Kursplan - Problemlösning för ämneslärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA020
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-01-15
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Orchestrating mathematical whole-class discussions in the problem-solving classroom : Theorizing challenges and support for teachers
Västerås : Mälardalen University, 2015
ISBN: 9789174852424 LIBRIS-ID: 18590541
URL: Länk
5 undervisningspraktiker i matematik : för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 160 s.
ISBN: 9789127138582 LIBRIS-ID: 16245644
Artiklar
Why is teaching with problem solving important to student learning? Reston, VA: NCTM.
2010
Toward the problem-centered classroom: trends in mathematical problem solving in Japan. ZDM, 39, 503-514.
2007
Exploring relationships between setting up complex tasks and opportunities to learn in concluding whole-class discussions in middle-grades mathematics instruction. Journal for Research in Mathematics Education, 44(4), 646-682.
2013
Orchestrating productive mathematical discussions: Five practices for helping teachers move beyond show and tell. Mathematical Thinking and Learning, 10, 313-340.
2008
Orchestrating discussions. Mathematics Teaching in the Middle School, 14, 549-556.
2009
Building student capacity for mathematical thinking and reasoning: An analysis of mathematical tasks used in reform classrooms. American Educational Research Journal, 33(2), 455-488. doi:10.3102/00028312033002455
1996
Sociomathematical Norms, Argumentation, and Autonomy in Mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 27(4), 458-477. doi:10.2307/749877
1996
What makes for powerful classrooms, and how can we support teachers in creating them? A story of research and practice, productively intertwined. Educational Researcher, 43(8), 404-412
2014
Webbadresser
Modul Problemlösning årskurs 7-9.
Modul Problemlösning gymnasieskolan.
Problembanken. Gymnasieskolan, modul: Undervisa matematik utifrån problemlösning.
Learning to think mathematically (or like a scientist, or like a writer, or ).
URL: ). http://gsi.berkeley.edu/programs-services/hsl-project/hsl-speakers/schoenfeld/
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 202 s.
ISBN: 978-91-38-32594-0 LIBRIS-ID: 12477715
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket, 2011
Fem dimensioner i det hälsosamma produktiva matematikklassrummet
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: https://www.youtube.com/watch?v=KDWPkqbQNJA&index=1&list=PLoRTp-jkn2Og9HRislc5w6lUlCKcvnwe6
Problemlösning - ett sätt att undervisa
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
The TRU Math Conversation Guide: A Tool for Teacher Learning and Growth
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://map.mathshell.org/trumath/tru_cg_math_2016_final.pdf
Mathematics Assessment Project Classroom Challenges Formative Assessment Lessons. A Brief Guide for Teachers and Administrators.
Referenslitteratur
Mathematical problem solving
Orlando : Academic Press, cop. 1985 - xvi, 409 s.
ISBN: 0-12-628870-4 LIBRIS-ID: 4546086
Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense making in mathematics. Handbook of research on mathematics teaching and learning, 334-370
1992
Övrigt
Ytterligare litteratur som delas ut under kursens gång (kostnadsfritt).
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla och fördjupa sina kunskaper om matematisk problemlösning och problemlösningens roll i matematikundervisningen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för lösningsstrategier till olika typer av matematiska problem
2. lösa och redovisa problem på ett matematiskt korrekt sätt
3. analysera olika lösningar till problem ur matematiska och didaktiska perspektiv
4. planera, genomföra och utvärdera problemlösningsundervisning
5. reflektera över matematisk klassrumskommunikation och lärarens roll i problemlösningsdiskussioner
6. använda ett vetenskapligt förhållningssätt i muntlig och skriftlig kommunikation
Innehåll
- Definition av matematiska problem, olika typer av matematiska problem och lösningsstrategier
- Analys av problemlösning ur matematiska och didaktiska perspektiv
- Metoder för att utveckla elevers problemlösningsförmåga
- Planering, genomförande och utvärdering av problemlösningspass med elever
- Matematisk kommunikation och lärarens roll vid problemlösningsdiskussioner
- Problemlösningens betydelse för individ och samhälle
- Muntlig och skriftlig kommunikation med korrekta matematiska och didaktiska termer
Undervisning
Föreläsningar, lektioner, seminarier, fältstudier.
Särskild behörighet
150 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Specialpedagogik - ämneslärare gy,
-7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 – ämneslärare, samt
- 45 hp Matematik för ämneslärare.
Examination
INL1, kontinuerlig examination, 3 hp, redovisningar av lösningar till matematiska problem avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRO1, projekt inklusive fältstudie, 3 hp, planera, genomföra, utvärdera och redovisa problemlösningspass med elever avseende lärandemål 3-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, presentation av matematikdidaktiska forskningsartiklar som har koppling till problemlösning avseende lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningen.
Kursen kan endast inkluderas i lärarexamen.