Kursplan - Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - ämneslärare gy
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU175
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2011 - 204 s.
ISBN: 978-91-40-67238-4 LIBRIS-ID: 12072066
Socialpsykologi : en introduktion
Upplaga 2 : Stockholm : Liber, [2017] - 352 sidor
ISBN: 978-91-47-11303-3 LIBRIS-ID: 20122551
Skola i normer
3 uppl. : Malmö : Gleerups, [2020] - 240 sidor
ISBN: 9789151101606 LIBRIS-ID: z944sq5mwp0wgprr
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 293 sidor
ISBN: 9789151102771 LIBRIS-ID: 5hph356x3s1065tn
Kompendier
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare
Artiklar
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare
Referenslitteratur
Skola och makt : om viljan till kunskap, beroendet av utbildning och tvånget att gå i skola
3., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson, 2014 - 254 s.
ISBN: 9789173316361 LIBRIS-ID: 14721213
Uppdrag lärarledarskap : ledarskap, relationer och grupprocesser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 261 s.
ISBN: 978-91-47-10062-0 LIBRIS-ID: 12633187
Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
Stockholm : Skolverket, 2011 - 67 s.
ISBN: 9789186529284 LIBRIS-ID: 12193417
Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 135 s.
ISBN: 978-91-44-07945-5 LIBRIS-ID: 12731960
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Juridik för pedagoger
5. uppl. [sic] : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-07134-3 LIBRIS-ID: 12684140
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Varför finns det främlingar? : den sociala konstruktionen av oönskade människor
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 163 s.
ISBN: 978-91-47-09929-0 LIBRIS-ID: 11779986
Challenging Sexism? Gender and Ethnicity in the Secondary School
Scandinavian Journal of Educational Research, 2009
-
Böcker
Skola i normer
2. [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 223 s.
ISBN: 978-91-40-68599-5 LIBRIS-ID: 16407467
Konflikthantering i professionellt lärarskap
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789140691675 LIBRIS-ID: 17884683
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2011 - 204 s.
ISBN: 978-91-40-67238-4 LIBRIS-ID: 12072066
Socialpsykologi : en introduktion
Upplaga 2 : Stockholm : Liber, [2017] - 352 sidor
ISBN: 978-91-47-11303-3 LIBRIS-ID: 20122551
Kompendier
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare
Artiklar
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare
Webbadresser
Lika rättigheter i skolan : handledning
Stockholm : Diskrimineringsombudsmannen, 2012 - 70 s.
URL: Fulltext
Vad fungerar? : resultat av utvärdering av metoder mot mobbning
Stockholm : Skolverket, 2011 - 84 s.
ISBN: 978-91-86529-19-2 LIBRIS-ID: 12135058
URL: Fulltext
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare
Referenslitteratur
Skola och makt : om viljan till kunskap, beroendet av utbildning och tvånget att gå i skola
3., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson, 2014 - 254 s.
ISBN: 9789173316361 LIBRIS-ID: 14721213
Uppdrag lärarledarskap : ledarskap, relationer och grupprocesser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 261 s.
ISBN: 978-91-47-10062-0 LIBRIS-ID: 12633187
Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
Stockholm : Skolverket, 2011 - 67 s.
ISBN: 9789186529284 LIBRIS-ID: 12193417
Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 135 s.
ISBN: 978-91-44-07945-5 LIBRIS-ID: 12731960
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Juridik för pedagoger
5. uppl. [sic] : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-07134-3 LIBRIS-ID: 12684140
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Varför finns det främlingar? : den sociala konstruktionen av oönskade människor
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 163 s.
ISBN: 978-91-47-09929-0 LIBRIS-ID: 11779986
Challenging Sexism? Gender and Ethnicity in the Secondary School
Scandinavian Journal of Educational Research, 2009
Syfte
Kursens syfte är att utveckla vetenskapligt grundade kunskaper om och förståelse av sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i den pedagogiska praktiken, med särskilt fokus på årskurs 7-9.
Kursens syfte är att utveckla vetenskapligt grundade kunskaper om och förståelse av sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i den pedagogiska praktiken, med särskilt fokus på gymnasieskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
2. redogöra för och kritiskt granska olika synsätt och teorier kopplade till sociala samspelsprocesser, konflikthantering, inkluderings- och exkluderingsprocesser
3. reflektera över sin professionella roll som lärare och ledare i arbetet med sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
4. planera ett praktiskt pedagogiskt arbete för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn och relatera det till rådande styrdokument
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Exkluderings- och inkluderingsprocesser
- Sociala relationer och grupprocesser
- Pedagogiskt ledarskap och konflikthantering
- Likabehandling och diskrimineringsgrunderna
- Diskriminering, kränkande behandling och trakasserier
- Normkritiska perspektiv
- Estetiska uttrycksformer i arbetet med sociala relationer
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältstudie och IKT
Särskild behörighet
90 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
-7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 – ämneslärare,
- 30 hp Svenska för ämneslärare eller 30 hp Matematik för ämneslärare, samt
- 30 hp Engelska för ämneslärare, 30 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare, 30 hp Teknik för ämneslärare eller 30 hp Samhällskunskap för ämneslärare.
alternativt
12 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning gymnasiet vari ingår
- 4,5 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan, samt
- 4,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 – KPU.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G)
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, avseende lärandemål 1-3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Examinerande seminarium, 1,5 hp, avseende lärandemål 1-5, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd