Kursplan - Forskningsmetod för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU170
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Artiklar
Valbar litteratur (ca 250 sidor). En vetenskaplig artikel på engelska ska ingå i den valbara referenslitteraturen.
Webbadresser
God forskningssed
Vetenskapsrådet, 2011
URL: http://www.vr.se/download/18.3a36c20d133af0c12958000491/1340207445825/God+forskningssed+2011.1.pdf
Referenslitteratur
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 142 s.
ISBN: 9789173828529 LIBRIS-ID: 11910230
Svenska skrivregler
2., [utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2000 - 216 s.
ISBN: 91-47-04974-X (korr.) ; LIBRIS-ID: 8354362
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt förstå dess betydelse för den kommande yrkesövningen. Syftet är också att studenten utifrån egen definierad didaktisk/pedagogisk problemställning planerar och genomför en småskalig, vetenskaplig empirisk studie riktad mot grundskolans årskurs 4-6.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och beskriva didaktiska/pedagogiska problem i relation till skolans arbete
2. utifrån ett relevant problem planera och genomföra en vetenskaplig studie
3. redogöra för och uppvisa kunskap om kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser
4. redogöra för och praktiskt tillämpa metoder för insamling, bearbetning och analys av data
5. kritiskt granska och diskutera egna och andras forskningsresultat
6. visa kunskap om och kunna tillämpa forskningsetiska principer
7. muntligt försvara sin studie och kritiskt granska en annan students studie
8. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Vetenskapsteori
- Kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser
- Metoder för insamling, bearbetning och analys
- Forskningsetiska principer
- Vetenskapligt skrivande
- Aktuell nationell och internationell forskning
- Opposition av en vetenskaplig studie
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältstudier och IT.
Särskild behörighet
120 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - grundlärare 4-6,
- 3 hp Utvecklingsarbete och utvärdering för grundlärare 4-6,
- 3 hp Bedömning och betygsättning för grundlärare 4-6,
- 15 hp Engelska för grundlärare 4-6,
- 15 hp Naturvetenskap och teknik för grundlärare 4-6,
- 15 hp Svenska för grundlärare 4-6,
- 15 hp Matematik för grundlärare 4-6, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare 4-6.
Examination
INL1, forskningsplan, 1 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
UPS1, uppsats, 5,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 2-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, ventilering, 1 hp, individuell muntlig uppgift avseende lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på UPS1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd