Kursplan - Självständigt arbete 2 för grundlärare 4-6, matematik
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA026
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupad förtrogenhet med ett vetenskapligt arbetssätt i genomförande och redovisning av ett självständigt arbete med matematikdidaktisk inriktning. I detta arbete ska studenten tillämpa vetenskapliga teorier och metoder med relevans för den kommande yrkesrollen i grundskolans årskurs 4–6.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. avgränsa och motivera ett lämpligt forskningsområde med inriktning mot matematik för årskurs 4-6
2. planera och genomföra en vetenskaplig undersökning under tillämpning av ett relevant teoretiskt perspektiv och adekvata metoder
3. söka, välja, tillgodogöra sig och kritiskt granska relevant vetenskaplig litteratur för den valda forskningsuppgiften samt relatera det egna arbetet till tidigare forskning
4. tillämpa och motivera ett forskningsetiskt förhållningssätt
5. på ett strukturerat sätt reflektera över inhämtade kunskaper och relatera dem till lärares yrkesverksamhet
6. redovisa det egna arbetet i en akademisk uppsats med god språkbehandling
7. värdera och bemöta kritik och synpunkter från andra samt granska andra studenters uppsatser och ge konstruktiv kritik
Innehåll
- Planering och genomförande av ett självständigt arbete som uppfyller kraven på vetenskaplig förankring kring en didaktisk frågeställning med relevans för den kommande yrkesrollen i årskurs 4-6
- Försvar av det egna arbetet samt granskning och diskussion av andra studenters arbeten
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och handledning.
Särskild behörighet
180 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Forskningsmetod för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare 4-6,
- 30 hp Engelska för grundlärare 4-6,
- 21 hp Matematik för grundlärare 4-6,
- 30 hp Naturvetenskap och teknik - grundlärare 4-6,
- 15 hp Svenska för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare 4-6, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - grundlärare 4-6.
Examination
UPS1, uppsats, 15 hp, uppsats med tillhörande muntliga och skriftliga seminarieuppgifter samt ventilering avseende lärandemål 1–7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd