
3. genomföra pedagogisk dokumentation och tillämpa etiska principer vid insamling och dokumentation
4. systematisera och kritisk analysera insamlat material
5. utifrån ett relevant didaktisk problem planera, genomföra och redovisa ett mindre utvecklings- och utvärderingsarbete
6. redogöra för och problematisera didaktiska ställningstaganden i relation till den egna pedagogiska verksamheten och dess fortsatta utveckling
7. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Didaktik i relation till ämnen eller ämnesområden
- Pedagogisk dokumentation
- Metoder för utvecklings- och utvärderingsarbeten
- Forskningsetik
- Vetenskapligt skrivande, rapportering och redovisning
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
50 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning 7-9 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare 7-9,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare åk 7-9,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - ämneslärare 7-9,
- 3,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare 7-9
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 – KPU, samt
- 4,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 – KPU.
alternativt
50 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - ämneslärare gy,
- 3,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 – KPU, samt
- 4,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 – KPU.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
GRU1, gruppuppgift, 3 hp, skriftlig och muntlig fältstudieuppgift avseende lärandemål 2-3 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
PRO1, Projektarbete, 7,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänt (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd