Kursplan - Grammatik och semantik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA023
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nyanser av grammatik : gränser, mångfald, fördjupning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 338 sidor
ISBN: 9789144136233 LIBRIS-ID: q40kr1gpnlbl73h2
Text, kontext och betydelse : sex nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik
Huddinge : Södertörns högskola, 2013 - 126 s.
ISBN: 9789186069711 LIBRIS-ID: 14738895
URL: Fulltext
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 252 s.
ISBN: 9789144052045 (korr.) LIBRIS-ID: 11485798
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. : Övningar med facit och kommentarer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 205 s.
ISBN: 9789144052052 LIBRIS-ID: 11587965
Svenska akademiens grammatik
1. uppl. : Stockholm : Svenska akademien, 2010 - 4 vol. (296; 768; 704; 977 s.)
ISBN: 978-91-1-303213-9 (inb.) (vol. 1-4 tills. i kapsel) LIBRIS-ID: 12059610
URL: Länk
Artiklar
Funktionell grammatik för textarbete i skolan
Språket och kunskapen, 2006
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20797/1/gupea_2077_20797_1.pdf#page=134
Grammatik som förändrar världen - funktion före form, I: Språktidningen oktober 2007
URL: http://spraktidningen.se/artiklar/2007/10/grammatik-som-forandrar-varlden-funktion-fore-form
På väg genom satsschemat. Svensklärarstudenter i samtal om grammatik. Svenskans beskrivning 35.
2017
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/52211/1/gupea_2077_52211_1.pdf
Grammar matters: How teachers grammatical knowledge impacts on the teaching of writing. Teaching and Teacher Education 36/2013. S. 77-91
2013
URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X13001194
Lärares strategier i grammatikundervisning i svenska
Härnösand : Mittuniversitetet, 2014 - 33 s. (PDF)
URL: Länk
Övrigt
Lärarproducerat material och/eller artiklar kan tillkomma (finns på Canvas).
-
Böcker
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 252 s.
ISBN: 9789144052045 (korr.) LIBRIS-ID: 11485798
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. : Övningar med facit och kommentarer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 205 s.
ISBN: 9789144052052 LIBRIS-ID: 11587965
Nyanser av grammatik : gränser, mångfald, fördjupning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 338 sidor
ISBN: 9789144136233 LIBRIS-ID: q40kr1gpnlbl73h2
Svenska akademiens grammatik
1. uppl. : Stockholm : Svenska akademien, 2010 - 4 vol. (296; 768; 704; 977 s.)
ISBN: 978-91-1-303213-9 (inb.) (vol. 1-4 tills. i kapsel) LIBRIS-ID: 12059610
URL: Länk
Artiklar
Systemisk-funktionell lingvistik. Att analysera språkets betydelsepotential. Folkmålsstudier, 52, 9-30.
2014
URL: https://www.gu.se/forskning/publikation?publicationId=202420
Funktionell grammatik för textarbete i skolan
Språket och kunskapen, 2006
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20797/1/gupea_2077_20797_1.pdf#page=134
Grammatik som förändrar världen - funktion före form, I: Språktidningen oktober 2007
URL: http://spraktidningen.se/artiklar/2007/10/grammatik-som-forandrar-varlden-funktion-fore-form
På väg genom satsschemat. Svensklärarstudenter i samtal om grammatik. Svenskans beskrivning 35.
2017
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/52211/1/gupea_2077_52211_1.pdf
Grammar matters: How teachers grammatical knowledge impacts on the teaching of writing. Teaching and Teacher Education 36/2013. S. 77-91
2013
URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X13001194
Övrigt
Lärarproducerat material och/eller artiklar kan tillkomma (finns på Canvas).
-
Böcker
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 252 s.
ISBN: 9789144052045 (korr.) LIBRIS-ID: 11485798
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. : Övningar med facit och kommentarer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 205 s.
ISBN: 9789144052052 LIBRIS-ID: 11587965
Den fantastiska grammatiken - en minimalistisk beskrivning av svenskan. Lund: Lunds universitet, Språk- och litteraturcentrum
2009
Svenska akademiens grammatik
1. uppl. : Stockholm : Svenska akademien, 2010 - 4 vol. (296; 768; 704; 977 s.)
ISBN: 978-91-1-303213-9 (inb.) (vol. 1-4 tills. i kapsel) LIBRIS-ID: 12059610
URL: Länk
Artiklar
Systemisk-funktionell lingvistik. Att analysera språkets betydelsepotential. Folkmålsstudier, 52, 9-30.
2014
URL: https://www.gu.se/forskning/publikation?publicationId=202420
Funktionell grammatik för textarbete i skolan
Språket och kunskapen, 2006
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20797/1/gupea_2077_20797_1.pdf#page=134
Grammatik som förändrar världen - funktion före form, I: Språktidningen oktober 2007
URL: http://spraktidningen.se/artiklar/2007/10/grammatik-som-forandrar-varlden-funktion-fore-form
På väg genom satsschemat. Svensklärarstudenter i samtal om grammatik. Svenskans beskrivning 35.
2017
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/52211/1/gupea_2077_52211_1.pdf
Grammar matters: How teachers grammatical knowledge impacts on the teaching of writing. Teaching and Teacher Education 36/2013. S. 77-91
2013
URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X13001194
Övrigt
Lärarproducerat material och/eller artiklar kan tillkomma (finns på Canvas).
-
Böcker
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 252 s.
ISBN: 9789144052045 (korr.) LIBRIS-ID: 11485798
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. : Övningar med facit och kommentarer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 205 s.
ISBN: 9789144052052 LIBRIS-ID: 11587965
Svenska akademiens grammatik
1. uppl. : Stockholm : Svenska akademien, 2010 - 4 vol. (296; 768; 704; 977 s.)
ISBN: 978-91-1-303213-9 (inb.) (vol. 1-4 tills. i kapsel) LIBRIS-ID: 12059610
URL: Länk
Artiklar
Funktionell grammatik för textarbete i skolan
Språket och kunskapen, 2006
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20797/1/gupea_2077_20797_1.pdf#page=134
Systemisk-funktionell lingvistik. Att analysera språkets betydelsepotential. Folkmålsstudier, 52, 9-30.
2014
URL: https://www.gu.se/forskning/publikation?publicationId=202420
På väg genom satsschemat. Svensklärarstudenter i samtal om grammatik. Svenskans beskrivning 35.
2017
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/52211/1/gupea_2077_52211_1.pdf
Lärares strategier i grammatikundervisning i svenska. Utbildningsvetenskapliga studier 2014:2.
Härnösand: Mittuniversitetet., 2014
URL: http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:790558/FULLTEXT01.pdf
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla sin medvetenhet om olika grammatiska teorier och perspektiv.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kritiskt granska olika grammatiska teorier och metoder i den språkvetenskapliga litteraturen
2. välja relevanta metoder för grammatisk analys av texter
3. tillämpa relevant terminologi inom grammatik och semantik
4. utnyttja grammatiska och semantiska teorier för att planera språkutvecklande uppgifter för elever utifrån ett didaktiskt perspektiv
5. diskutera grammatiska och grammatikdidaktiska problem
Innehåll
- Olika grammatiska teorier och metoder
- Grammatiska analyser på fras- och satsnivå
- Begrepp inom grammatik och semantik
- Didaktiska perspektiv på grammatik och semantik
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och handledning.
Särskild behörighet
120 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
-7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 – ämneslärare, samt
- 30 hp Svenska för ämneslärare.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, skriftliga inlämningsuppgifter (grammatiska analyser) avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 1 hp, muntlig och skriftlig uppgift avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, tentamen, 4,5 hp, skriftlig tentamen (grammatik) avseende lärandemål 1–5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd